Koniec roku to dla wielu rynków frachtowych i czarterowych okres nasilającej się presji cenowej, wynikającej z ogólnej sytuacji gospodarczej jak i sezonowego spowolnienia. Wynikały one nie tylko z okresu świątecznego, ale spadającej podaży ładunków wynikającej między innymi z zaostrzającej się sytuacji pandemicznej w Chinach, a więc ważnym ośrodku generującym w znaczący sposób globalne zapotrzebowanie na surowce i ich transport. Według analityków taka sytuacja będzie kontynuowana w kolejnych tygodniach.
Baltic Dry Index na koniec roku spadał, co wynikało głównie z sezonowości rynków i ogólnego spowolnienia aktywności gospodarczej na koniec roku. Na początku roku indeks reprezentował niski poziom około 1,100 punktów.
Pesymizm na rynkach frachtowych żeglugi masowej wynika przede wszystkim z informacji i danych napływających
z gospodarki chińskiej. Będący motorem napędowym żeglugi masowej przez wiele lat rynek chiński mocno zwalnia, co jest widoczne coraz bardziej zarówno w eksporcie jak i imporcie.
Tydzień 48 to przede wszystkim informacje o spadających parametrach rynków w sektorze Capesize. Średnie odnotowane spadki wynosiły około 5,8%. Inaczej w tym tygodniu zachowywały się parametry rynku Panamaxów. Szczególnie dotyczylo to przewozów realizowanych na Atlantyku. Działo się to głównie dzięki dużym zafrachtowaniom minerałów i zbóż. Stagnacja sytuacji frachtowej i czarterowej odnotowywana była w sektorze Supramax. Negatywne trendy obserwowano w sektorze Handysize.
W tygodniu 49 w sektorze Capesize obserwowano wzrosty, które na niektórych trasach wynosiły w relacji tydzień do tygodnia nawet około ponad 10%. Szczególnie było to widoczne w basenie Oceanu Spokojnego. Pozytywne trendy obserwowano również w sektorach Panamax i Kamsarmax. Wzrosty tydzień do tygodnia oscylowały na poziomie 2,5%. Nieznaczne spadki parametrów rynku były obserwowane w sektorze Supramax. Zmienna i różnorodna sytuacja panowała w sektorze Handysize.
Tydzień 50 to nieznaczna poprawa rynków frachtowych i czarterowych sektora Capesize. Licząc tydzień do tygodnia były to wzrosty na poziomie około 12,5%. Spadki na średnim poziomie ponad 5% notował sektor jednostek Panamax. Na większości tras stagnacja panowała w sektorze Supramax. Minimalne zmiany obserwowano w sektorze Handysize.
W tygodniu 51 w sektorze Capesize na rynku atlantyckim obserwowano wzrosty frachtów na poziomie około 7%, licząc tydzień do tygodnia. Słabo spisywał się sektor Panamaxów. Podobnie było w sektorze Supramax, gdzie stawki frachtowe
i czarterowe spadały. W niektórych relacjach tydzień do tygodnia były to spadki na poziomie około 12%. Podobnie zachowywał się sektor Handysize, gdzie spadki oscylowały wokół około 10%.
Podobnie jak w segmencie masowców, również i w segmencie zbiornikowców było niewiele aktywności w okresie świąteczno –noworocznym. Towarzyszyła temu prersja obniżek stawek frachtowych i czarterowych. Szczególne niskie poziomy wartości indeksów obserwowane były w przewozach na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Analitycy rynku przewozów ropy naftowej i jej pochodnych przewidują, że podobne wartości będą towarzyszyły poziomom frachtów i czarterów w początkowym okresie nowego roku. Przewiduje się również, że drastycznie zmniejszać się będą transporty realizowane z Rosji ze względu na nałożone sankcje i ograniczenia.
Tygodnie 48 i 49 to dla żeglugi zbiornikowcowej słaby okres, gdzie trendy parametrów rynku były spadkowe.
Tydzień 50 to zagmatwana sytuacja na większości rynków zbiornikowców. Coraz bardziej zauważalna stawała się nadpodaż tonażu, który do tej pory był zaangażowany w transporty ropy naftowej z Rosji. Stąd też, licząc tydzień do tygodnia wiele z raportowanych przewozów traciła na wartości nawet od około 20 do 50%.
W tygodniu 51 spadki były widoczne we wszystkich sektorach segmentu tankowców „dirty” i „clean”.
Ponad 10,3 mld zł na wieloletni program rozwoju portu w Świnoujściu
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia