• <
mewo_2022

Drewry: Niedobór oficerów sięgnie rekordowych poziomów już do 2026 roku

07.06.2021 07:15 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Drewry: Niedobór oficerów sięgnie rekordowych poziomów już do 2026 roku

Partnerzy portalu

Drewry: Niedobór oficerów sięgnie rekordowych poziomów już do 2026 roku - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Zmniejszająca się atrakcyjność kariery na morzu, w połączeniu z ciągłym wzrostem floty, doprowadzą do największego od ponad dekady niedoboru oficerów floty handlowej na świecie – przewiduje Drewry w najnowszym raporcie.

Firma konsultingowa jest przekonana, że najnowsze trendy będą miały ważne konsekwencje zarówno dla zatrudnienia, jak i przyszłej inflacji kosztów załogi.

Szacuje się, że obecny niedobór podaży oficerów wynosi około 3% globalnej puli, co według Drewry'ego nie wpływa zauważalnie na zatrudnienie. Jest to jednak do pewnego stopnia maskowane tymczasową bezczynnością statków w niektórych sektorach, takich jak rejsy wycieczkowe, z powodu pandemii Covid-19. 

W perspektywie do 2026 roku oczekuje się, że luka podażowo-popytowa powiększy się do deficytu wynoszącego ponad 5 proc. globalnej puli oficerów - najwyższego poziomu od 2013 roku. Głównym tego powodem jest spadek atrakcyjności kariery na morzu.

Według szacunków Drewry w ciągu pięciu lat do 2016 roku podaż marynarzy dostępnych dla załogi globalnej floty handlowej rosła w średnim rocznym tempie 2,7 proc. Niemniej jednak w ciągu ostatnich pięciu lat tempo wzrostu spadło do zaledwie 0,5 proc. rocznie.

Skutki Covid-19. Jakie perspektywy dla marynarzy?

– W związku z trwającymi negatywnymi skutkami życia na morzu wywołanymi przez pandemię Covid-19, niektórzy marynarze mogą skorzystać z planów emerytalnych, podczas gdy inni mogą szukać pracy na lądzie – powiedział dyrektor ds. badań załogowych w Drewry, Rhett Harris.

Tymczasem czerwcowy wskaźnik zmiany załogi organizacji Neptune Declaration pokazuje, że liczba marynarzy na pokładach statków po wygaśnięciu umowy o pracę wzrosła od wskaźnika majowego z 5,8 proc. do 7,4 proc., co odpowiada względnemu wzrostowi o 24,1 proc.. Liczba marynarzy na statkach przez ponad 11 miesięcy zmniejszyła się z 0,8 proc. do 0,4 proc., co odpowiada względnemu spadkowi o 50 proc.

Rosnące wskaźniki infekcji w kluczowych krajach, z których pochodzą załogi oraz bardziej rygorystyczne protokoły są postrzegane jako główne czynniki powodujące opóźnione i skomplikowane wymiany załogi.

Wskaźnik zmiany załogi Neptune Declaration opiera się na zagregowanych danych od 10 wiodących operatorów statków: Anglo- Eastern, Bernhard Schulte, Columbia Shipmanagement, Fleet Management (FLEET), OSM, Synergy Marine, Thome, V.Group, Wallem i Wilhelmsen Ship Management, które łącznie mają obecnie na pokładach około 90 000 marynarzy.

Szczepionka dla marynarzy

Pomimo nieustannych wezwań ze strony przemysłu do szybszego wprowadzania szczepionek dla marynarzy, sporadycznie próbowano nadać temu priorytet. Obejmowały one programy szczepień w portach USA, niektórych portach australijskich, Singapurze, Rosji i Holandii.

Niedawno Królewskie Belgijskie Stowarzyszenie Armatorów poinformowało, że Belgia oficjalnie rozpoczęła kampanię szczepień dla marynarzy. Szczepienia odbywają się obecnie w porcie w Antwerpii, a za kilka dni zostaną również przeprowadzone w porcie Zeebrugge. Około 2200 marynarzy zostanie zaszczepionych w ciągu miesiąca.

Według sondażu Seafarer Covid-19 Welfare Survey ogłoszonego przez Urząd Morski Bahamów, zdecydowana większość marynarzy (87 proc.) wciąż nie otrzymała pierwszej dawki szczepionki. Spośród dotychczasowych respondentów 86 proc. byłoby skłonnych otrzymać szczepionkę, gdyby została zaoferowana, a 65 proc. czułoby się bezpieczniej, gdyby zostało zaszczepione.

Uważa się, że globalny program szczepień dla marynarzy jest jedynym sposobem, aby przemysł morski ostatecznie zakończył kryzys związany ze zmianą załogi, który dotknął setki tysięcy marynarzy.

W szczytowym momencie kryzysu ponad 400 000 marynarzy na całym świecie utknęło na morzu w oczekiwaniu na repatriację w miesiącach poza ich umowami, z powodu niemożności wyrejestrowania się z powodu ograniczeń w podróżowaniu.

Liczba ta spadła z około 400 000 we wrześniu 2020 roku do około 200 000 w marcu 2021 roku.


Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.