Duet norweskich dwóch firm - ECONNECT Energy i Amon Maritime - chce wspólnie rozwijać technologie, produkty i usług w zakresie infrastruktury bunkrowania statków transportujących amoniak. Plany dwóch firm mają ścisły związek z rozwojem gospodarki wodorowej, ale i transformacją sektora żeglugi.
Dwie firmy powołały spółkę joint venture Azane Fuel Solutions, która pomoże wypełnić lukę w łańcuchu wartości rynku amoniaku poprzez budowę terminali umożliwiających bunkrowanie statków. Norwedzy chcą rozwijać przede wszystkim elastyczną infrastrukturę do bunkrowania amoniaku. Terminale będą w stanie przyjmować amoniak ze statków i ciężarówek w stanie schłodzonym lub pod ciśnieniem.
- Azane Fuel Solutions pomoże zrealizować naszą ambicję przyśpieszenia zielonej transformacji w kierunku rozwiązań żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla - skomentował Morten Christophersen, dyrektor generalny ECONNECT Energy.
W planie budowa terminala morskiego i lądowego
Planowane są dwie opcje budowy infrastruktury bunkrowania amoniaku - lądowa i pływająca. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla portów przemysłowych i baz zaopatrzeniowych, umożliwiając bezpośrednie bunkrowanie statków wzdłuż nabrzeża. Większe wersje systemu mogą również funkcjonować jako terminale magazynowe, obsługując flotę statków bunkrujących.
Drugi terminal ma być z założenia pływający, elastyczny i mobilny, co ułatwi bunkrowanie amoniaku na wcześniej fazie rozwoju infrastruktury w danym kraju. Pływający terminal bunkrowy zachowa swoją elastyczność i będzie przydatny również do bunkrowania statków na kotwicowisku.
Początkowo, Azane Fuel Solutions będzie oferować swoje produkty i usługi na całym świecie i postrzega rynek północnoeuropejski jako rynek, który prawdopodobnie najwcześniej wdroży paliwa amoniakalne.
Pierwszy projekt jest już w trakcie realizacji. Wspólnie z partnerami projektu, obejmującymi cały łańcuch wartości od produkcji amoniaku do jego zużycia jako paliwa na statkach, projekt ten zademonstruje sieć bunkrowania amoniaku dla statków, umożliwiając efektywną kosztowo i bezpieczną dystrybucję, przechowywanie, transfer i wykorzystanie amoniaku jako paliwa bezemisyjnego. Projekt ma być pierwszym na świecie pilotażowym przedsięwzięciem bunkrowania amoniaku .
Amoniak zyskuje coraz większą popularność i wyłania się jako prawdopodobny lider w czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim. Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2050 roku będzie on odpowiadał za około 45 proc. globalnego zapotrzebowania na energię w żegludze.
Konferencja Baltic Windustry 8 września w Gdańsku
Dron, który lata i nurkuje - może zmienić inspekcje floating offshore i ułatwić monitoring wód
Ørsted i SDMS: pierwszy fundament Made-in-Taiwan wyszedł z portu
Pierwsze monopale na największej na świecie morskiej farmie wiatrowej
Port Grenaa zaangażuje się rozwój offshore wind w Europie
RWE i Northland Power dodają czwarty projekt offshore do portfolio spółki