• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Partnerzy portalu

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023) - GospodarkaMorska.pl

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.

Rynek przewozów masowych


W pierwszym tygodniu nowego roku odnotowywano mało aktywności zafrachtowań a indeksy notowały trendy spadkowe. Szczególnie słabe warunki widoczne były w segmencie Capesize. 

Kolejne tygodnie były stosunkowo spokojne, jeśli chodzi o dynamikę bukowań. Poziomy osiąganych frachtów zarówno na Pacyfiku jak i Atlantyku przez cały ten okres lekko spadały, ale trend wyhamowywał. Pomimo tego indeks branżowy Baltic Dry Index znajdował się na drastycznie niskim poziomie wynoszącym nieco ponad 500 punktów. 

Gospodarka Morska
Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Źródło: The Baltic Exchange


Ta sytuacja na rynku masowców wskazuje na niebezpieczny trend dla operatorów a także armatorów tego typu tonażu. Wieści z różnych rejonów świata wskazują na spadki w podaży ładunków. Eksport ukraińskiego zboża w sezonie 2022 / 2023 jest mniejszy prawie o 30%. Spowodowane to było dużo mniejszymi zbiorami jak również problemami logistycznymi wynikającymi z prowadzonej przez Rosję inwazji na Ukrainę. Poza tym innych ładunków, w innych regionach i relacjach jest również dużo mniej. Mniej importuje się surowców do czołowej gospodarki świata – Chin.

Rynek przewozów ropy i jej produktów


Według międzynarodowych danych shipbrokerskich rynek zbiornikowców jest w dość zróżnicowanej kondycji w zależności od typu, wielkości jednostek a także szlaku, jakim dany statek uczęszcza. Państwa tzw. Zachodu naciskają na Indie oraz Chiny, aby nie importowały dużych ilości ropy naftowej z Rosji. Zamieszanie na rynku przewozów ropy naftowej jak i jej produktów jest spore.

Niemniej jednak w pierwszym tygodniu roku notowano stabilne wartości oferowanych średnich dziennych stawek czarterowych. Dla przykładu VLCC czarterowany na jeden rok osiągał dzienną stawkę czarteru na poziomie 48 tys. USD. Tego samego typu jednostka na okres pięcioletni osiągała dzienną stawkę czarteru na poziomie 46,500 USD.

Z kolei na początku lutego jendostka VLCC czarterowana na okres roku osiągała poziom stawki czarterowej na poziomie 45,000 USD. Taki sam uśredniony wynik notowano w 5 – letnim okresie czarteru. Większość pozostałych wielkośći zbiornikowców utrzymywała swoje dzienne stawki na niezmienionym poziomie.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.