• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Partnerzy portalu

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Światowa Organizacja Handlu (ang. World Trade Organization) prognozuje globalne spowolnienie gospodarcze, co będzie miało oczywiście również wpływ na międzynarodowy transport morski. Jeszcze w tym roku poziom rozwoju ma wynieść jedynie 2,5%, natomiast przyszły rok to według prognoz kontynuacja spowolnienia i rozwój na jeszcze niższym poziomie, bo około 2,2%.

ONZ wzywa do niezbędnego dla wzrostu uspokojenia aktualnie występującego niestabilnego stanu światowej gospodarki. Wymaga to od międzynarodowej społeczności zdecydowanego i wspólnego działania na rzecz pokoju. W przypadku braku podjęcia odpowiednich działań i zaniechań świat może czekać jeszcze większy szok gospodarczy niż załamanie kryzysowe z lat 2008-2009.

Jak na tle takich warunków i zapowiedzi wyglądał rynek przewozów ładunków masowych suchych i płynnych w ostatnich tygodniach? Jakie są perspektywy rynku transportu morskiego w najbliższej, ale również i dalszej przyszłości? O tym w naszym cyklicznym raporcie rynków frachtowych i czarterowych poszczególnych segmentów żeglugi morskiej.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

W ostatnich tygodniach i miesiącach znacząco wzrastał eksport rud żelaza z Brazylii. W samy tylko miesiącu wrześniu wzrost wyniósł 8,7% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Podobnie jest również z innymi surowcami i zbożami, które wymagają transportu w wielu przypadkach na nowych trasach na znacznie dłuższych dystansach niż jeszcze nie tak dawno temu. Wynika to oczywiście z efektów kryzysu energetycznego oraz żywnościowego.

Z drugiej strony coraz bardziej zauważalnie zwalnia gospodarka chińska, odpowiadająca za znaczną ilość importowanych surowców z różnych stron świata. Podczas pierwszych 9 miesięcy roku było to około 2% mniej, porównując do analogicznego okresu roku wcześniej. Wzrósł za to import do krajów europejskich (1,5%), ale jest on nadal znacznie mniejszy od poziomów z 2019 roku.

Baltic Dry Index osiągał w ostatnich kilku tygodniach wzrosty coraz bardziej oddalając się od zapaści z przełomu sierpnia i września.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy:

Źródło: The Baltic Exchange

Tygodnie 35-37 to poprawa warunków frachtowych i czarterowych dla segmentu Capesize. Dla sektora Panamax warunki pozostawały stabilne i to zarówno w części Atlantyku jak i Pacyfiku.

W tygodniu 38. coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe osiągał rynek Capesize (najlepsze wyniki od lutego tego roku). 

Z kolei sektor Panamaxów bez większych zmian w basenie Atlantyckim. Z kolei w basenie Pacyfiku rynek generował sporo przewozów, stąd stawki w tym rejonie były mocne i stabilne. Stabilizację warunków dostrzegano również w innych sektorach żeglugi masowej.

Tydzień 39., to raczej spokojny okres dla większości segmentów masowców: nieco polepszające się warunki segmentu Capesize, stabilne stawki dla Panamaxów a także Supramaxów i Ultramaxów.

RYNEK OIL OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Cena ropy Brent oscyluje ostatnio wokół 97 USD za baryłkę. Z kolei cena baryłki ropy WTI to około USD 93. Grupa OPEC postanowiła obniżyć produkcję, co wywołało niezadowolenie USA. Zapowiada się, że polityka w zakresie produkcji jak i cena może okazać się niestabilna w kolejnych tygodniach i miesiącach.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Coraz bardziej zyskuje rynek przewozów ropy naftowej (dirty) oraz produktów ropopochodnych. Jak podają dane rynkowe w przeciągu ostatnich 8 miesięcy nastąpił wzrost przewozów ropy o 8,2%.

Zapotrzebowanie na przewóz ropy jest spore, więc zyskują na tym armatorzy i operatorzy zbiornikowców. Dotyczy to przede wszystkim nowych inicjatyw przeorientowania dotychczasowych źródeł jak i szlaków żeglugowych. Zmiany w międzynarodowej polityce powodują, że nowych charakter i dokonywane w transporcie ropy zmiany swoje piętno odcisną na wiele kolejnych lat.

Według wielu analityków rynek wydobycia i transportu ropy przez wiele kolejnych lat będzie bardzo zmienny i rozproszony.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.