Pełnowymiarowy test HySeas III został rozpoczęty w zakładzie Kongsberg w Ågotnes, koło Bergen w Norwegii w grudniu 2021 r. Przez cztery miesiące zespół Kongsberga będzie testował w działaniu pierwszy na świecie zeroemisyjny układ napędowy zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi przeznaczony dla statków.
– Dzięki sprawdzonemu i przetestowanemu układowi napędowemu opartemu na wodorze robimy kolejny krok w kierunku rozwiązań o zerowej emisji na morzu. Ten projekt jest kolejnym przykładem sukcesu naszego wiodącego na świecie norweskiego klastra morskiego w obliczu najbardziej wymagających wyzwań technologicznych – podkreśla Geir Håøy, dyrektor generalny Kongsberg.
Wodorowy projekt z Horyzontu
Testy układu to trzeci etap projektu „HySeas”, którego celem jest przygotowanie i zademonstrowanie systemu wodorowego dla statków i promów. Kongsberg odpowiada za kierownictwo techniczne projektu, w którym uczestniczą firmy ze Szkocji, Danii, Francji, Niemiec, Szwecji i Anglii. Projekt finansowany jest przez UE od 2013 r.
HySeas III ma doprowadzić do produkcji pierwszego na świecie pełnomorskiego promu ro-pax. Jednostka będzie zasilana wodorem produkowanym z lokalnych odnawialnych źródeł energii na Wyspach Szkockich i wokół nich. Prom samochodowo-pasażerski planowany jest na trasę z Kirkwall do Shapinsay na Orkadach, położonych na północ od Szkocji. Konsorcjum mające wdrożyć prom HySeas III wspierane jest ze środków Horyzont 2020.
– Orkady korzystają ze znaczących zasobów energii odnawialnej. Tutaj pracują również testowe urządzenia EMEC (Europejskiego Centrum Energii Morskiej) wykorzystujące do wytwarzania energii pływy i fale – informują autorzy projektu i dodatkowo uzasadniają, że „projekt usytuowano w tym miejscu, ponieważ połączenie Orkadów z krajową siecią energetyczną na kontynencie jest ograniczone, a nadwyżka energii odnawialnej nie może być obecnie eksportowana i w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana”.
Zeroemisyjna Szkocja
Podkreśla się, że Wyspy Brytyjskie przodują w rozwoju technologii wykorzystującej wodór jako magazyn energii. Tu zastosowano wykorzystanie nadmiarowej energii odnawialnej do elektrolizy wody w celu wytworzenia wodoru, który jest następnie magazynowany pod ciśnieniem i wykorzystywany do wytwarzania energii, ciepła i zasilania transportu lokalnego.
Oznacza to, że zarówno produkcja paliwa, jak i użytkowanie paliwa nie powoduje szkodliwych emisji – GHG, SOx, NOx czy cząstek stałych. Wykorzystanie wodoru jako paliwa daje jedynie wodę jako produkt uboczny.
W tym etapie projektu HySeasIII Kongsberg zbudował pełnowymiarowy elektryczny system napędowy oparty na zasilanych wodorem ogniwach paliwowych. System przechodzi teraz 4-miesięczny program testowy w celu zweryfikowania ostatecznego projektu promu ro-pax napędzanego wodorem. Testy układu napędowego mają na celu wykazanie łatwości, z jaką ogniwa paliwowe można z powodzeniem zintegrować ze sprawdzonym morskim hybrydowym elektrycznym układem napędowym.
Wodorowy norweski klaster morski
– Świat oczekuje od
Norwegii ekologicznych i zrównoważonych rozwiązań na morzu – mówi
minister handlu i przemysłu Jan Christian Vestre. – To, co udało się
firmie Kongsberg i jej partnerom osiągnąć dzięki temu projektowi, jest
kolejnym dowodem na wiodące międzynarodowe kompetencje norweskiego
klastra morskiego. Teraz zarówno podjęliśmy kolejny krok w poszukiwaniu
rozwiązań w Norwegii, jak i kolejny krok dla norweskiego przemysłu
morskiego, aby odnieść sukces w eksporcie technologii i rozwiązań
opartych na wodorze na arenie międzynarodowej – dodaje.
Testy
mają za zadanie sprawdzenie jak obciążenia operacyjne znosić będzie
hybrydowy układ napędowy z ogniwami paliwowymi, który będzie napędzał
statek na trasie między Kirkwall a Shapinsay na Orkadach. Chodzi o
bezpieczną eksploatację oraz określenie jakie będą rzeczywiste wymagania
dotyczące mocy i zasobów paliwa. Wyniki 4-miesięcznych prób zostaną
przekazane zespołowi projektowemu statku w Caledonian Maritime Assets
Ltd (CMAL) w Szkocji. CMAL planuje zakończyć projekt w marcu 2022 roku.
