Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
W pierwszym tygodniu nowego roku odnotowywano mało aktywności zafrachtowań a indeksy notowały trendy spadkowe. Szczególnie słabe warunki widoczne były w segmencie Capesize.
Kolejne tygodnie były stosunkowo spokojne, jeśli chodzi o dynamikę bukowań. Poziomy osiąganych frachtów zarówno na Pacyfiku jak i Atlantyku przez cały ten okres lekko spadały, ale trend wyhamowywał. Pomimo tego indeks branżowy Baltic Dry Index znajdował się na drastycznie niskim poziomie wynoszącym nieco ponad 500 punktów.
Ta sytuacja na rynku masowców wskazuje na niebezpieczny trend dla operatorów a także armatorów tego typu tonażu. Wieści z różnych rejonów świata wskazują na spadki w podaży ładunków. Eksport ukraińskiego zboża w sezonie 2022 / 2023 jest mniejszy prawie o 30%. Spowodowane to było dużo mniejszymi zbiorami jak również problemami logistycznymi wynikającymi z prowadzonej przez Rosję inwazji na Ukrainę. Poza tym innych ładunków, w innych regionach i relacjach jest również dużo mniej. Mniej importuje się surowców do czołowej gospodarki świata – Chin.
Według międzynarodowych danych shipbrokerskich rynek zbiornikowców jest w dość zróżnicowanej kondycji w zależności od typu, wielkości jednostek a także szlaku, jakim dany statek uczęszcza. Państwa tzw. Zachodu naciskają na Indie oraz Chiny, aby nie importowały dużych ilości ropy naftowej z Rosji. Zamieszanie na rynku przewozów ropy naftowej jak i jej produktów jest spore.
Niemniej jednak w pierwszym tygodniu roku notowano stabilne wartości oferowanych średnich dziennych stawek czarterowych. Dla przykładu VLCC czarterowany na jeden rok osiągał dzienną stawkę czarteru na poziomie 48 tys. USD. Tego samego typu jednostka na okres pięcioletni osiągała dzienną stawkę czarteru na poziomie 46,500 USD.
Z kolei na początku lutego jendostka VLCC czarterowana na okres roku osiągała poziom stawki czarterowej na poziomie 45,000 USD. Taki sam uśredniony wynik notowano w 5 – letnim okresie czarteru. Większość pozostałych wielkośći zbiornikowców utrzymywała swoje dzienne stawki na niezmienionym poziomie.
Fot. Depositphotos
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych