Wodowanie odbyło się w piątek 21 października. Jednostka została podczepiona do olbrzymiej suwnicy bramowej Crist i podniesiona. Następnie została przetransportowana kilkaset metrów nad placem stoczniowym, innymi jednostkami oraz blokami w budowie i powoli upuszczona na wodę w zanurzonym doku stoczniowym.
Nowy prom o numerze budowy P317 nie ma jeszcze nazwy. Mierzy 70 metrów długości i będzie mógł zmieścić do 52 aut osobowych lub kombinację naczep, pojazdów ciężarowych, autokarów i samochodów, a także do 200 osób. Prom jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek.
Najważniejszą jego cechą jest jednak zasilanie – jednostka ma pływać na docelowej trasie wyłącznie przy użyciu zasilania bateryjnego. Akumulatory będą w kilka minut ładowane z lądu podczas załadunku i rozładunku. Statek jest wyposażony także w spalinowe zespoły prądotwórcze, jednak mają one pełnić jedynie rolę rezerwowego źródła zasilania w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.
Po przekazaniu promu armatorowi, co ma mieć miejsce po ostatnich pracach wykończeniowych na początku 2023 roku, statek wejdzie na swoją stałą trasę Nauvo – Korppoo w Finlandii, gdzie będzie operować wspólnie z innym promem operatora – Prostvik 1.
Zwodowany w piątek prom to trzecia hybrydowa jednostka, jaką FinFerries zamówił w gdyńskiej stoczni Crist. Pierwszą z nich była słynna 96-metrowa Elektra, która nosi jednocześnie miano pierwszego hybrydowego promu w Unii Europejskiej i drugiego na świecie.
Czytaj też: Kolejny ekologiczny prom elektryczny zwodowany w stoczni Crist. Jego ładowanie trwa kilka minut
Elektra zdobyła między innymi nagrodę „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 i odbiła się szerokim echem na całym świecie. Latem 2022 roku zwodowano prom Altera – kolejny zamówiony w Crist przez FinFerries, korzystający z tej samej, choć unowocześnionej technologii, ale nieco większy od poprzedniczki, bo mierzący 104 metry.
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny
Brytyjski sektor obrony kupuje statki do ochrony infrastruktury kabli i rurociągów
Projekt klasowy zatwierdzony przy pomocy modelu 3D
Quinto Shipping zamawia od Concordia Damen tankowiec śródlądowy typu „Parsifal”