• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.

Partnerzy portalu

Hamburski operator Hapag-Lloyd (HLAG) ogłosił wyniki finansowe za 2023 r. Armator zanotował spadek sprzedaży w IV kwartale o 48,8% r/r do 3,8 mld EUR. Koszty operacyjne zmniejszyły się jednak jedynie o 6,9% r/r do około 4 mld EUR. Tym samym HLAG dołączył do innych przewoźników odnotowujących straty operacyjne, notując stratę EBIT w wysokości 200 mln EUR w 4Q23 – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Hapag-Lloyd.

Firma podała, że zakłócenie na szlaku przez Morze Czerwone pod koniec ubiegłego roku spowodowało spadek ruchu, a statki płynące wokół  Przylądka Dobrej Nadziei znacznie wydłużyły czas podróży i zwiększyły koszty operacyjne.

Hapag-Lloyd operuje flotą 260 statków. Operator zatrudnia ponad 13 400 pracowników w ponad 400 biurach w 135 krajach. Flota liniowa armatora z Hamburga ma pojemność 2 mln TEU. Operator zarządza również kontenerami o pojemności 2,9 mln TEU. Armator posiada jeden z największych i najnowocześniejszych zasobów kontenerów chłodniczych. 

Flota armatora zapewnia ponad 110 serwisów liniowych pomiędzy ponad 600 portami na wszystkich kontynentach. Hapag-Lloyd posiada również aktywa w segment terminali i infrastruktury logistycznej. Ma udziały w 20 terminalach w Europie, Ameryce Łacińskiej, Stanach Zjednoczonych, Indiach i Afryce Północnej. Oprócz działalności terminalowej w wybranych lokalizacjach świadczone są uzupełniające usługi logistyczne.

Żegluga liniowa na stratach


W segmencie żeglugi liniowej w IV kwartale ubr., średnia stawka frachtowa HLAG spadła o 54,7% r/r do 1 190 USD za TEU, podczas gdy podaż kontenerów wzrosła o 4,7% r/r do 3 mln TEU. Właśnie spadek frachtów był główną przyczyną słabszych wyników w kolejnych kwartałach 2023 r. zwróciła uwagę w swoim komentarzu Aditi Niranjan, Equity Research Analyst, Drewry Shipping Consultants Ltd

Sprzedaż usług żeglugi liniowej zmalała o 51% r/r do 3,8 mld EUR. EBITDA spadła o 92% rok do roku do około 300 mln EUR, a EBIT zanotował stratę w wysokości 200 mln EUR w porównaniu z zyskiem EBIT w wysokości 3,3 mln EUR w IV kwartale 2022.

Hapag-Lloyd publikując raport roczny za 2023 rok ogłosił, że był to trzeci najlepszy wynik w historii firmy. Akcjonariusze powinni być zadowoleni, bo proponowana przez zarząd dywidenda będzie w wysokości 9,25 EUR na akcję. 

Dobry 2023 rok 


Rok 2023 r. mimo wszystko nie jest przez zarząd armatora oceniany najlepiej Zgodnie z oczekiwaniami zanotowano znaczny spadek zysków. Według raportu EBITDA Grupy wyniosła 4,8 miliarda dolarów (4,5 miliarda euro). EBIT Grupy zmniejszył się rok do roku do 2,7 miliarda USD (2,5 miliarda EUR), a zysk Grupy do 3,2 miliarda USD (3 miliardy EUR).

- Osiągnęliśmy trzeci najlepszy zysk Grupy w historii naszej firmy – choć jest on znacząco niższy niż w wyjątkowo mocnym roku 2022, dzięki normalizacji globalnych łańcuchów dostaw – powiedział Rolf Habben Jansen, CEO, Hapag-Lloyd AG. 

Armatorowi w 2023 r. udało się  znacznie zwiększyć zadowolenie klientów i informatyzację floty kontenerowej. 

- Znacząco rozszerzyliśmy naszą działalność w segmencie terminali i infrastruktury oraz zwiększyliśmy naszą działalność w zakresie żeglugi liniowej w Indiach i Afryce. Zmniejszyliśmy nasz ślad węglowy, wykonując kolejny krok w kierunku naszego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2045 r. – podkreśla dyrektor generalny Hapag-Lloyd AG.

