• <
KONGSBERG_2023

Trzy wodowania w jeden dzień. Crist oddaje kolejne mega bloki statku pasażerskiego - największe, jakie buduje się w Europie [ZDJĘCIA]

AK

14.11.2021 23:33
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Trzy wodowania w jeden dzień. Crist oddaje kolejne mega bloki statku pasażerskiego - największe, jakie buduje się w Europie [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Trzy wodowania w jeden dzień. Crist oddaje kolejne mega bloki statku pasażerskiego - największe, jakie buduje się w Europie [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Crist

We wtorek (9 listopada) odbyło się wodowanie kolejnych dwóch mega bloków o numerach roboczych V34 oraz M34. Są to kolejne z serii bloki o potężnych rozmiarach wybudowane oraz w pełni wyposażone przez stocznię Crist z Gdyni. Bloki powstały dla francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique. Tego samego dnia stocznia zwodowała również prom hybrydowy dla fińskiego operatora.

Blok V34 o masie 9,500 ton, wymiarach 142x43m oraz blok M34 o masie blisko 11 000 ton, wymiarach: 171x40 m są to największe mega bloki statków pasażerskich jakie są budowane w Europie i najprawdopodobniej na świecie.

Stocznia informuje, że bloki są w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku. Oznacza to, że są w pełni wymalowane, zamontowano urządzenia, a bloki są wyposażone w wszelkie instalacje statkowe, instalacje zostały kompletnie sprawdzone w najwyższym standardzie, natomiast całość w pełni certyfikowana.

Mega blok V34 już w drodze do Francji

Mega blok o numerze roboczym V34 , który 11 listopada odpłynął do Francji to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów - firmy MSC.

- Nazwa statku to: MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż statek będzie hybrydowy zasilany na paliwo lekkie oraz LNG - informuje stocznia Crist.

Część budowana przez gdyńską stocznię to śródokręcie wraz z częścią siłowni gdzie zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego, w kolejnym etapie zostaną zainstalowane ogromne zbiorniki LNG.  

Projekt w liczbach

Łączna masa około 9,500 ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: od stalowych, nierdzewnych po miedziane, plastikowe z włókna szklanego oraz wysoce specjalistyczne LNG), 100 000 metrów kw. malowanych powierzchni, 800 ton wszelkiego typu urządzeń.

Budowa mega bloków statków pasażerskich części maszynowych w jakich specjalizuje się Crist jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych statków, wymaga ogromnej koordynacji i zaangażowania kilkuset osób każdego dnia w proces budowy.

- To już kolejny z mega bloków, jaki dostarcza Crist. Najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy przez Crist jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli Chantiers de l'Atlantique oraz MSC - poinformowała stocznia.

Nowoczesny prom hybrydowy dla Finów zwodowany

We wtorek (9.11) odbyło się również wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska, ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jego numer budowy to budowy P315.

Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem.

- Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku - podała stocznia Crist.

Przypomnijmy. Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w warunkach złej pogody, bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie. Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości, 17,4 m szerokości. Na jej pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Jednostka ma być obsługiwana przez 3-osobową załogę.

Stocznia Crist z Gdyni od lat trzyma poziom

Stocznia Crist powstała w 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób fizycznych, a od 2010 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 roku Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.

Gdyńska firma produkuje m.in. wyspecjalizowane urządzenia hydrotechniczne oraz jednostki pływające dla największych światowych odbiorców. Jako jedyna stocznia w Europie zbudowała już trzy jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.