Prace nad nowym promem stocznia Crist rozpoczęła w listopadzie 2020 roku. Pierwsze cięcie stali dla promu hybrydowego o numerze budowy P315 odbyło się 11 czerwca 2021 roku. Punktem finalnym była operacja wodowania jednostki 7 czerwca 2022 roku.
Długość całkowita wynosi 104 metry, szerokość 15,2 metra, zanurzenie konstrukcyjne 3,5 metry.
– Cechami charakterystycznymi najnowszej jednostki są baterie o pojemności 1200 kWh, które można ładować zarówno z lądu, jak i przez trzy generatory prądotwórcze, w które wyposażyliśmy nasz prom – mówi Aleksander Lech, kierownik projektu w stoczni Crist.
Supernowoczesny system ładowania, który zainstalowano na jednostce dostarczył Siemens. Dość powiedzieć, że prom można naładować w... kilka minut.
Na jego pokładzie można zmieścić aż 92 samochody oraz trzy ciężarówki, w sumie na pokład może zabrać 370 pasażerów
Nabywcą jest już dobrze znany w stoczni Crist armator z Finlandii – FinFerries.
– Jesteśmy dumni z faktu, że nasze statki cieszą się uznaniem. To już drugi prom dla tego samego odbiorcy, ostatni prom dla Finów zbudowaliśmy pięć lat temu. Nasza Elektra jest już dobrze znana na świecie, zdobyła sporo branżowych nagród – przypomina kierownik.
Przypomnijmy. Elektra zbudowana w stoczni Crist była pierwszym tego typu promem wybudowany w Unii Europejskiej, a drugim na świecie, który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Innowacyjny system ładowania jednostki i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.
.Altera – godna następczyni Elektry
Tym bardziej cieszy fakt, że następca Elektry jest promem jeszcze bardziej nowoczesnym.
– Konstrukcja Altery jest nieco bardziej rozbudowana. Wyposażyliśmy ją m.in. w panele słoneczne do ładowania, dwa pędniki azymutalne – każdy o mocy 800 kW zapewniające prędkość 11 węzłów – opowiada o jednostce kierownik projektu.
Jednostka zbudowana w Gdyni będzie pływać w okolicy przeprawy promowej w okolicy fińskiego Turku – ta sama, gdzie obecnie operuje Elektra.
– Nowy prom będzie głównym na tej przeprawie, natomiast w godzinach szczytu w obsłudze ruchu pomoże Elektra – zapowiada Aleksander Lech z Crista.
Jak się dowiedzieliśmy, aktualnie w stoczni Crist jest w budowie kolejny prom, również dla FinFerries.
Dodajmy również, że agentem portowym tandemu holownik Varma i promu Altera jest Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
MAG obsługuje agencyjnie fińskiego armatora FinnFeries już od wielu lat czego przykładem była obsługa tandemu Atlas i prom Elektra wychodzącego ze stoczni Crist w maju 2017.
O stoczni Crist
Stocznia Crist powstała w 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 roku Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.
Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów