Mega blok zbudowany w stoczni Crist jest częścią statku pasażerskiego o numerze A35. To już kolejne zlecenie dla jednej z największych stoczni świata - Chantiers de l'Atlantique.
Operacja wodowania rozpoczęła się 7 czerwca. Konstrukcja wypłynęła z Gdyni trzy dni później. Jakie będzie przeznaczenie mega bloku dla jednostki A35?
– Ten konkretny mega blok to konstrukcja stanowiąca część statku pasażerskiego. Zbudowaliśmy go dla naszego wieloletniego francuskiego klienta, stoczni Chantiers de l'Atlantique – mówi Michał Drążkiewicz, kierownik projektu.
Stocznia, o której mowa mieści się w Saint-Nazaire we Francji. O randze współpracy świadczy choćby fakt, że Chantiers de l'Atlantique to jedna z największych stoczni na świecie, budująca szeroką gamę statków handlowych, morskich i pasażerskich.
Jednostka A35 w detalach
To kolejny, dziewiąty już mega blok częściowo wyposażony, który zbudował gdyński Crist.
– Zbudowaliśmy część pralnianą oraz fragment części siłownianej. Mega blok ma ok. 100 metrów długości, waży 10 tysięcy ton. Był składany w dwóch etapach – mówi Drążkiewicz.
Oznacza to, że dolna część konstrukcji – siłownia oraz pralnia – były budowane bezpośrednio w stoczni Crist. Część bloków była dostarczona przez Francuzów, za montaż odpowiadali gdyński eksperci.
– To bardzo ciekawy mega blok, stanowi bowiem „gotową” część statku: w pełni wyposażoną, pomalowaną, założono tu wszelkie instalacje, kable i rurociągi – opowiada kierownik dodając, że mega blok zbudowany w Gdyni jest jedną z najbardziej wymagających składowych statku, gdzie mieści się serce większości skomplikowanych systemów.
Operacja wodowania była wyjątkowa. W tym samym czasie wodowano bowiem prom elektryczny.
Mega blok do Francji będzie holowany przez około dwa tygodnie.
O stoczni Crist
Stocznia Crist powstała w 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 roku Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.
Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii