• <
bulk_cargo_port_szczecin

Koszty wysyłki poza kontrolą. Rosną ceny towarów, od kawy po zabawki

18.06.2021 08:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Koszty wysyłki poza kontrolą. Rosną ceny towarów, od kawy po zabawki

Partnerzy portalu

Koszty wysyłki poza kontrolą. Rosną ceny towarów, od kawy po zabawki - GospodarkaMorska.pl
Fot. Gospodarka Morska

Rosnąca w zawrotnym tempie cena wysyłki towarów na całym świecie może wpłynąć na twój portfel szybciej niż myślisz – od tej filiżanki kawy, którą dostajesz każdego ranka, po zabawki, które zamierzałeś kupić swoim dzieciom.

Według Drewry Shipping transport 40-stopowego stalowego kontenera drogą morską z Szanghaju do Rotterdamu kosztuje teraz rekordową kwotę 10 522 dolarów, o 547 proc. wyższą niż średnia sezonowa w ciągu ostatnich pięciu lat. Przy ponad 80 proc. wszystkich towarów przewożonych drogą morską, wzrosty kosztów transportu grożą wzrostem cen wszystkiego, od zabawek, mebli i części samochodowych po kawę, cukier i anchois, potęgując obawy na światowych rynkach, które już szykują się na przyspieszającą inflację.

– W ciągu 40 lat w sprzedaży detalicznej zabawek nigdy nie spotkałem się z tak trudnymi warunkami z punktu widzenia cen – powiedział w wywiadzie Gary Grant, założyciel i prezes brytyjskiego sklepu z zabawkami The Entertainer. Musieliśmy przestać importować gigantyczne pluszowe misie z Chin, ponieważ ich cena detaliczna musiałaby się podwoić, aby dodać wyższe koszty transportu. Czy będzie to miało wpływ na ceny detaliczne? Moja odpowiedź musi brzmieć tak – dodał.

Zbieg czynników — rosnący popyt, niedobór kontenerów, przesycone porty oraz zbyt mała liczba statków i pracowników doków — przyczynił się do ograniczenia zdolności przewozowych na każdej trasie towarowej. Ostatnie epidemie Covid w azjatyckich centrach eksportowych, takich jak Chiny, pogorszyły sytuację. Ból jest najsilniej odczuwany na trasach długodystansowych, co sprawia, że wysyłka z Szanghaju do Rotterdamu jest o 67 proc. droższa niż na przykład na zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych.

Sprzedawcy nie mają dużego wyboru

Rosnące koszty wysyłki, często lekceważone jako mające nieznaczny wpływ na inflację, ponieważ stanowiły niewielką część ogólnych wydatków, zmuszają obecnie niektórych ekonomistów do poświęcenia im nieco większej uwagi. Chociaż nadal postrzegany jako stosunkowo niewielki wkład, HSBC Holdings Plc szacuje, że wzrost kosztów transportu kontenerowego o 205 proc. w ciągu ostatniego roku może podnieść ceny producentów w strefie euro nawet o 2 proc.

Na poziomie detalicznym sprzedawcy stoją przed trzema wyborami: wstrzymać handel, podnieść ceny lub zaabsorbować koszty, aby przerzucić je później, co w praktyce oznaczałoby droższe towary, powiedział Jordi Espin, kierownik ds. relacji strategicznych w Europejskiej Radzie Przesyłek. 

– Te koszty są już przerzucane na konsumentów – powiedział.

Ceny dla klientów rosną również w inny sposób. Na przykład sardele z Peru w dużej mierze przestały być importowane do Europy, ponieważ przy wyższych kosztach transportu nie są konkurencyjne w stosunku do tego, co jest dostępne lokalnie, powiedział Espin. Z kolei europejscy plantatorzy oliwek nie mogą już sobie pozwolić na eksport do Stanów Zjednoczonych.

Tymczasem wąskie gardła i koszty wysyłki szkodzą transportowi ziaren kawy arabica, preferowanej przez Starbucks, oraz ziaren kawy robusta używanych do produkcji kawy rozpuszczalnej, które w dużej mierze pochodzą z Azji.

Ściśle kontrolowana francuska firma żeglugowa CMA CGM SA, która osiągnęła dochód netto w wysokości 2,1 miliarda dolarów w pierwszym kwartale w porównaniu z 48 milionami dolarów w okresie rok temu, wskazała ostatnio, że oczekuje, iż „podtrzymany popyt na transport towarów konsumpcyjnych” będzie kontynuowany przez cały czas rok.

Fracht ponad połową ceny niektórych produktów

Koszty frachtu są bardziej dotkliwe dla firm, które przewożą nieporęczne przedmioty o niskiej wartości, takie jak zabawki i meble. - Jeśli są to produkty wielkogabarytowe, oznacza to, że nie można pomieścić ich zbyt wiele w pojemniku, a to będzie miało znaczący wpływ na cenę towarów wyładowanych – powiedział The Entertainer’s Grant.

Według Alana Murphy, dyrektora generalnego konsultanta Sea-Intelligence w Kopenhadze, w przypadku niektórych producentów mebli o niższej wartości fracht stanowi obecnie około 62 proc. wartości detalicznej.

Firmy desperacko próbują obejść wyższe koszty. Według Philipa Damasa, założyciela i dyrektora operacyjnego Drewry Supply Chain Advisors, niektórzy przestali eksportować do niektórych lokalizacji, podczas gdy inni szukają towarów lub surowców z bliższych lokalizacji.

– Im dłużej trwają te ekstremalne stawki frachtowe, tym więcej firm podejmie działania strukturalne w celu skrócenia swoich łańcuchów dostaw – powiedział Damas – Niewiele firm jest w stanie pochłonąć 15 proc. wzrost całkowitych kosztów dostaw w przypadku produktów sprzedawanych na rynku międzynarodowym.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.