Holenderska spółka Van Oord poinformowała, że nowoczesna, hybrydowa jednostka Calypso została zwodowana w stoczni Vard w Tulcea w Rumunii. Statek posłuży do układania kabli nowej generacji.
Nowa jednostka ma wpisywać się w cele zrównoważonego rozwoju oraz wymagania ESG. Calypso będzie wyposażony w duży zestaw baterii, system łączenia statku z zasilaniem lądowym oraz system zarządzania energią. Wszystkie te rozwiązania mają zmniejszyć emisję szkodliwych gazów CO2, NOx i SOx. Calypso będzie mógł wykorzystywać biopaliwa oraz e-paliwa w przyszłości
Statek posiada zdolność transportowania kabli o łącznej masie do 8000 ton. Jest wyposażony też w system DP2, który zapewnia dynamicznie pozycjonowanie statku dostosowane do warunków na morzu. Calypso będzie wyposażony w dwie karuzele kablowe – na pokładzie i pod pokładem.
Statek został nazwany na cześć bogini morskiej Kalipso, córki Atlasa. Nazwa została również częściowo zainspirowana ikonicznym statkiem legendarnego francuskiego badacza morza Jacquesa Cousteau – informują portale branżowe.
Będzie to druga jednostka obok Nexusa w zasobach Van Oorda. Calypso wejdzie do użytku w 2023 roku.
Van Oord zamówił też statek do instalacji turbin wiatrowych nowe generacji o mocy jednostkowej o 25 MW. Jednostka będzie napędzana metanolem.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej