Singapur stoi w obliczu największej jak dotąd konkurencji, jeśli chodzi o jego status dominującego dostawcy paliwa żeglugowego w Azji, a Chiny zwabiają do swoich brzegów więcej statków w wyniku szybkiej rozbudowy portów i zakładów rafineryjnych.
Sprzedaż paliwa żeglugowego w Chinach – znana w branży jako bunkrowanie – prawie się podwoiła w ciągu ostatnich pięciu lat, a kraj liczy na przyciągnięcie statków, które podróżują do pobliskich portów w głównych gospodarkach, takich jak Korea Południowa i Japonia. Singapur nadal zajmuje dominującą pozycję jako główny dostawca dla sektora o wartości ponad 30 miliardów dolarów w Azji, ale chiński wzrost przyspiesza.
Epicentrum chińskiego bunkrowania to Zhoushan, archipelag na południe od Szanghaju na wschodnim wybrzeżu. Niektóre z najnowszych i największych rafinerii ropy naftowej w kraju są budowane na tym obszarze, a rząd wprowadził ulgi podatkowe, które zwiększają konkurencyjność chińskich paliw.
- Singapur miał przewagę nad innymi portami azjatyckimi we wszystkich parametrach - powiedział Jayendu Krishna, dyrektor Drewry Maritime Advisors. - Tak jest do dziś, jednak powoli inne porty starają się nadrobić zaległości. Zhoushan z pewnością przechwyci część statków z innych portów północno-wschodniej Azji.
Chiny coraz bliżej Singapuru
Singapur – także największy na świecie węzeł tankowania statków – sprzedał w zeszłym roku około 50 milionów ton paliw bunkrowych, czyli jedną piątą globalnej sumy. Konsultant branżowy OilChem szacuje, że sprzedaż w Chinach wzrosła piąty rok z rzędu do 16,9 miliona ton. SeaCred, agencja wywiadu morskiego, wyceniła azjatycki rynek paliwa bunkrowego na 31 miliardów dolarów do 32 miliardów dolarów w 2020 roku.
- Chiński biznes bunkrowy dogania ten z Singapuru - powiedział Zhang Xiaoli, były urzędnik urzędu celnego w prowincji Zhejiang, w tym Zhoushan, na konferencji branżowej w zeszłym miesiącu. Sprzedaż paliwa żeglugowego w tym kraju wyniesie 40% tegorocznej sprzedaży Singapuru – czyli około 20 milionów ton na podstawie danych z 2020 roku.
Zhoushan był w tym roku bardziej konkurencyjny pod względem cen, a statki Stena Bulk podróżujące do Chin prawdopodobnie będą częściej wykorzystywać port do tankowania, powiedziała Yvonne Rittfeldt, szefowa zaopatrzenia w bunkry w firmie żeglugowej, która transportuje ropę i produkty rafinowane. Dodała jednak, że Singapur jest niezawodny dzięki sprawnej i terminowej dostawie paliwa.
Singapur ma przewagę geograficzną tam, gdzie to się liczy. Znajduje się na skrzyżowaniu wielowiekowego szlaku handlowego, który łączy region z Europą, Bliskim Wschodem i wybrzeżem Zatoki Meksykańskiej. Budowa pierwszego portu kontenerowego w Azji Południowo-Wschodniej w 1972 r. pomogła miastu-państwu wytyczyć drogę do punktu czołowego dostawcy paliwa żeglugowego i planuje budowę największego na świecie zautomatyzowanego terminalu.
MFW przyspiesza, ale czy jesteśmy na to gotowi? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Wyspy, które niekoniecznie otacza woda
Polskie elektrownie wiatrowe na morzu z terminalem instalacyjnym w Gdańsku głównym filarem Krajowego Planu Odbudowy
Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej
Założenia: pełnomocnik ds. strategicznej infrastruktury energetycznej wiceministrem przemysłu
Edu Offshore Wind: Pomorska Platforma Offshore o ścieżkach kariery