PMK
Obecny niedobór oficerów do załogi globalnej floty handlowej ma wzrosnąć w związku ze zmniejszoną atrakcyjnością kariery na morzu, zgodnie z najnowszym raportem globalnej firmy konsultingowej Drewry.
Firma doradcza szacuje, że istnieje globalny niedobór oficerów równy około 2% ogólnego zapotrzebowania, choć obecnie jest to maskowane tymczasowym czasem bezczynności statków z powodu pandemii Covid-19.
Jednak po pełnej reaktywacji floty handlowej oczekuje się, że niedobór ten pojawi się ponownie i będzie stanowić zaostrzenie warunków dostaw w porównaniu z rokiem 2019, kiedy rynek był w równowadze.
Patrząc w przyszłość, pomimo umiarkowanego wzrostu floty, oczekuje się przyspieszenia popytu na oficerów ze względu na zmianę przewidywanych praktyk zatrudnienia w celu przedłużenia okresów urlopu i skrócenia okresów pełnienia służby, co w konsekwencji wpłynie na stosunek liczby miejsc do cumowania.
Tymczasem podaż netto oficerów spowalnia w ostatnich latach i nie oczekuje się, że dotrzyma kroku rosnącemu popytowi, co doprowadzi do zwiększenia ogólnego niedoboru w stosunku do wymagań żeglugi handlowej.
- Żeglarstwo morskie nie jest już tak atrakcyjnym zajęciem, jak kiedyś, ponieważ nasila się konkurencja z ról na lądzie, a styl życia i związane z nim wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym czynią pracę na morzu mniej atrakcyjną - powiedział Rhett Harris, starszy analityk firmy Drewry. - Wybuch pandemii Covid-19 zadał kolejny cios reputacji tego zawodu dzięki głośnym wiadomościom o załamanych załogach i wymuszonych dłuższych trasach służbowych.
Oczekuje się, że rosnący niedobór oficerów wywrze presję na wzrost wynagrodzeń marynarzy właśnie wtedy, gdy armatorzy będą pod presją obniżania kosztów w związku ze słabymi oczekiwanymi zarobkami. Drewry szacuje, że ogólne koszty obsady zmalały w 2020 r., ale mają wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat.
Drewry powiedział, że umiejętności i doświadczenie w pełnieniu specjalistycznych ról są nadal poszukiwane, a podaż jest jeszcze większa. Spodziewany jest wzrost popytu na marynarzy z tradycyjnych, nisko kosztowych narodowości, co dodatkowo zwiększy presję inflacyjną na koszty obsady.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży