Mega blok zbudowany w stoczni Crist jest częścią statku pasażerskiego o numerze A35. To już kolejne zlecenie dla jednej z największych stoczni świata - Chantiers de l'Atlantique.
Operacja wodowania rozpoczęła się 7 czerwca. Konstrukcja wypłynęła z Gdyni trzy dni później. Jakie będzie przeznaczenie mega bloku dla jednostki A35?
– Ten konkretny mega blok to konstrukcja stanowiąca część statku pasażerskiego. Zbudowaliśmy go dla naszego wieloletniego francuskiego klienta, stoczni Chantiers de l'Atlantique – mówi Michał Drążkiewicz, kierownik projektu.
Stocznia, o której mowa mieści się w Saint-Nazaire we Francji. O randze współpracy świadczy choćby fakt, że Chantiers de l'Atlantique to jedna z największych stoczni na świecie, budująca szeroką gamę statków handlowych, morskich i pasażerskich.
Jednostka A35 w detalach
To kolejny, dziewiąty już mega blok częściowo wyposażony, który zbudował gdyński Crist.
– Zbudowaliśmy część pralnianą oraz fragment części siłownianej. Mega blok ma ok. 100 metrów długości, waży 10 tysięcy ton. Był składany w dwóch etapach – mówi Drążkiewicz.
Oznacza to, że dolna część konstrukcji – siłownia oraz pralnia – były budowane bezpośrednio w stoczni Crist. Część bloków była dostarczona przez Francuzów, za montaż odpowiadali gdyński eksperci.
– To bardzo ciekawy mega blok, stanowi bowiem „gotową” część statku: w pełni wyposażoną, pomalowaną, założono tu wszelkie instalacje, kable i rurociągi – opowiada kierownik dodając, że mega blok zbudowany w Gdyni jest jedną z najbardziej wymagających składowych statku, gdzie mieści się serce większości skomplikowanych systemów.
Operacja wodowania była wyjątkowa. W tym samym czasie wodowano bowiem prom elektryczny.
Mega blok do Francji będzie holowany przez około dwa tygodnie.
O stoczni Crist
Stocznia Crist powstała w 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 roku Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.
Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries