22 sierpnia o godzinie 10:00 w stoczni Crist rozpoczęła się ceremonia cięcia blach na potrzeby nowego, drugiego już projektu dla armatora FLC. W ten sposób oficjalnie ruszyła budowa specjalistycznego pontonu o numerze roboczym NB100.
Femern Ling Contractors (FLC) zamawiający ponton, odpowiada za budowę i montaż zatapialnego tunelu pod Bełtem Fehmarn między Niemcami a Danią. Tunel będzie miał około 17,6 km długości i składać się będzie z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów. Będą one transportowane i instalowane na miejscu za pomocą tzw. pontonów zanurzeniowych połączonych kratownicą dźwigową. Ich budowa ruszyła właśnie w stoczni Crist. Nadano im numer budowy NB100.
Pontony będą mogły być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie tunelu pod Bełtem Fehmarn wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Pontony wraz z kratownicą otrzymały roboczy numer budowy NB100. Projekt będzie wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.
Warto przypomnieć, iż w zeszłym roku rozpoczęto w Crist pierwszy projekt dla FLC, czyli budowę wielofunkcyjnego pontonu (MPP) wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym (SDT), który posłuży do układania fundamentu pod wspomniany wyżej tunel. Jednostka w budowie będzie miała kadłub o długości 130.2 m i długość całkowitą do 149 m wraz z przenośnikami taśmowymi, natomiast całkowita szerokość wyniesie 48 m. Ponton pomieści 19 osób pracujących na dwie zmiany.
To kolejny duży projekt infrastrukturalny wygrany przez Crist, po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, czy specjalistycznego doku Marco Polo wykorzystanego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako.
Ten wielomiliardowy projekt europejski jest dowodem na to, iż firma Crist prezentuje ogromne możliwości, znakomite przygotowanie, a także rzetelność, odpowiedzialność oraz wszechstronną wiedzę do wykonania tak odpowiedzialnych projektów. Stocznia Crist pozyskała kontrakt po przejściu wielu audytów finansowo-technicznych, a konsorcjum zlecające jej zadania postrzega Crist jako stabilnego i pewnego partnera w tak wymagających projektach. Realizacja tak skomplikowanego projektu potwierdza ugruntowaną pozycję Crist na rynku jednostek specjalistycznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów