• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Stawki frachtowe w dół już siódmy dzień z rzędu

PMK

12.12.2016 11:39 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Stawki frachtowe w dół już siódmy dzień z rzędu

Partnerzy portalu

Stawki frachtowe w dół już siódmy dzień z rzędu - GospodarkaMorska.pl

Rozpoczął się zapowiadany przez espertów kiepski okres dla światowej żeglugi - sezon wakacyjny związany ze świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku. I choć Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż utrzymuje się powyżej 1000 pkt, to przez ostatni tydzień jego wartość kurczyła się z dnia na dzień.

Na poniedziałkowej sesji giełdy wartość indeksu wyniosła 1,090 pkt., o 94 pkt mniej niż tydzień temu. Zgodnie z prognozami ekspertów szczyt wzrostu stawek masowców mamy już za sobą.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Armatorzy masowców, których jednostki transportują głównie węgiel, rudy metali i zboża, najgorzej radzili sobie w ostatnich latach z kryzysem na rynku żeglugi. Wpływ na to miało załamanie w Chinach - największym światowym importerze tych towarów. Nie wszyscy wytrzymali presję. Upadło wielu armatorów, w tym koreański Hanjin.

W ostatnich tygodniach widać jednak oznaki poprawy, a wiele wskazuje na to, że światowy popyt również rośnie.

- Nikt nie twierdzi, że nadejdzie nagle bajkowy boom na rynku, ale najgorsze jest już za nami. Obecnie sytuacja jest dosyć stabilna - powiedział Mats Berglund, szef Pacific Basin.

W ciągu ostatniego miesiąca indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, wspiął się na najwyższy od dwoch lat poziom.

- W końcu widzimy światełko w tunelu. Czekaliśmy na ten moment od lat. Nadchodzi okres stabilnego popytu na dobra przemysłowe - powiedział John Wobensmith, prezes Genco Shipping.

Z kolei Ioannis Zafirakis, szef Diana Shipping, przewiduje, że rynek potrzebuje jeszcze od 8 do 12 miesięcy, by stawki powrócił do normalneg poziomu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.