Singapur stoi w obliczu największej jak dotąd konkurencji, jeśli chodzi o jego status dominującego dostawcy paliwa żeglugowego w Azji, a Chiny zwabiają do swoich brzegów więcej statków w wyniku szybkiej rozbudowy portów i zakładów rafineryjnych.
Sprzedaż paliwa żeglugowego w Chinach – znana w branży jako bunkrowanie – prawie się podwoiła w ciągu ostatnich pięciu lat, a kraj liczy na przyciągnięcie statków, które podróżują do pobliskich portów w głównych gospodarkach, takich jak Korea Południowa i Japonia. Singapur nadal zajmuje dominującą pozycję jako główny dostawca dla sektora o wartości ponad 30 miliardów dolarów w Azji, ale chiński wzrost przyspiesza.
Epicentrum chińskiego bunkrowania to Zhoushan, archipelag na południe od Szanghaju na wschodnim wybrzeżu. Niektóre z najnowszych i największych rafinerii ropy naftowej w kraju są budowane na tym obszarze, a rząd wprowadził ulgi podatkowe, które zwiększają konkurencyjność chińskich paliw.
- Singapur miał przewagę nad innymi portami azjatyckimi we wszystkich parametrach - powiedział Jayendu Krishna, dyrektor Drewry Maritime Advisors. - Tak jest do dziś, jednak powoli inne porty starają się nadrobić zaległości. Zhoushan z pewnością przechwyci część statków z innych portów północno-wschodniej Azji.
Chiny coraz bliżej Singapuru
Singapur – także największy na świecie węzeł tankowania statków – sprzedał w zeszłym roku około 50 milionów ton paliw bunkrowych, czyli jedną piątą globalnej sumy. Konsultant branżowy OilChem szacuje, że sprzedaż w Chinach wzrosła piąty rok z rzędu do 16,9 miliona ton. SeaCred, agencja wywiadu morskiego, wyceniła azjatycki rynek paliwa bunkrowego na 31 miliardów dolarów do 32 miliardów dolarów w 2020 roku.
- Chiński biznes bunkrowy dogania ten z Singapuru - powiedział Zhang Xiaoli, były urzędnik urzędu celnego w prowincji Zhejiang, w tym Zhoushan, na konferencji branżowej w zeszłym miesiącu. Sprzedaż paliwa żeglugowego w tym kraju wyniesie 40% tegorocznej sprzedaży Singapuru – czyli około 20 milionów ton na podstawie danych z 2020 roku.
Zhoushan był w tym roku bardziej konkurencyjny pod względem cen, a statki Stena Bulk podróżujące do Chin prawdopodobnie będą częściej wykorzystywać port do tankowania, powiedziała Yvonne Rittfeldt, szefowa zaopatrzenia w bunkry w firmie żeglugowej, która transportuje ropę i produkty rafinowane. Dodała jednak, że Singapur jest niezawodny dzięki sprawnej i terminowej dostawie paliwa.
Singapur ma przewagę geograficzną tam, gdzie to się liczy. Znajduje się na skrzyżowaniu wielowiekowego szlaku handlowego, który łączy region z Europą, Bliskim Wschodem i wybrzeżem Zatoki Meksykańskiej. Budowa pierwszego portu kontenerowego w Azji Południowo-Wschodniej w 1972 r. pomogła miastu-państwu wytyczyć drogę do punktu czołowego dostawcy paliwa żeglugowego i planuje budowę największego na świecie zautomatyzowanego terminalu.
20 lat Polski w UE. Transformacja sektora energetycznego
Odwołano wiceprezesów LOTOS Petrobaltic
Allseas uzyskuje kontrakt dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker na Morzu Bałtyckim
MFW Baltica. Ogłoszono chętnych na przeprowadzenie monitoringu morświnów
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich farm wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką