Poziom ilości zakontraktowań nowych statków w 2021 roku na koniec września był o około 69% lepszy w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
Dla nowych budów ceny są coraz to wyższe. Indeksy, ukazujące wzrosty mocno pną się w górę. Średnia wzrostu cen nowych jednostek w ostatnich 3 miesiącach wyniosła ponad 6%. W ostatnich 3 miesiącach nastąpił również średni wzrost cen statków używanych różnych klas oraz typów i wyniósł około 17%. Rynek złomowań na skutek spadku cen stali jest w tej chwili ustabilizowany, ale ilość recyklingowanych statków jest nadal mocno ograniczona.
RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
Bez odpowiedzi na coraz to większe zapotrzebowanie rynku nie pozostawał segment statków wielozadaniowych. Pomimo tego armatorzy tego rodzaju tonażu pozostają nadal ostrożni w podejmowaniu decyzji o nowych inwestycjach. Stąd też zamówienia na nowe statki wielozadaniowe nie osiągną najprawdopodobniej w najbliższym czasie poziomu sprzed okresu pandemii. W konsekwencji nadal będzie występował niedobór nowoczesnych jednostek klasy „multipurpose” i „heavy lift”.
Jak na razie w tym roku, jak podawała to w ostatnich dniach firma analityczna Drewry zamówiono tonaż o wielkości 160 tys. DWT. W stosunku do potrzeb rynku nie jest to jednak ilość wystarczająca. Jak wskazują na to bardziej szczegółowe analizy niedobór tonażu może trwać nawet do 2023 roku, kiedy to z kolei na rynek zostanie dostarczonych cała masa zamawianych obecnie kontenerowców. To te jednostki w czasie słabszego dla tego rynku okresu frachtowego najczęściej konkurują ze statkami wielozadaniowymi, przewożąc również niejako przy okazji ładunki typu „project cargo”. W związku z tym zdaje się, że ostrożna polityka inwestycyjna przewoźników, realizujących swoje usługi za pomocą statków „multipurpose” jest ze wszech miar przemyślana.
Z drugiej strony aktualny poziom złomowania jednostek wielozadaniowych nie jest oszołamiający a i trend oraz dynamika są ze względu na dobry rynek frachtowy malejące (w ostatnich tygodniach zezłomowano jedynie pojedyncze, najstarsze i najmniej rentowne jednostki). Sytuacja powinna się jednak zmieniać ze względu na potrzebę implementacji i dostosowania w systemach statków wielu wchodzących w życie wymagań środowiskowych. Pomimo to, w związku z obecną i przewidywaną przyszłą sytuacją analizy wskazują na to, że w 2023 roku średnia wieku statków wielozadaniowych i ciężarowców na rynku osiągnie i tak ponad 20 lat.
Jak zatem potoczy się los segmentu statków klasy „MPP” i „Heavy lift? Jak się okazuje nie zależy to jedynie od kwestii dobrego rynku i rozwoju gospodarek, ale również polityki inwestycyjnej armatorów innego rodzaju segmentów tonażu.
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
Korzystna dla przewoźników sytuacja frachtowa nadal umacnia również i ten rynek tonażowy, wpływając na wzrost cen, małą dostępność statków używanych a także wzrastający portfel zamówień dla nowych jednostek.
Według danych rynkowych średni wzrost cen używanego średnio 10 – letniego tonażu kontenerowego w ostatnich 3 miesiącach wyniósł około 27 %. Największe wzrosty wartości notowały jednostki mniejsze, np. o pojemności 1,700 TEU, bo około 48 %. Nie aż tak duże, ale również całkiem pokaźne wzrosty notowały jednostki większe, np.: 4,500 TEU: 18%, 6,600 TEU: 28%, 8,800 TEU: 35%.
Aktywność na rynku kupna – sprzedaży kontenerowców była w ostatnich tygodniach nadal ograniczona ze względu na mocno obłożenie ładunkowe i czarterowe istniejących jednostek.
W tygodniu 38 dokonano tylko 1 transakcji na kwotę około 132 mln USD. W kolejnym tygodniu 39 było lepiej, bowiem dokonano 10 sprzedaży statków kontenerowych. Głównymi kupującym (5 statków) było MSC. Jeśli chodzi o ilości transakcji podobnie było w tygodniu 40, w którym doszło do co najmniej 9 transakcji. Wśród kupujących byli min. tacy przewoźnicy jak: CMA CGM, MSC, Wan Hai Lines, czy też OM Maritime.
Coraz lepszy rynek w zakresie nowych budów pojemnikowców wpływał również na poprawianie się wyników stoczni azjatyckich. Średnie wzrosty cen nowych kontraktowanych w ostatnich 3 miesiącach kontenerowców dla najmniejszego tonażu wyniosły 5%, natomiast dla największego około 9 %.
Wielkość portfela zamówień na nowe kontenerowce jest zresztą imponująca. Roczna dynamika nowych zamówień liczona rok do roku dla końca września wyniosła aż 421%! Obecnie w 2021 roku zakontraktowano już ponad 470 nowych budów (na dzień 8 października było to 477 jednostek).
W ostatnich tygodniach odnotowano więc kolejne nowe zamówienia. W samym tygodniu 40 rynek informował między innymi o zamówieniu przez nieznanego szerzej armatora z Europy w stoczni Hyundai Heavy Industries 4 kontenerowców o pojemności 5,500 TEU każdy z dostawą wszystkich jednostek w przeciągu trwania 2023 roku.
W tym samym tygodniu zdano też do armatorów 4 kontenerowce. Wśród obiorców byli: Murakami Sekiyu, Seaspan Corporation, Shoei Kisen Kaisha, czy Yang Ming Marine.
RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO
Aktualnie flota statków ro-ro wynosi 830 statków, a w portfelu zamówień pozostają 34 jednostki ro-ro. Do końca września bieżącego roku zdano 11 ro-rowców, a jedynie 7 zezłomowano.
Średni 3 – miesięczny wzrost cen używanych średnio 10 letnich statków ro-ro o długości linii ładunkowej 2,500 metrów wyniósł 1 %, natomiast większych jednostek w podobnym wieku o długości linii ładunkowych 4,000 metrów wyniósł 5%. Ostatnie tygodnie to w zasadzie brak aktywności w zakresie kupna – sprzedaży używanych jednostek ro-ro.
Do armatorów dostarczano natomiast nowe jednostki jak np.: statek ro-ro „Faustin” o nośności 20 tys. ton dla armatora CLdN Cobelfret. Statek wybudowano w stoczni Hyundai Mipo pod numerem budowy 8256, natomiast wartość kontraktu na tę jednostkę opiewała na kwotę około 69,2 mln USD.
Niewiele więcej działo się w segmencie promowym. Na rynku statków używanych również nie było tutaj wiele aktywności oraz nie notowano nowych zamówień, jednakże na rynek dostarczano zamówione wcześniej jednostki. Chodzi tutaj przede wszystkim o dwa promy (katamarany) pasażersko – samochodowe. Jedna z jednostek o nazwie „Banaderos Express” o DWT 800 została przekazana do armatora Lineas Fred Olsen. Druga z jednostek, również katamaran o nazwie „Volcan de Taidia” o nośności 952 ton został przekazany do armatora Naviera Armas.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Na koniec miesiąca września na świecie było 468 statków pasażerskich (ang. Cruisers). Jak do tej pory w 2021 roku dostarczono do armatorów 15 jednostek, wysłano na złom 7 (w całym 2020 roku zezłomowanych jednostek pasażerskich było aż 14). Nadal skromnie wyglądają złożone w tym roku nowe zamówienia – podobnie jak w całym zeszłym roku jedynie 5 jednostek. Zatem na koniec września 2021 roku pozostawało w zamówieniu 95 jednostek pasażerskich, co stanowiło jednak nadal sporo, bo 20,3% wielkości floty.
Jak wskazują aktualne dane, rynek tonażowy nie podniósł się jeszcze po ciężkim załamaniu okresu pandemicznego i wykazuje się raczej stagnacją. Armatorzy i operatorzy flot statków pasażerskich czekają raczej w pierwszej kolejności na powolnie odbudowujący się rynek turystyki morskiej, natomiast inwestycje w tonaż będą dopiero pochodną trwalszego i silniejszego pozytywnego trendu w tym zakresie.
Według różnorodnych źródeł rynkowych w 2022 roku planuje się dostarczenie do armatorów i operatorów flot wycieczkowców 19 statków. Wśród odbiorców pojawiają się takie znane nazwy jak: Princess Cruises, Disney Cruise Lines, Viking Ocean Cruises, Cunard Line, Carnival Cruise Lines, P&O Cruise, czy też Crystal Cruises, ale też inne marki.
Rynek złomowań wycieczkowców stopniowo wyhamowuje i w ostatnich tygodniach obserwowano pojedyncze kasacje.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów