• <
BOTA_FILM_2021

Chiny rzucają wyzwanie Singapurowi, by stać się najlepszym dostawcą bunkrów w Azji

25.07.2021 11:58 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Chiny rzucają wyzwanie Singapurowi, by stać się najlepszym dostawcą bunkrów w Azji
Chiny rzucają wyzwanie Singapurowi, by stać się najlepszym dostawcą bunkrów w Azji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Singapore MPA

Singapur stoi w obliczu największej jak dotąd konkurencji, jeśli chodzi o jego status dominującego dostawcy paliwa żeglugowego w Azji, a Chiny zwabiają do swoich brzegów więcej statków w wyniku szybkiej rozbudowy portów i zakładów rafineryjnych.

Sprzedaż paliwa żeglugowego w Chinach – znana w branży jako bunkrowanie – prawie się podwoiła w ciągu ostatnich pięciu lat, a kraj liczy na przyciągnięcie statków, które podróżują do pobliskich portów w głównych gospodarkach, takich jak Korea Południowa i Japonia. Singapur nadal zajmuje dominującą pozycję jako główny dostawca dla sektora o wartości ponad 30 miliardów dolarów w Azji, ale chiński wzrost przyspiesza.

Epicentrum chińskiego bunkrowania to Zhoushan, archipelag na południe od Szanghaju na wschodnim wybrzeżu. Niektóre z najnowszych i największych rafinerii ropy naftowej w kraju są budowane na tym obszarze, a rząd wprowadził ulgi podatkowe, które zwiększają konkurencyjność chińskich paliw.

- Singapur miał przewagę nad innymi portami azjatyckimi we wszystkich parametrach - powiedział Jayendu Krishna, dyrektor Drewry Maritime Advisors. - Tak jest do dziś, jednak powoli inne porty starają się nadrobić zaległości. Zhoushan z pewnością przechwyci część statków z innych portów północno-wschodniej Azji.

Chiny coraz bliżej Singapuru

Singapur – także największy na świecie węzeł tankowania statków – sprzedał w zeszłym roku około 50 milionów ton paliw bunkrowych, czyli jedną piątą globalnej sumy. Konsultant branżowy OilChem szacuje, że sprzedaż w Chinach wzrosła piąty rok z rzędu do 16,9 miliona ton. SeaCred, agencja wywiadu morskiego, wyceniła azjatycki rynek paliwa bunkrowego na 31 miliardów dolarów do 32 miliardów dolarów w 2020 roku.

- Chiński biznes bunkrowy dogania ten z Singapuru - powiedział Zhang Xiaoli, były urzędnik urzędu celnego w prowincji Zhejiang, w tym Zhoushan, na konferencji branżowej w zeszłym miesiącu. Sprzedaż paliwa żeglugowego w tym kraju wyniesie 40% tegorocznej sprzedaży Singapuru – czyli około 20 milionów ton na podstawie danych z 2020 roku.

Zhoushan był w tym roku bardziej konkurencyjny pod względem cen, a statki Stena Bulk podróżujące do Chin prawdopodobnie będą częściej wykorzystywać port do tankowania, powiedziała Yvonne Rittfeldt, szefowa zaopatrzenia w bunkry w firmie żeglugowej, która transportuje ropę i produkty rafinowane. Dodała jednak, że Singapur jest niezawodny dzięki sprawnej i terminowej dostawie paliwa.

Singapur ma przewagę geograficzną tam, gdzie to się liczy. Znajduje się na skrzyżowaniu wielowiekowego szlaku handlowego, który łączy region z Europą, Bliskim Wschodem i wybrzeżem Zatoki Meksykańskiej. Budowa pierwszego portu kontenerowego w Azji Południowo-Wschodniej w 1972 r. pomogła miastu-państwu wytyczyć drogę do punktu czołowego dostawcy paliwa żeglugowego i planuje budowę największego na świecie zautomatyzowanego terminalu.


GEOFUSION_790x140
ned_project_390x100
Atlas_Copco_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.