PMK
Zarobki armatorów kontenerowców na Szlaku Azja-Północna Europa, w końcu doczekały się wzrostu. W poniedziałek jego wartość wzrosła o 2 pkt do poziomu 977 pkt., o 53 dolarów więcej.
Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Stawki na linii Azja - porty Morza Środziemnego (i Czarnego) również wzrosły, o 31 pkt - do 945 pkt.
Gorsze wyniki zanotowano na szlaku z Azji do portów zachodniego wybrzeża USA – doszło tam do spadku cen o 46 dolary, do 1264 dolarów za FEU. Ogólny wynik SCFI wyniósł tylko 854 pkt.
Tegoroczny poziom frachtu drobnicy jest o ok. 13 pkt. proc. wyższy, niż rok temu i o ok. 6 proc. w porównaniu do początku 2015 r., choć zarazem mniejszy o ok. 11 pkt. proc. w porównaniu z początkiem 2014 r.
Armatorzy masowców nie mieli tyle powodów do radości. W poniedziałek wartość indeksu Baltic Dry Index wyniosła 912 pkt, o 42 pkt mniej niż na ostatniej sesji. Najwyższy jego poziom w tym miesiącu notowano 2 maja (1073), a rekordowy poziom w br. - 30 marca (1333) i od tego czasu, z jedną korektą, występuje niemal ustawiczny spadek.
Wynik jest i tak wciąż lepszy niż w zeszłym roku. W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody