Światowy rynek handlu morskiego podąża za trendami gospodarczymi i taka sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach w analizowanych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej trend kongestii i opóźnień ustał. Niestety zmiana nie jest pozytywna bowiem ładunków skonteneryzowanych zaczyna coraz bardziej brakować a kontenerowce wożą coraz częściej jedynie puste kontenery celem ich repozycjonowania w inne lokalizacje. Podobne trendy odczuwane są w innych segmentach żeglugi.
Spowalniająca chińska gospodarka świadczy o tym, że kolejny rok będzie naprawdę dużym wyzwaniem gospodarczym dla całego świata. Widać to już teraz po spływających z różnych sektorów gospodarki danych. Czy Chiny ponownie jak przez wiele ostatnich lat będą motorem napędowym globalnej produkcji? A może właśnie jesteśmy świadkami wielkich zmian deglobalizacji i przestawiania się na produkcję lokalną? Wiele wskazuje na to, że taki właśnie trend będzie obecny na świecie w kolejnych latach.
W segmencie statków wielozadaniowych i ciężarowców nadal obserwowano spadki frachtów oraz stawek czarterowych. Miesięczne średnie spadki w ostatnim czasie wynoszą około 5%. Taki sam trend analitycy Drewry przewidują na kolejny miesiąc.
Pomimo tego spadki stawek czarterowych jak na razie nadal przewyższają wartości poziomów dziennych stawek czarterowych z 2020 roku.
Stawki frachtowe i czarterowe jednostek kontenerowych nadal spadają. Przyczyną jest słabnąca podaż ładunków i nadpodaż nowo dostarczanego tonażu. Wyraźne korekty rynku rozpoczęły się już w sierpniu. Było to widoczne w wyniku zwiększonych ilości dostępnych statków na tzw. rynku spot. Spadki na rynku czarterowym są bardzo duże. Dla przykładowej jednostki klasy panamax o pojemności 4 250 TEU, która średnio w drugim kwartale roku osiągała dzienną stawkę czarterową na poziomie 115 tys. USD odnotowane spadki sięgają aż 70 %, więc do poziomu około 35 tys. USD za dzień. Tym samym obecne stawki są jeszcze nadal opłacalne dla armatorów, którzy nie operują handlowo swoimi jednostkami.
Ostatni tydzień to spadek Drewry World Container Index, obrazującego średnie stawki frachtowe uzyskiwane za przewóz kontenerów 40-to stopowych na wybranych trasach Indeks osiągnął minus 3 procent wartości w stosunku do poprzedniego tygodnia. W wartościach bezwzględnych oznaczało to poziom USD 3,383.46.
Spadek w stosunku do analogicznego tygodnia zeszłego roku wynosi za to około 66%.
Spadki stawek frachtowych były zauważalne praktycznie na wszystkich trasach.
Sytuacja na rynku przewozów kontenerowych robi się na tyle niepokojąca, że niektórzy z armatorów już redukują lub wręcz zawieszają swoje serwisy. Do takich praktyk doszło między innymi na niektórych liniach MSC pomiędzy Chinami a USA, gdzie pominięto kila wcześniej planowanych podróży.
Na rynku przewozów pasażerskich zaczęto podsumowywać rok i w przeciwieństwie do poprzednich lat zapowiada się on całkiem przyzwoicie. Pomimo światowego spowolnienia gospodarczego oczekuje się utrzymania trendów.
Fot. Depositphotos
Na stronie KPRM opublikowano projekt ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód Zalewu Kamieńskiego
Rumunia pomogła wyeksportować w ubiegłym roku 12 mln ton zbóż z Ukrainy
Radny PiS domaga się wyjaśnień w sprawie rewitalizacji Opływu Motławy
O nowoczesnych rozwiązaniach cyfrowych dla polskiego transportu
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Game changer: port Esbjerg potroi moc offshore z pomocą cyfrowego bliźniaka