• <
siemens_gamesa_2022

Popyt na towary masowe idzie w górę, kontenery wciąż na dnie

Paweł Kuś

11.04.2016 11:38 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Popyt na towary masowe idzie w górę, kontenery wciąż na dnie

Partnerzy portalu

Popyt na towary masowe idzie w górę, kontenery wciąż na dnie - GospodarkaMorska.pl

Przez cały poprzedni rok oceaniczne przewozy drobnicy w kontenerach oraz towarów masowych wspólnie pogłębiały się w kryzysie. W tym roku na rynku masowym doszło jednak do lekkiego ożywienia, podczas gdy stawki frachtowe kontenerowców wciąż znajdują się na dnie.

W zeszłym tygodniu po raz kolejny doszło do spadku zarobków przewoźników kontenerowych, o 22,31 dolary do 489 dolarów za TEU. Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Na tej trasie doszło właśnie do największego spadku, bo aż o 14,1 proc, do 291 dolarów za TEU. Niewiele lepiej przedstawia się sytuacja na szlaku do portów Morza Śródziemnego. Tam stawki spadły o 13,6 proc., do 438 dolarów za TEU.

Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji, co widać po 6,8 proc. spadku ruchu na tych trasach w styczniu i lutym. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.

Inaczej sytuacja wygląda na rynku przewozu towarów masowych. Już od miesiąca bowiem rośnie wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego (BBI). 8 kwietnia wynosiła ona 539 pkt., o 151 pkt. Więcej niż przed miesiącem. BBI mierzy koszty transportu ładunków masowych suchych na głównych 11 trasach na świecie, w tym: rudy żelaza, węgla, cementu, zbóż i nawozów.

Poprawę widać także po notowaniach Baltic Dry Index, który wzrósł o 13 pkt. Obecnie wskaźnik BDI osiągnął poziom 500 pkt, najwyższy w tym roku. Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Odnotowano wzrosty dla wszystkich tych jednostek.

Indeks masowców capesize wzrósł o 11 pkt, do 477 pkt i armatorzy tych statków zarabiają obecnie 4,027 dolarów dziennie. Panamaxy odnotowały wzrost o 23 pkt., do 69 pkt., co przekłada się na zarobki rzędu 4,940 dolarów dziennie. Minimalnie, bo o 3 pkt. wzrósł indeks supramaxów (ogółem 482 pkt.).

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.