• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Baltic Dry Index bliski spadku poniżej 300 pkt.

Paweł Kuś

04.02.2016 10:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Baltic Dry Index bliski spadku poniżej 300 pkt.
Baltic Dry Index bliski spadku poniżej 300 pkt. - GospodarkaMorska.pl

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, w środę zaliczył kolejno rekordowy niski poziom. Na rynku utrzymuje się bowiem wciąż nadpodaż tonażu, a gospodarka przeżywa spowolnienie.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Ogólny poziom indeks wyniósł 303 punkty, a więc zanotował spadek o 2,26 proc. (7 pkt.). Istnieje poważne zagrożenie, że już w przyszłym tygodniu wskaźnik spadnie poniżej granicy 300 pkt. To tym bardziej prawdopodobne, że w tym roku na żadnej sesji londyńskiej giełdy nie nastapił jego wzrost.

Tradycyjnie najmocniej spadł indeks masowców capesize, o 3,69 proc. do 209 pkt. Spowodowało to spadek zarobków armatorów tych jednostek o 47 dolarów, do 2,775 dolarów dziennie. Wzrósł za to wskaźnik dla panamaxów, o 0,71 proc. do 284 pkt. Zarobki operatorów tych jednostek wzrosły o 15 dolarów, do 2,275 dol. dziennie.

Polska Żegluga Morska, podobnie jak armatorzy z całego świata, boleśnie odczuwa zapaść na rynku przewozów masowych. Według Pawła Szynkaruka, dyrektora PŻM, kryzys nie przekreśla planów inwestycyjnych ani nie zagraża płynności finansowej armatora.

- Zapaść rynkowa jest na skalę, której nikt nie przewidywał – powiedział dla Radia Szczecin Szynkaruk. - Nie znajdę eksperta na świecie, który mówiłby, że indeks frachtowy będzie na poziomie ponad trzystu punktów. Nikogo takiego nie było.

Straty w przewozach masowych, polski armator odrabia na promach pływających po Bałtyku i kontraktach dla siarkowców. - Jesteśmy zaprawieni w bojach i przetrwamy także i tę bardzo trudną sytuację - dodał Szynkaruk.

Za kryzys na rynku masowym odpowiadają dwa czynniki. Przede wszystkim spowolnienie gospodarcze w Chinach, które przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju, powoduje mniejsze zarobki masowców. Sytuacji nie ułatwia nadpodaż jednostek, wynikający z dużej liczby zamówień podczas boomu w 2008 roku (wtedy BDI wynosił aż 11 tys. pkt.)

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38847,00 $ tona -0,20% 22 paź
 Cynk 3494,00 $ tona -2,51% 22 paź
 Aluminium 2945,00 $ tona -2,26% 22 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.