• <
siemens_gamesa_2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

20.12.2021 22:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

Partnerzy portalu

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021) - GospodarkaMorska.pl

Rynek przewozów kontenerowych oraz ładunków inwestycyjnych, ciężkich i ponadgabarytowych nadal ma się dobrze. Jednak dają się też zauważyć pewne stabilizacje dotychczasowych trendów. Pośrednia sytuacja jest na rynku przewozów promowych i ro-ro, gdzie główne zasilanie wpływów frachtowych dają obecnie przede wszystkim ładunki toczne. Ciężka i skomplikowana sytuacja nadal trwa na rynku wycieczkowców.

Dobry rynek frachtowy w ciągu rok decyduje o rekordowych wynikach.

RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Na rynku statków wielozadaniowych stawki frachtowe i czarterowe nadal pozostają wysokie i to zarówno w żegludze bliskiego zasięgu jak i na szlakach oceanicznych. Jednakże ostatnie tygodnie pokazywały pewne wyhamowywanie tendencji wzrostowych. Indeks Drewry Multipurpose Time Charter Index wskazujący na średnie stawki czarteru na czas wybranych sektorów jednostek wielozadaniowych nadal rósł, ale krzywa wzrostowa wykresu indeksu zaczynała się powoli wypłaszczać.

Źródło: Drewry Multipurpose Forecaster

W samym tylko listopadzie indeks wzrósł do poziomu średniej dziennej stawki USD 10,487, co stanowiło wzrost o 1,9% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Poprzedni wzrost liczony miesiąc do miesiąca wyniósł z kolei 2,5%. Z kolei poziom indeksu wzrósł od początku roku o 68%, natomiast różnica liczona miesiąc do miesiąca zeszłego roku wynosi plus 69%. Specjaliści firmy analitycznej Drewry szacują, że cały grudzień zamknie się wzrostem indeksu o kolejne plus 1,1 % i osiągnie poziom średniej dziennej stawki USD 10,600 za dzień. Kolejne tygodnie mogą oznaczać dalszą stabilizację sytuacji frachtowej ze względu między innymi na spowolnienie związane z okresem świątecznym, który niebawem nastąpi i będzie trwał jeszcze przez okres przełomu roku. 

W okresie średnioterminowym przewidywania analityków branżowych, co do rynku przewozów ładunków inwestycyjnych i ponadgabarytowych są nadal optymistyczne a to między innymi ze względu na polepszający się rynek produkcji ropy naftowej, co pobudza inwestycje a także trwającemu dalszemu boomowi na rozwój energetyki wiatrowej. Tutaj co prawda doszło w ostatnim czasie do osłabienia podaży ładunkowej jednak w dłuższej perspektywie dynamiczny trend powinien być nadal kontynuowany.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Okres przedświąteczny sprzyja dobrym warunkom na rynku frachtowym kontenerów. Szczególnie dobre warunki panują na szlakach transpacyficznych. Nie zakłóca tego kontynuacja światowej pandemii. Pomimo korekt, mających miejsce w poprzednich okresach rynek ten ma się nadal dobrze. Indeks World Container Index prowadzony przez firmę analityczną zanotował w tygodniu 49 plus 2,3 % wzrostu, natomiast w tygodniu 50 było to plus 1,5%. Indeks ten ukazuje średnią stawek frachtowych za kontener 40 – to stopowy na 8 najważniejszych trasach z/do USA, Europy i Azji. 

Źródło: Drewry World Container Index / Drewry Supply Chain Advisors

Drewry World Container Index pozostaje o 169 % wyższy niż jeszcze rok temu. Średnia tego indeksu dla ostatniego roku wynosi USD 7,520 za kontener 40 – to stopowy (FEU), co jest USD 4,751 więcej niż średnia pięcioletnia, która wynosi USD 2,769 za kontener 40 – to stopowy (FEU).

Według wielu analityków branży przewozów kontenerowych wysokie poziomy frachtów powinny być kontynuowane w kolejnym 2022 roku. A to między innymi dlatego, że już obecnie wielu z przewoźników podpisuje długoterminowe kontrakty przewozowe na przyszły rok.

Dzięki dobrej sytuacji rynkowej na przestrzeni całego roku przewoźnicy kontenerowi sygnalizują bardzo dobry poziom wyników finansowych osiągniętych na przestrzeni całego roku. Jak szacuje firma analityczna Alphaliner 10 największych przewoźników osiągnie rekordowy wysoki poziom zysków obliczany na około 120 miliardów USD (EBIT – earnings before deducting interest and taxes, czyli zysk operacyjny przed odliczeniem podatków i odsetek).

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO

    • Rynek promowy i ro-ro

Na rynku promowym dalszy rozwój. Co prawda ilości przewożonych pasażerów są nadal niskie, jednakże dopisują przewozy towarowe. Stąd też wiele nowych inicjatyw i projektów. Jak przykładowo ogłosił to szwedzki przewoźnik promowy i ro-ro Stena Line w ramach wzmacniania swojej pozycji na Bałtyku powstanie nowa trasa pomiędzy szwedzkim Nynäshamn oraz fińskim portem Hanko. Nowa linia ma wystartować niebawem, bo już w dniu 1 lutego 2022 roku. Szlak ten będzie obsługiwany przez dwie jednostki ro-pax.

    • Rynek wycieczkowców

Na rynku wycieczkowców w większości regionów świata posezonowy zastój. Pojawiły się też informacje o ponownych zakażeniach koronawirusem na jednostkach, które pływają w dalekich rejonach świata. Tym samym przypominają się sceny sprzed dwóch lat z początków epidemii. Takie informacje nie służą jak na razie poprawie rynku po nieznacznym ożywieniu trwającym w tegorocznym  okresie wakacyjnym. 

Pomimo takich przeszkód operatorzy wycieczkowców starają się powrócić do pełnej operacyjności. Jak informował jednej z liderów rynku, firma MSC Cruises aktualnie w eksploatacji pozostaje 12 jednostek, pływających obecnie w rejonach tropikalnych jak np. Karaiby. Pozostała część floty ma przestój głównie w macierzystych portach włoskich lub te innych śródziemnomorskich, tj. na Malcie i w Grecji. Część statków stoi też zacumowanych w Ameryce Północnej. Podobnie sytuacja ma się u innych czołowych graczy tego rynku, którzy oczekują nowego, lepszego przyszłorocznego sezonu.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.