Paweł Kuś
Przez cały poprzedni rok oceaniczne przewozy drobnicy w kontenerach oraz towarów masowych wspólnie pogłębiały się w kryzysie. W tym roku na rynku masowym doszło jednak do lekkiego ożywienia, podczas gdy stawki frachtowe kontenerowców wciąż znajdują się na dnie.
W zeszłym tygodniu po raz kolejny doszło do spadku zarobków przewoźników kontenerowych, o 22,31 dolary do 489 dolarów za TEU. Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Na tej trasie doszło właśnie do największego spadku, bo aż o 14,1 proc, do 291 dolarów za TEU. Niewiele lepiej przedstawia się sytuacja na szlaku do portów Morza Śródziemnego. Tam stawki spadły o 13,6 proc., do 438 dolarów za TEU.
Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji, co widać po 6,8 proc. spadku ruchu na tych trasach w styczniu i lutym. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.
Inaczej sytuacja wygląda na rynku przewozu towarów masowych. Już od miesiąca bowiem rośnie wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego (BBI). 8 kwietnia wynosiła ona 539 pkt., o 151 pkt. Więcej niż przed miesiącem. BBI mierzy koszty transportu ładunków masowych suchych na głównych 11 trasach na świecie, w tym: rudy żelaza, węgla, cementu, zbóż i nawozów.
Poprawę widać także po notowaniach Baltic Dry Index, który wzrósł o 13 pkt. Obecnie wskaźnik BDI osiągnął poziom 500 pkt, najwyższy w tym roku. Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Odnotowano wzrosty dla wszystkich tych jednostek.
Indeks masowców capesize wzrósł o 11 pkt, do 477 pkt i armatorzy tych statków zarabiają obecnie 4,027 dolarów dziennie. Panamaxy odnotowały wzrost o 23 pkt., do 69 pkt., co przekłada się na zarobki rzędu 4,940 dolarów dziennie. Minimalnie, bo o 3 pkt. wzrósł indeks supramaxów (ogółem 482 pkt.).
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych