• <
PZT_1100x200_gif_2020

Już po szczycie sezonu. Stawki frachtowe powoli lecą w dół

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Już po szczycie sezonu. Stawki frachtowe powoli lecą w dół
Już po szczycie sezonu. Stawki frachtowe powoli lecą w dół - GospodarkaMorska.pl

PMK

29.11.2016 Źródło: własne

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż utrzymuje się powyżej 1000 pkt. Ta wartość indeksu reprezentuje granicę opłacalności tych jednostek. Tendencja jest jednak spadkowa.

Na wtorkowej sesji giełdy wartość indeksu wyniosła 1,184 pkt., o 40 pkt mniej niż tydzień temu. Zgodnie z prognozami ekspertów szczyt wzrostu stawek masowców mamy już za sobą.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Tak dobry wynik w porównaniu do reszty roku (wartość BDI wynosiła wtedy 500-600 pkt.) to zasługa typowego dla tej pory roku szczytu sezonu przed świętami Bożego Narodzenia. Wciąż jednak nawet jak na ten okres wzrost stawek był tak naprawdę mały. 2 lata temu w szczycie sezonu BDI wynosił ponad 2 tys. pkt. Obecne 1,1 tys. pkt to solidny wynik, ale pozwalający armatorom wyjść na swoje z niewielkim zyskiem.

Armatorzy nie powinni jednak brać tego jako oznakę stałego ożywienia na rynku. Prognozy dla tego segmentu żeglugi wciąż są negatywne. A zima już za rogiem – a to z kolei najgorszy okres dla przewoźników towarów masowych.

Powodem załamania stawek jest przede wszystkim słabnąca produkcja stali w Chinach, która przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju. Państwo Środka odpowiada za prawie połowę produkcji stali na świecie i wygląda na to, że w tym roku zanotuje w tym segmencie największy regres od ponad 20 lat.

Za ten stan odpowiada nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośnie w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7.

Humoru armatorom nie dodaje fakt, że chińskie władze zdecydowały o wstrzymaniu budowy 30 elektrowni węglowych. Pekin wstrzyma ponadto realizację podobnej ilości projektów elektrowni węglowych, dla których wcześniej rozpoczęto budowę linii przesyłowych. To ciężki cios dla armatorów masowców, gdyż przekreśla szanse na wzrost popytu na węgiel w Chinach, a to on napędzał ich dobre zarobki kilka lat temu.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.