• <
mewo_2022

Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku

20.07.2021 15:14 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku

Partnerzy portalu

Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku - GospodarkaMorska.pl
Fot. Azane Fuel Solutions

Duet norweskich dwóch firm - ECONNECT Energy i Amon Maritime - chce wspólnie rozwijać technologie, produkty i usług w zakresie infrastruktury bunkrowania statków transportujących amoniak. Plany dwóch firm mają ścisły związek z rozwojem gospodarki wodorowej, ale i transformacją sektora żeglugi. 

Dwie firmy powołały spółkę joint venture Azane Fuel Solutions, która pomoże wypełnić lukę w łańcuchu wartości rynku amoniaku poprzez budowę terminali umożliwiających bunkrowanie statków. Norwedzy chcą rozwijać przede wszystkim elastyczną infrastrukturę do bunkrowania amoniaku. Terminale będą w stanie przyjmować amoniak ze statków i ciężarówek w stanie schłodzonym lub pod ciśnieniem. 

- Azane Fuel Solutions pomoże zrealizować naszą ambicję przyśpieszenia zielonej transformacji w kierunku rozwiązań żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla -  skomentował Morten Christophersen, dyrektor generalny ECONNECT Energy.

W planie budowa terminala morskiego i lądowego

Planowane są dwie opcje budowy infrastruktury bunkrowania amoniaku - lądowa i pływająca. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla portów przemysłowych i baz zaopatrzeniowych, umożliwiając bezpośrednie bunkrowanie statków wzdłuż nabrzeża. Większe wersje systemu mogą również funkcjonować jako terminale magazynowe, obsługując flotę statków bunkrujących. 

Drugi terminal ma być z założenia pływający, elastyczny i mobilny, co ułatwi bunkrowanie amoniaku na wcześniej fazie rozwoju infrastruktury w danym kraju. Pływający terminal bunkrowy zachowa swoją elastyczność i będzie przydatny również do bunkrowania statków na kotwicowisku.

Początkowo, Azane Fuel Solutions będzie oferować swoje produkty i usługi na całym świecie i postrzega rynek północnoeuropejski jako rynek, który prawdopodobnie najwcześniej wdroży paliwa amoniakalne. 

Pierwszy projekt jest już w trakcie realizacji. Wspólnie z partnerami projektu, obejmującymi cały łańcuch wartości od produkcji amoniaku do jego zużycia jako paliwa na statkach, projekt ten zademonstruje sieć bunkrowania amoniaku dla statków, umożliwiając efektywną kosztowo i bezpieczną dystrybucję, przechowywanie, transfer i wykorzystanie amoniaku jako paliwa bezemisyjnego. Projekt ma być pierwszym na świecie pilotażowym przedsięwzięciem bunkrowania amoniaku .

Amoniak zyskuje coraz większą popularność i wyłania się jako prawdopodobny lider w czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim. Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2050 roku będzie on odpowiadał za około 45 proc. globalnego zapotrzebowania na energię w żegludze.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.