Prawie 12 mln TEU na pokładzie


W segmencie Żeglugi Liniowej wolumen przewozów w całym roku 2023 wzrósł o 0,5% do 11,9 mln TEU. W 2022r było 11,8 mln TEU. Wydatki na transport spadły o 11% do 12,9 mld USD (11,9 mld EUR). Uzyskano to, przede wszystkim w wyniku niższych wydatków na opłaty przestojowe i magazynowe kontenerów oraz niższej ceny bunkra. Przychody operatora zmalały do 19,2 mld USD (17,8 mld EUR). To skutek przede wszystkim niższej średniej stawki frachtowej na poziomie 1 500 USD/TEU, podczas gdy w 2022r. osiągnięto  2 863 USD/TEU. W efekcie EBITDA za 2023 r. zmniejszyła się do 4,8 mld USD (4,4 mld EUR). EBIT zmalał do 2,7 mld USD (2,5 mld EUR).

W segmencie Terminale & Infrastruktura w roku obrotowym 2023 osiągnięto EBITDA na poziomie 50 mln USD (46 mln EUR) i EBIT w wysokości 21 mln USD (19 mln EUR). Przychody wyniosły 202 mln USD (187 mln EUR). - Ponieważ nowy segment jest dopiero w budowie, nie odzwierciedla on wyników pełnego roku obrotowego – wyjaśnia kierownictwo Hapag-Lloyd.

W świetle kolejnej bardzo dobrej tendencji w zakresie zysków Zarząd i Rada Nadzorcza Hapag-Lloyd AG zdecydowały się zaproponować Walnemu Zgromadzeniu dywidendę w wysokości 9,25 EUR na akcję za rok obrotowy 2023 r. To oznacza wypłatę łącznie 1,6 miliarda EUR i jest to trzecia najwyższa kwota kiedykolwiek wypłacona przez Hapag-Lloyd.

Ostrożne prognozy 


Zarząd Hapag-Lloyd AG prognozuje ostrożnie, że w roku finansowym 2024 EBITDA Grupy będzie mieściła się w przedziale od 1,1 do 3,3 miliarda USD (1 do 3 miliardów EUR), a EBIT Grupy będzie w przedziale minus 1,1 USD do 1,1 miliarda (od minus 1 do 1 miliarda euro). - Prognoza ta pozostaje jednak obarczona znaczną niepewnością, biorąc pod uwagę falowanie stawek frachtowych i zagrożenia geopolityczne – zastrzega się kierownictwo HHAG.

- Bieżący rok finansowy rozpoczęliśmy zadowalająco, ale otoczenie gospodarcze i polityczne w dalszym ciągu jest niestabilne i stanowi wyzwanie – szczególnie w świetle obecnej sytuacji w rejonie Morza Czerwonego. Dlatego spodziewamy się ogólnego spadku zysków w 2024 roku - powiedział Rolf Habben Jansen.

Dyrektor generalny Hapag Lloyd podkreślił: „W ramach naszej Strategii 2030 będziemy jeszcze intensywniej skupiać się na jakości i zrównoważonym rozwoju. Będziemy nadal rozwijać naszą nową działalność w zakresie terminali i infrastruktury, a także nasz udział i portfel transportu w głębi lądu. Jednocześnie będziemy musieli wzmocnić naszą piątkę największych przedsiębiorstw na rynku światowym i wprowadzić ulepszenia w zakresie efektywności kosztowej i produktywności”.

Hapag-Lloyd koncentruje się na przewozach oceanicznych w Ameryce Łacińskiej i wewnątrz Ameryki oraz na połączeniach globalnych rynków z portami Europy.

Właścicielami Hapag-Lloyd na dzień 30.12.2023 są CSAV (30,0%), Klaus Michael Kühne (w tym Kühne Holding AG i Kühne Maritime GmbH (30,0%), HGV Hamburger Gesellschaft für Vermögens- und Beteiligungsmanagement mbH (13,9%) ), Qatar Investment Authority (12.3%), the Public Investment Fund on behalf of the Kingdom of Saudi Arabia (10.2%). W wolnym obrocie publicznym jest 3,6 % kapitału.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.