PMK
Obecny niedobór oficerów do załogi globalnej floty handlowej ma wzrosnąć w związku ze zmniejszoną atrakcyjnością kariery na morzu, zgodnie z najnowszym raportem globalnej firmy konsultingowej Drewry.
Firma doradcza szacuje, że istnieje globalny niedobór oficerów równy około 2% ogólnego zapotrzebowania, choć obecnie jest to maskowane tymczasowym czasem bezczynności statków z powodu pandemii Covid-19.
Jednak po pełnej reaktywacji floty handlowej oczekuje się, że niedobór ten pojawi się ponownie i będzie stanowić zaostrzenie warunków dostaw w porównaniu z rokiem 2019, kiedy rynek był w równowadze.
Patrząc w przyszłość, pomimo umiarkowanego wzrostu floty, oczekuje się przyspieszenia popytu na oficerów ze względu na zmianę przewidywanych praktyk zatrudnienia w celu przedłużenia okresów urlopu i skrócenia okresów pełnienia służby, co w konsekwencji wpłynie na stosunek liczby miejsc do cumowania.
Tymczasem podaż netto oficerów spowalnia w ostatnich latach i nie oczekuje się, że dotrzyma kroku rosnącemu popytowi, co doprowadzi do zwiększenia ogólnego niedoboru w stosunku do wymagań żeglugi handlowej.
- Żeglarstwo morskie nie jest już tak atrakcyjnym zajęciem, jak kiedyś, ponieważ nasila się konkurencja z ról na lądzie, a styl życia i związane z nim wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym czynią pracę na morzu mniej atrakcyjną - powiedział Rhett Harris, starszy analityk firmy Drewry. - Wybuch pandemii Covid-19 zadał kolejny cios reputacji tego zawodu dzięki głośnym wiadomościom o załamanych załogach i wymuszonych dłuższych trasach służbowych.
Oczekuje się, że rosnący niedobór oficerów wywrze presję na wzrost wynagrodzeń marynarzy właśnie wtedy, gdy armatorzy będą pod presją obniżania kosztów w związku ze słabymi oczekiwanymi zarobkami. Drewry szacuje, że ogólne koszty obsady zmalały w 2020 r., ale mają wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat.
Drewry powiedział, że umiejętności i doświadczenie w pełnieniu specjalistycznych ról są nadal poszukiwane, a podaż jest jeszcze większa. Spodziewany jest wzrost popytu na marynarzy z tradycyjnych, nisko kosztowych narodowości, co dodatkowo zwiększy presję inflacyjną na koszty obsady.
VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?