• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Próbne cumowanie nowego promu Steny Line w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Próbne cumowanie nowego promu Steny Line w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Próbne cumowanie nowego promu Steny Line w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]  - GospodarkaMorska.pl
Stena Estelle w Gdyni, fot. GospodarkaMorska.pl

Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś w Porcie Gdynia w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.


Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś w Porcie Gdynia w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.

Stena Estelle w połowie sierpnia przybyła do Gdańska ze stoczni w Chinach. W gdańskiej stoczni Remontowej prom przechodził ostatnie przygotowania do wejścia na linię Gdynia – Karlkrona. Zanim to jednak nastąpi, dziś, w poniedziałek 29 sierpnia, jednostka po raz pierwszy zacumowała przy Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni, skąd od niedzieli będzie odpływać w ramach regularnego serwisu.

Nowy prom przepłynął przez bramę Portu Gdynia około godziny 10:15, kilka minut później zawrócił na obrotnicy na wysokości Publicznego Terminala Promowego, po czym przybił do nabrzeża. Operację pierwszego próbnego cumowania obserwowała grupa pracowników Portu oraz Steny Line. Po zacumowaniu otwarto klapy obu ładowni – górnej i dolnej – i po rampie na prom wjechały próbnie pierwsze pojazdy. Doprowadzono także rękaw pasażerski.

Po technicznej weryfikacji wszystkich systemów i możliwości cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym Stena Estelle jest już niemal gotowa do rozpoczęcia regularnego serwisu. Pierwszy oficjalny rejs rozpocznie się w niedzielę 4 września. Zanim to nastąpi, jednostkę czeka jeszcze jedno wydarzenie – oficjalne nadanie imienia, które zaplanowane zostało na sobotę 3 września.

Stena Estelle to nowa, 240-metrowa jednostka klasy E-Flexer. Wraz z bliźniaczym statkiem Stena Ebba, który zostanie przekazany przewoźnikowi w dalszej części roku, jest największym E-Flexerem jaki dotąd zbudowano. Prom oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1200 pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3600 metrów.  Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer, Stena Ebba i Stena Estelle mają zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia ich wydajności. Są to także jednostki, które w przyszłości mogą być przystosowane do zasilania paliwem alternatywnym. Nowe statki zapewnią zwiększenie przepustowości trasy Gdynia-Karlskrona w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania klientów na przewozy w rejonie południowego i wschodniego Bałtyku.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy zaprezentować nowy prom Stena Estelle, który rozszerzy naszą ofertę zarówno dla klientów frachtowych, jak i pasażerów. Ten zupełnie nowy statek jest najnowocześniejszym w naszej flocie i nie ma sobie równych pod względem pojemności, wydajności i usług. Dzięki takim nowym promom jak Stena Estelle oraz jej bliźniacza jednostka Stena Ebba, która do Polski zawita w listopadzie tego roku, otwieramy nowe możliwości nie tylko dla rozwoju naszej firmy oraz linii Gdynia-Karlskrona, ale także dla rozwoju biznesów naszych klientów w tej części Europy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Promy linii Stena Line od czerwca tego roku odpływają z nowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni. Obiekt, będący jedną z ważniejszych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia w ostatnich latach, jest zlokalizowany przy wejściu do portu, przy nabrzeżu Polskim, w bezpośrednim sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Na 6 ha znalazł się główny budynek terminala, plac postojowy i cała niezbędna infrastruktura do obsługi promów.

Jak podaje sam port, lokalizacja terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego, a także daje możliwość wdrożenia w przyszłości rozwiązań intermodalnych w relacji prom-kolej ze względu na bliskość linii kolejowej. Nowy terminal umożliwia też wprowadzenie nowoczesnych usprawnień operacji portowych, jakimi są na przykład bramy inteligentne Smart Gate, automatyzujące odbiór i zdawanie naczep. Terminal pozwoli także na zasilanie jednostek z lądu podczas postoju, co pozwoli na znaczne obniżenie emisji spalin. Z perspektywy pasażerów promów ważne jest z kolei, że nowy terminal znajduje się stosunkowo blisko centrum miasta, oferuje także więcej miejsca i poczekalnię z widokiem na morze.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.