• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rosną zarobki armatorów kontenerowców, ale spadają przewoźnikom towarów masowych

PMK

29.05.2017 13:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rosną zarobki armatorów kontenerowców, ale spadają przewoźnikom towarów masowych

Partnerzy portalu

Rosną zarobki armatorów kontenerowców, ale spadają przewoźnikom towarów masowych - GospodarkaMorska.pl

Zarobki armatorów kontenerowców na Szlaku Azja-Północna Europa, w końcu doczekały się wzrostu. W poniedziałek jego wartość wzrosła o 2 pkt do poziomu 977 pkt., o 53 dolarów więcej.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Stawki na linii Azja - porty Morza Środziemnego (i Czarnego) również wzrosły, o 31 pkt - do 945 pkt.

Gorsze wyniki zanotowano na szlaku z Azji do portów zachodniego wybrzeża USA – doszło tam do spadku cen o 46 dolary, do 1264 dolarów za FEU. Ogólny wynik SCFI wyniósł tylko 854 pkt.

Tegoroczny poziom frachtu drobnicy jest o ok. 13 pkt. proc. wyższy, niż rok temu i o ok. 6 proc. w porównaniu do początku 2015 r., choć zarazem mniejszy o ok. 11 pkt. proc. w porównaniu z początkiem 2014 r.

Armatorzy masowców nie mieli tyle powodów do radości. W poniedziałek wartość indeksu Baltic Dry Index wyniosła 912 pkt, o 42 pkt mniej niż na ostatniej sesji. Najwyższy jego poziom w tym miesiącu notowano 2 maja (1073), a rekordowy poziom w br. - 30 marca  (1333) i od tego czasu, z jedną korektą, występuje niemal ustawiczny spadek.

Wynik jest i tak wciąż lepszy niż w zeszłym roku. W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.