Paliwo wodorowe będzie produkowane przez energię wiatrową w porcie
macierzystym promu.
– Jeśli mamy odnieść sukces z inwestycjami
w wodór w Norwegii, zarówno w celu zmniejszenia krajowych emisji, jak i
stworzenia nowych, zielonych i zrównoważonych miejsc pracy, jesteśmy
zależni od możliwości przedstawienia kompletnych projektów pilotażowych
na pełną skalę – mówi Egil Haugsdal, prezes Kongsberg Maritime. –
Oznacza to, że kolejnym krokiem będzie pokazanie działającej
technologii, a następnie szybkie wdrożenie otaczającej infrastruktury.
Orkady będą pierwszym praktycznym zastosowaniem tej technologii, podczas
gdy norweski klaster morski ma możliwość rozwijania własnych pilotów i
projektów tutaj, w Norwegii.
Polska ma wodorowy potencjał
Polska
może spokojnie również uczestniczyć w takich projektach. Mamy wodorowe
klastry i porozumienie na szczeblu rządowym. Jest projekt utworzenia
Hubu Wodorowego w Porcie Gdynia, o czym szerzej pisaliśmy na łamach
GospodarkaMorska.pl.
– Port Gdynia ma tę przewagę, że ma
własny terminal gazowy – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl
Andrzej Kociubiński, prezes zarządu Alpetrol. – Dzisiaj służy on do
rozładunku LPG, ale to nie znaczy, że te kompetencje nie mogą płynnie
przejść w kompetencje związane z wodorem, jak to się dzieje na całym
świecie. Trzeba być przygotowanym na to, żeby można było pozyskać ten
surowiec również z importu. My jesteśmy przygotowani na to, żeby
kompetencjami swoimi włączyć się w proces importu, przeładunku i
przechodzenia ze stacji benzynowych na wodór.
Natomiast Maciej
Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dyrektor ds. finansów i
zarządzania finansami powiedział: – Fajnie jest, jak się wszystko
zgadza w Excelu. Ale teraz może być tak, że nie będzie się zgadzać. Mamy
jednak wspólną odpowiedzialność, by zająć się kwestiami środowiskowymi.
Pomogą nam w tym regulatorzy, pomoże finansowanie. Mamy hasło „Budujemy
dla pokoleń”. To nie jest hasło bez podstaw. Nie mam wątpliwości, że
musimy patrzeć w przyszłość – mówił wiceprezes Bąk na zakończenie
konferencji.
Mamy hub i programy – zbudujmy statek i lądowe instalacje
Grupa
LOTOS uruchomiła program inwestycyjny, w ramach którego chce zbudować
instalację do produkcji zielonego wodoru. Green H2 to pomysł firmy by
włączyć się w rynek producentów tego zielonego paliwa.
– W
ramach Green H2 powstać ma wielkoskalowa instalacja złożona z
elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie
turbin wodorowych, zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Całość
ma produkować zeroemisyjny wodór na potrzeby rafinerii i jednocześnie
wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni
szczytowo-pompowej – informuje Lotos.
Stocznia Crist, w ramach
Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, jest koordynatorem
Bałtyckiego HUBu produkcji statków zeroemisyjnych. A inny członek
Klastra, Grupa Technologiczna ASE ma pełne kompetencje w budowie
magazynów energii, lądowych i na statki. Tak więc firmy działające w
Klastrze BSSC są w stanie zaproponować kompleksowe rozwiązanie podobne
do projektu HySeas III.
Może statki z napędem wodorowym wprowadzić na polski rynek? Wtedy między Gdynią, Gdańską, Sopotem a Helem pływał by wycieczkowy statek zeroemisyjny, co zostało uwzględnione w dalekosiężnych planach tzw. Doliny Wodorowej. Podobną jednostkę z powodzeniem można by wprowadzić na połączenie między Szczecinem a Świnoujściem, albo między Elblągiem a Gdańskiem i Gdynią. Wszak lada dzień Elbląg będzie miał bezpośrednie wyjście na Zatokę Gdańską. Mamy potencjał i HUB do budowy statków z napędem wodorowym oraz magazyny energii. Czy znajdą się w Polsce inwestorzy zdolni podjąć się realizacji takiego projektu?
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów