• <

Wynik wyszukiwania - "capesize" - Wiadomości

Masowce – królowie oceanów i portów

Flota handlowa do przewozu ładunków suchych masowych (ponad 20 tys. dwt) liczy obecnie ponad 11 300 jednostek o nośności ponad 940 mln t. Flota zbiornikowców do przewozu ropy naftowej powyżej 60 tys. dwt wynosi obecnie 2 192 jednostki, o nośności 442,11 mln t. – podaje Banchero Costa. Flota zdolna do przewozu kontenerów to ponad 6 900 statków o nośności ponad 350 mln t. – wynika z danych Alphaliner.
29.04.2024

5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue.
17.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Baltic Dry Index: Grudzień pod znakiem spadków kosztów transportu

Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.
21.12.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Baltic Dry Index zalicza spadek, ale jest lepiej niż było

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł we wtorek dziewiąty dzień z rzędu, osiągając poziom z 8 marca. Mimo trwających od dwóch miesięcy wahań, koszt transportu towarów największymi statkami utrzymuje poziom w porównaniu z okresem od grudnia do lutego, gdy wartość frachtu była najniższa od czasu wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku.
24.05.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – kwiecień 2023 r.

Miesiąc kwiecień wyjątkowo obfitował w różnorakie zdarzenia i szkody morskie, których naliczono 80. W poprzednim miesiącu marcu takich wypadków morskich było mniej, bo 61. Szczególnie dużo w kwietniu było wejść na mieliznę jednostek. Pojawiły się również pożary, zatonięcia statków, zaginięcia załogantów a także kolizje, w tym z oznaczonym na mapie wrakiem.
05.05.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Strach ma wielkie oczy. Czy globalny transport morski ma powody do obaw?

Globalna inflacja, zmniejszona produkcja w Chinach, rekordowo niski indeks BDI – tym przywitał nas początek roku. Jednocześnie widzimy powolne oznaki ożywienia światowej gospodarki, jednak analitycy dalecy są od optymizmu. Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, globalny transport morski jest zagrożony?
02.04.2023

Duże statki coraz częstszymi gośćmi w Porcie Gdynia

W Porcie Gdynia pojawiają się coraz większe jednostki. Wpływ na to mają inwestycje, ale także sytuacja geopolityczna kraju, choć w wielu przypadkach także rosnący import i eksport.
22.03.2023

Czy rynek azjatycki przebudzi żeglugę? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 7-9/2023)

Ostatnie tygodnie to nieco pozytywniejsza atmosfera na rynkach frachtowych i czarterowych jednostek masowych. Z różnych regionów, dla różnych segmentów zaczęły napływać całkiem pozytywne wieści na temat zapotrzebowania na tonaż. Z kolei na rynku przewozów ładunków ropy naftowej i jej pochodnych nadal sporo zamieszania. Sytuacja w tym segmencie zależała od wielu czynników, tj. typ statku, obsługiwany obszar, itp. Indie są obecnie trzecim największym importerem ropy na świecie
10.03.2023

Nowy dźwig mobilny w HES Gdynia [WIDEO]

19 lutego do terminalu HES Gdynia Bulk Terminal zawinęła specjalistyczna jednostka Aura – statek typu Heavy Lift Vessel. Z pokładu statku samodzielnie zjechał nowy dźwig mobilny Liebherr LHM 550.
28.02.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe, spadł piąty tydzień z rzędu, pod presją słabszych stawek w różnych segmentach statków. Ogólny indeks, który uwzględnia stawki dla statków typu capesize, panamax i supramax przewożących suche towary masowe, spadł o 19 punktów, czyli około 3%, do 621, najniższego poziomu od połowy czerwca 2020 roku.
06.02.2023

Baltic Dry Index utrzymuje spadek czwarty tydzień z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe capesize, panamax i supramax, notuje kolejny, duży spadek, utrzymując wielotygodniową, złą passę.
23.01.2023

Rynki frachtowe w trybie świętowania. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 48-52/2022)

Koniec roku to dla wielu rynków frachtowych i czarterowych okres nasilającej się presji cenowej, wynikającej z ogólnej sytuacji gospodarczej jak i sezonowego spowolnienia. Wynikały one nie tylko z okresu świątecznego, ale spadającej podaży ładunków wynikającej między innymi z zaostrzającej się sytuacji pandemicznej w Chinach, a więc ważnym ośrodku generującym w znaczący sposób globalne zapotrzebowanie na surowce i ich transport. Według analityków taka sytuacja będzie kontynuowana w kolejnych tygodniach.
15.01.2023

Morska logistyka węgla w 2022 r. Radykalna zmiana tras dostaw. Wzrosły ceny, frachty i tonomile. Polskie porty zdały egzamin

Napaść Rosji na Ukrainę i sankcje wprowadzone przez kraje UE sprawiły, że w 2022 r. nastąpiły radykalne zmiany w łańcuchach transportowych węgla w wymiarze globalnym. Polskie porty również włączyły się w nowy układ połączeń morskich pod wpływem zdecydowanych zmian źródeł pozyskiwania węgla na rynku międzynarodowym. Terminale masowe Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia szybko dostosował swój potencjał techniczny i organizacyjny i sprawdziły się w obsłudze ładunków w relacjach importowych.
07.01.2023

Baltic Index notuje najgorszy dzień w historii, a popyt na statki maleje

Indeks frachtu morskiego ładunków masowych na giełdzie bałtyckiej zanotował we wtorek największy spadek w historii, pod presją słabnących stawek w różnych segmentach z powodu słabego popytu z Chin w związku z rosnącą tam liczbą przypadków COVID-19.
06.01.2023

Indeksy frachtowe odrabiają straty. Szanse na dalszy wzrost?

Od czasu największego spadku, jaki miał miejsce 22 listopada br., ceny frachtu zaczęły powoli rosnąć, osiągając wartość sprzed ponad miesiąca.
15.12.2022

Turbulencje rynków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 44-47/2022)

Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
06.12.2022

Kiedyś ruda żelaza, dziś zboże do Azji. Masowce zmieniają ładunki

Masowce, które jeszcze niedawno przewoziły rudy żelaza czy węgiel, są myte, by móc załadować zboże przeznaczone na rynek azjatycki. Zmianę spowodowało pogorszenie się koniunktury na chińskim rynku budowlanym.
03.12.2022

Baltic Dry Index utrzymuje tendencję spadkową

Po bardzo krótkim okresie wzrostowym wartość frachtu znowu zaczęła spadać, osiągając ponownie najniższą od sierpnia wartość.
17.11.2022

Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy

Notowania zmian w cenie frachtu morskiego suchych ładunków masowych na Baltic Exchange w piątek były najgorsze od początku sierpnia. Wynikało to głównie ze słabości w większych segmentach statków typu capesize i panamax.
31.10.2022

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Światowa Organizacja Handlu (ang. World Trade Organization) prognozuje globalne spowolnienie gospodarcze, co będzie miało oczywiście również wpływ na międzynarodowy transport morski. Jeszcze w tym roku poziom rozwoju ma wynieść jedynie 2,5%, natomiast przyszły rok to według prognoz kontynuacja spowolnienia i rozwój na jeszcze niższym poziomie, bo około 2,2%.
13.10.2022

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

Grecja jest dziś krajem, którego armatorzy dysponują największą flotą na świecie. Greccy armatorzy z 5514 statkami kontrolują obecnie około 21% światowej floty pod względem nośności. Jej wartość można dzisiaj szacować na 180 mld USD. Grecka żegluga świetnie sobie radzi w okresie pandemii i w czasie wojny. I inwestuje w nowe energooszczędne statki.
31.07.2022

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.
04.07.2022

Czas dynamicznych przeobrażeń. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 19-22/2022)

Poluzowywanie obostrzeń przeciwpandemicznych w gospodarce chińskiej coraz bardziej pobudza ją, ale zauważane są też symptomy spowolnienia gospodarczego tego państwa jak i całego świata. Na innych rynkach nadal trwa bowiem chaos. Tworzą się zupełnie nowe rynki i nowe kierunki handlu morskiego. Z drugiej strony niektóre z dotychczasowych mniej uczęszczanych szlaków są coraz bardziej wzmacniane. Chodzi na przykład o transporty węgla z dalszych kierunków do Europy, tj. z Australii, czy też Republiki Południowej Afryki.
08.06.2022

Kolosalne zmiany na rynku handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 14-18/2022)

Jak przewiduje wielu ze światowych analityków gospodarczych, rozwój międzynarodowego handlu w 2022 roku powinien osiągnąć około 1-2 %. Również dane z kolejnych tygodni wskazują na to, że rynek żeglugowy w tym roku może rzeczywiście wzrastać. Wojna rosyjsko-ukraińska oraz szersze międzynarodowe konflikty polityczno-gospodarcze mocno zaburzają światowe łańcuchy logistyczne. Z drugiej strony ta dynamiczna sytuacja stymuluje do tworzenia nowych rozwiązań transportowych i powstawania alternatywnych ciągów ładunków. Szczególnie dotyczy
10.05.2022

Ukraińscy marynarze nie chcą płynąć do Rosji, estoński statek czeka w Norwegii

Statek Vitus Bering, który wyruszył z Gdyni 12 kwietnia i płynął do Murmańska, skierował się do norweskiego Vardo. Ukraińscy członkowie załogi odmówili podróży do Rosji.
23.04.2022

Chaos na rynku i wielkie zmiany szlaków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-13/2022)

Czy trwający już przeszło miesiąc kryzys na linii Rosja–Ukraina wpłynie na dotychczasowe szlaki handlowe? Wszystko wskazuje na to, że zmiany, które dokonują się w bardzo szybkim tempie będą długotrwałe. Postpandemiczna odbudowa światowych gospodarek a także coraz powszechniejsze i przyspieszające uniezależnianie się od rosyjskich surowców na rzecz innych, często odległych źródeł w znaczący sposób wpływa na handel morski.
03.04.2022

Nowe bolączki globalnego łańcucha dostaw. Konflikt rosyjsko-ukraiński i koronawirus w chińskich portach

Globalny łańcuch dostaw jest zaplątany niczym węzeł gordyjski, który nie daje się rozwiązać od pojawienia się pandemii koronawirusa. Prócz kolejnych restrykcji koronawirusowych w Chinach dochodzą problemy ukraińskiego i rosyjskiego eksportu spowodowane konfliktem.
22.03.2022

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2022)

Sytuacja na rynku tonażowym była w ostatnich tygodniach bardzo zróżnicowana i zależała od konkretnego segmentu rynku, sektorów a nawet poszczególnych typów jednostek. Duże zapotrzebowanie występowało nadal na gazowce do przewozu LNG. Rynek frachtowy masowców sięgnął dna i mocno liczy na solidne odbicie, więc armatorzy tego segmentu bacznie obserwują sytuację.
09.02.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Początek roku dla wielu z segmentów żeglugi nie był łatwy, jednakże długofalowe perspektywy są znacznie bardziej obiecujące niż warunki bieżącego okresu. Wskazywać może na to chociażby prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który szacuje wzrost światowego PKB na 2022 roku o około 4,4 proc.
07.02.2022

Atom rozwiązaniem dla statków i prawdziwego "zera netto"

Światowa żegluga może zmniejszyć emisyjność tylko wtedy, gdy będzie ją na to stać i gdy wszystkie kraje wprowadzą odpowiednie przepisy, a to jest duże wyzwanie. CORE-POWER, rozwiewa wiele obaw, jakie ludzie mogą mieć w związku z zastosowaniem energii jądrowej na morzu.
11.01.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 49/2021-1/2022)

Uczestnicy światowych rynków frachtowych na przełomie roku bacznie obserwowali sytuację gospodarczą i polityczną świata, która dawała nieco optymizmu na warunki nowego roku 2022. Rok 2021 w ogólnym ujęciu był jednak dobrym okresem i żeglugowcy, działający w wielu segmentach tego rynku mają nadzieję na kontynuację trendów. Inaczej patrzą na to Ci, którzy za ten fracht muszą płacić.
10.01.2022

Japoński armator Kawasaki Kisen Kaisha stawia na dekarbonizację do 2030 roku

Japońska firma żeglugowa Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) ogłosiła plany posiadania statków o zerowej emisji do 2030 roku.
09.01.2022

Pierwszy wycieczkowiec chińskiej produkcji już na wodzie

Prawie dziesięć lat zajęły Chińczykom prace nad urzeczywistnieniem planu zbudowania we własnych stoczniach własnego luksusowego wycieczkowca.
23.12.2021

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

Światowa czwarta fala pandemii oraz nowe warianty wirusa zagrażają odbudowie światowej gospodarki. W związku z obecną sytuacją jak i sezonowością rynków żeglugowych wiele z sektorów żeglugi wykazywało ostatnio korekty parametrów rynków frachtowych. Dla wielu z nich może to być dłuższa tendencja, dla innych jedynie krótkookresowa zmiana. W naszej cyklicznej analizie, przedstawiamy najnowsze dane z ostatnich tygodni.
07.12.2021

250-metrowy masowiec pod technicznym zarządem armatorskim Żeglugi Gdańskiej

Żegluga Gdańska objęła technicznym zarządem armatorskim masowiec Kumano Hero.
30.11.2021

Oldendorff Carriers zamawia do 12 ekologicznych Kamsarmaxów w Chinach

Właściciel i operator masowców z siedzibą w Niemczech, Oldendorff Carriers, podpisał kontrakt z chińską stocznią Hantong na budowę serii ekologicznych statków Kamsarmax.
02.11.2021

Bałtycki Indeks Towarowy dalej spada przy słabym zapotrzebowaniu na jednostki capesize

Indeks frachtu morskiego suchych towarów masowych na Baltic Exchange spadł w poniedziałek do najniższego poziomu od ponad miesiąca, co jest spowodowane niższymi stawkami w segmentach statków typu capesize i supramax.
26.10.2021

Na tureckim Morzu Marmara zderzyły się dwa masowce. Oba są poważnie uszkodzone

24 października dwa masowce zderzyły się w pobliżu północnego wejścia do Cieśniny Dardanelskiej na Morzu Marmara, poinformowała turecka Generalna Dyrekcja Bezpieczeństwa Wybrzeża (KEGM).
26.10.2021

Trzeci mobilny dźwig portowy Liebherr w Mukran

Mukran Port Terminal GmbH w Porcie Sassnitz zakupił trzeci mobilny dźwig portowy Liebherr – model LHM 550. Tym samym w Sassnitz działa już sześć mobilnych dźwigów Liebherr.
20.10.2021

Bałtycki Indeks Towarowy wzbił się na najwyższy poziom od 12 lat

Główny wskaźnik przewozów suchych ładunków masowych na giełdzie Baltic Exchange wzrósł w poniedziałek do najwyższego od 12 lat poziomu, ponieważ stawki w różnych segmentach statków podskoczyły w związku z silnym popytem i globalnymi ograniczeniami w zakresie żeglugi.
20.09.2021

Masowce odnotowują największy dzienny zysk w ciągu dekady

W już i tak znakomitym roku dla żeglugi armatorzy masowców właśnie odnotowali największy dzienny zysk od dekady.
16.09.2021

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

Kolejne tygodnie to kontynuacja passy dobrych wyników frachtowych w wielu segmentach żeglugi. Niemniej jednak na skutek wydarzeń mających miejsce w gospodarce światowej można było również dostrzec nieznaczne pogorszenie niektórych parametrów rynku.
07.09.2021

Bałtycki Indeks Towarowy przerywa 11-dniową serię wzrostów

Główny wskaźnik przewozów morskich suchych ładunków masowych na giełdzie Baltic Exchange spadł w środę, zatrzymując 11-dniową passę, w czasie której osiągnął on najwyższy poziom od ponad dekady.
26.08.2021

Ożywienie na rynku powraca na stałe wraz z rosnącymi stawkami frachtu

Aby zobaczyć, jak szybko popyt na towary odbił się po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa, nie trzeba szukać dalej niż na rynek ich wysyłki.
24.08.2021

Bałtycki Indeks Towarowy przekroczył granicę 4000 punktów

Główny wskaźnik frachtu morskiego, Bałtycki Indeks Towarowy, wzrósł w piątek do ponad 11-letniego szczytu dzięki stałemu popytowi na wszystkie statki, a stawki kapitalizacji osiągnęły najwyższy poziom od połowy 2009 roku.
22.08.2021

Silny rynek w segmencie Capesize podnosi wskaźnik Baltic Dry na coraz wyższe poziomy

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange przedłużył swoją zwycięską passę do ośmiu sesji w czwartek, wspierany przez gwałtowny wzrost stawek w różnych segmentach statków, zwłaszcza Capesize, które osiągnęły najwyższy poziom od ponad 11 i 1/2 roku.
20.08.2021

Baltic Dry Index osiągnął najwyższy poziom od czerwca 2010 roku

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który śledzi stawki dla statków przewożących suche towary masowe, wzrósł we wtorek szóstą z rzędu sesję, osiągając najwyższy poziom od ponad dekady dzięki silniejszemu popytowi w różnych segmentach statków.
18.08.2021

Wyższe ceny frachtu podniosły wskaźnik Baltic Dry do najwyższego od 11 lat poziomu

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który śledzi stawki dla statków przewożących suche towary masowe, wzrósł w piątek do najwyższego od ponad 11 lat, napędzany silnym popytem w różnych segmentach statków.
14.08.2021

Dobre wieści dla rynku okrętowego. Analiza rynku tonażowego (tydzień 27-31/2021)

Dobre informacje spływały z rynków tonażowych, tj. zarówno ze stoczni produkcyjnych jak i rynków wtórnych. Wartości jednostek zarówno nowych jak i używanych przez kolejne tygodnie dynamicznie wzrastały. Z kolei na rynku recyklingu okrętowego od wielu miesięcy obserwuje się dalszy zastój, ale również wzrost oferowanych cen.
13.08.2021

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne.
12.08.2021

Bałtycki Indeks Towarowy rośnie dzięki ekstremalnych warunkom pogodowym

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, Bałtycki Indeks Towarowy (BDI), wzrósł w poniedziałek po raz czwarty z rzędu, napędzany zwiększonym popytem na statki Capesize.
27.07.2021

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Światowa gospodarka coraz bardziej rozpędza się. Stąd też od początku tego roku w tym w ciągu kilku ostatnich tygodni utrzymywały się zadowalające parametry frachtowe dla armatorów wielu segmentów żeglugi. Przewidywania analityków na kolejne tygodnie są również jak najbardziej pozytywne.
12.07.2021

Bałtycki Indeks Towarowy osiąga najwyższe od 11 lat zyski w różnych segmentach

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe, osiągnął szczyt ponad 11 lat, wzmocniony przez solidniejsze stawki we wszystkich segmentach statków.
29.06.2021

Głębokowodny terminal kontenerowy ogromną szansą dla Świnoujścia [ROZMOWA]

Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej na temat głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
25.06.2021

Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021)

W ostatnich tygodniach międzynarodowy rynek frachtowy osiągał w większości przypadków nadal pozytywne wyniki. Odnotowywane spadki indeksów na przełomie tygodnia 20 i 21 wynikały między innymi ze zbiegu dni świątecznych lub wolnych od pracy w wielu regionach świata.
07.06.2021

BIMCO: Zamówienia na nowe statki wzrosły ponad dwukrotnie z powodu większego popytu na kontenerowce

Dane BIMCO pokazują, że łączna liczba zamówień w pierwszych pięciu miesiącach tego roku wzrosła o 119,7% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku.
31.05.2021

Czy to już moment, na który wszyscy czekali? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 14-17/2021)

Rynek frachtowy przewozów suchych masowych oraz rynek jednostek wsparcia branży offshore wykazują się coraz większą dynamiką wzrostów. Tym pozytywnym symptomom towarzyszą informacje na temat nieco większej ilości zakupów statków "z drugiej ręki" niewidzianych od 2007 roku. Aż 7% tonażu zmieniło już swojego właściciela w dotychczasowej części 2021 roku.
04.05.2021

Stawki masowców najwyższe od ponad półtora roku

Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który śledzi stawki masowców, wzrósł w poniedziałek do najwyższego poziomu od półtora roku. Wzrost popytu zanotowano we wszystkich segmentach tych jednostek.
20.04.2021

Bałtycki Indeks Towarowy najwyższy od początku kwietnia. Masowce zarabiają krocie

Bałtycki Indeks Towarowy (Baltic Dry Index - BDI) wzrósł w środę na najwyższy od początku miesiąca poziom, z powodu wzrostu stawek frachtowych we wszystkich segmentach żeglugi masowej.
15.04.2021

Stawki frachtowe masowców z mocnym wzrostem. A to jeszcze nie koniec

Żeby zobaczyć, jak szybko i nierówno światowe gospodarki podnoszą się po pandemii, wystarczy spojrzeć na rynek masowców.Rosnący popyt na dosłownie wszystkie ładunki masowe, od soi do stali, podwyższył ceny transportu tych surowców o ponad 50 procent w tym roku. Produkcja rośnie już nie tylko w Chinach, ale wszędzie na świecie. Kraje stale zwiększają zakup towarów, by odbudować zapasy zużyte w czasie lockdownów.
09.04.2021

Problemów nie brakuje, ale życie gospodarcze toczy się dalej. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 10-13/2021)

Za sprawą zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec „Ever Given” konsekwencje tego wydarzenia wpłynęły również na inne segmenty żeglugi. W związku z tym wykorzystanie, czyli tzw. utylizacja statków znacznie wzrosła, ponieważ wiele z nich przekierowało się na znacznie dłuższą trasę dookoła Afryki via Przylądek Dobrej Nadziei. Krótkoterminowa dostępność przestrzeni ładunkowych pod przewozy znacznie spadła.
06.04.2021

Podsumowanie przełomowego tygodnia dla Baltic Dry Index

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, trzeci tydzień z rzędu notuje znaczny wzrost dla segmentów capesize i panamax.
22.03.2021

Baltic Dry Index: panamax osiąga najwyższy poziom od 10 lat

Baltic Dry Index osiąga już drugi w tym tygodniu szczyt. Notuje się wzrosty dla wszystkich wskaźników.
18.03.2021

Ożywienie na rynku masowców. Duży wzrost stawek frachtowych

Bałtycki Indeks Towarowy wzrósł w 8 procent, dzięki rosnącemu popytowi na węgiel w Chinach, co zwiększyło stawki masowców Capesize.
18.03.2021

Baltic index – najwyższy wzrost od 5 miesięcy

Baltic Exchange's główny indeks frachtu morskiego w poniedziałek 15 marca odnotował najwyższy wzrost od ponad 5 miesięcy.
16.03.2021

Raport z bałtyckiego rynku portowego - Port Ryga

Całorocznie eksploatowany tzw. Wolny Port Ryga (ang. Freeport of Riga) określony został przez Unię Europejską jako jeden z najważniejszych portów żeglugi bliskiego zasięgu. Ze względu na swoją lokalizację, pośrodku państw bałtyckich, stanowi on istotny węzeł logistyczny regionu. Rozwój infrastruktury portu przewiduje możliwość zawijania największych jednostek, jakie mogą tylko przepływać przez Cieśniny Duńskie i wchodzić na Morze Bałtyckie.
15.03.2021

Więcej pozytywów z dobrymi perspektywami na horyzoncie. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 6-9/2021)

Rynki żeglugowe w ostatnich tygodniach odznaczały się coraz bardziej pozytywnymi symptomami wzrostów dla wielu segmentów a to za sprawą wzrastającej wielkości światowej produkcji widocznej w pierwszej kolejności na obszarach azjatyckich. Jednakże trudna sytuacja miała miejsce nadal między innymi dla zbiornikowców.
08.03.2021

COVID w żegludze nie taki groźny ale koryguje prognozy. Polskie porty wypadły dobrze na tle portów UE

W 2020 r. statki przetransportowały na pokładach, w ładowniach i zbiornikach 11,3 mld t towarów oszacowali analitycy Research and Markets. Wynika z tego, że flota handlowa po chwilowym załamaniu odżyła, za wyjątkiem niektórych segmentów, jak rynek transportu samochodów czy turystyki morskiej i przewozu pasażerów.
05.03.2021

Rosną stawki masowców capesize i panamax

Bałtycki Indeks Towarowy wzrósł w środę na najwyższy od trzech tygodni poziom, po wzroście stawek w segmentach capesize i panamax.
18.02.2021

Chimeryczna Fortuna. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 3-5/2021)

Na rynkach żeglugowych, pomimo dobrych warunków, panujących na początku stycznia doszło do przesilenia, szczególnie, jeśli chodzi o przewozy ładunków masowych. Nieco więcej optymizmu było ostatnio w branży wydobycia ropy naftowej, gdzie wzrastające ceny surowca zwiększały również poziom opłacalności produkcji. Czy te nieco lepsze wyniki przełożą się na polepszenie ciężkiej sytuacji na rynku zbiornikowców? Jakie są najnowsze trendy na rynkach związanych z transportem gazu naturalnego, czy też projektami morskich farm wiatrowych?
08.02.2021

Bałtycki Indeks Towarowy na najniższym od 4 tygodni poziomie

Bałtycki Indeks Towarowy spadł w poniedziałek na najniższy poziom od początku stycznia, po spadku stawek frachtowych we wszystkich segmentach.
03.02.2021

Czy najgorsze jest już za nami? Statki do przewozu LNG biją kolejne rekordy. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 53/2020, 1-2/2021)

Fundamenty segmentu masowców wydają się gotowe do odbudowy i wzrostu już w 2021 roku. Ostatnie tygodnie, to kontynuacja ciężkiej sytuacji dla tankowców i branży związanej z wydobyciem ropy naftowej. Rozpędu nabierają za to projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i ogólnoświatową transformacją energetyczną.
18.01.2021

Bałtycki Indeks Towarowy wciąż rośnie

Bałtycki Indeks Towarowy wzrósł w poniedziałek o 10 procent, do najwyższego poziomu od 3 miesięcy, dzięki rosnącemu popytowi na węgiel w Chinach, co zwiększyło stawki masowców Capesize.
12.01.2021

Bałtycki Indeks Towarowy z siódmym wzrostem z rzędu

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w czwartek siódmy wzrost z rzędu, dzięki wzrostom stawek we wszystkich sektorach rynku.
08.01.2021

Bałtycki Indeks Towarowy z pierwszym rocznym wzrostem od 3 lat

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w czwartek pierwszy wzrost od 3 lat, dzięki zwiększeniu się transportu rudy żelaza do Chin. Stało się tak pomimo negatywnego wpływu pandemii koronawirusa.
28.12.2020

Bałtycki Indeks Towarowy rośnie od początku grudnia

Bałtycki Indeks Towarowy przez ostatni miesiąc notuje stały wzrost, ale jego poziom wciąż jest relatywnie niski. Epidemia koronawirusa, nakładane sankcje oraz niepewna sytuacja rynkowa są powodem takiej sytuacji.
18.12.2020

Rynek liczy na rok 2021. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 48-50)

Trudne i skomplikowane wydarzenia roku 2020 skłaniają do podsumowań, ale również i prognoz na 2021. Wielu analityków różnorodnych rynków uważa, że powstały podstawy do odbudowy światowej gospodarki i to ma mieć właśnie miejsce w przyszłym roku. Równocześnie zintensyfikuje się transformacja gospodarki, co ma miejsce już w zasadzie teraz.
14.12.2020

Bałtycki Indeks Towarowy z lekkim wzrostem w ostatnim tygodniu

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował delikatny wzrost na przestrzeni ostatniego tygodnia, ale wciąż jego poziom jest niski. Powodem jest mniejszy popyt w Chinach, co przełożyło się na gorsze wyniki wszystkich typów masowców.
27.11.2020

Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47)

Rok 2020 wielkimi krokami zmierza ku końcowi. Kolejne tygodnie dopełniają obrazu i danych jak ten rok wyglądał. Z całą pewnością nie był to łatwy okres dla większości segmentów żeglugowych. Ostatnie informacje ze świata napawają jednak optymizmem. Dane frachtowe za pierwsze trzy kwartały są słabe, ale nie aż tak złe jak to pierwotnie przewidywano.
23.11.2020

Rośnie liczba zamówień na nowe statki

Miniony tydzień był dobrodziejstwem dla stoczniowców, ponieważ armatorzy chętniej kontraktowali nowe jednostki – podaje portal hellenicshippingnews.com.
19.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – idzie nowe, czyli światowy patent na rozwój w dobie pandemii (tydzień 43-45)

Światowa sytuacja frachtowa i tonażowa ponownie robi się coraz bardziej skomplikowana. Ze względu na bardziej dynamicznie rozwijającą się pandemię oraz wprowadzanie coraz większych obostrzeń dotyczących między innymi przemieszczania się ludności spada też bieżąca konsumpcja. Problemy z przemieszczaniem dotyczą również polskich marynarzy i innych pracowników branży morskiej. Dostęp do większości krajów jest bardzo utrudniony.
09.11.2020

Bałtycki Indeks Towarowy z najniższym wynikiem od 4 miesięcy

Bałtycki Indeks Towarowy spadł na najniższy od 4 miesięcy poziom z powodu mniejszego popytu w Chinach, co przełożyło się na gorsze wyniki wszystkich typów masowców.
04.11.2020

Bałtycki Indeks Towarowy spada z powodu słabszych wyników masowców Capesize

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował siódmy z rzędu spadek z powodu mniejszego popytu na statki typu capesize. Na ostatniej sesji ten spadek wyniósł aż 5 procent.
19.10.2020

Raport z rynku żeglugowego – sztormowanie armatorów (tydzień 40-42)

Cały bieżący rok jest dla rynku żeglugowego olbrzymim wyzwaniem. Ostatnie tygodnie nie były inne. Wręcz przeciwnie atmosfera zagrożenia i niepewności, co do przyszłości ogólnogospodarczej narastała.
19.10.2020

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował najwyższy od roku wynik

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował największy od roku wzrost, dzięki większemu popytowi na statki typu capesize i panamax.
06.10.2020

Raport z rynku żeglugowego – dzieje się i u nas (tydzień 38-39)

Wojna handlowa na linii USA – Chiny nadal trwa. Ze względu na inne ważne tematy, głównie związane z pandemią temat ten zszedł ostatnio nieco na plan dalszy. Tymczasem tarcia handlowe zmieniają krajobraz przemysłowy świata. Produkcja dóbr przenosi się bowiem z Chin do krajów ościennych. W dalszej perspektywie może mieć to znaczący efekt na siłę nabywczą rynku chińskiego w zakresie dóbr masowych, tj. ropa naftowa, ładunki suche masowe i inne. Na razie jednak siła gospodarki Chin jest na tyle duża, że to tamtejszy rynek jest bardzo
28.09.2020

Bałtycki Indeks Towarowy z najwyższym wynikiem od dwóch miesięcy

Bałtycki Indeks Towarowy w końcu zanotował największy od dwóch miesięcy wzrost, ponieważ duże dostawy rudy żelaza z Australii i Brazylii zwiększyły popyt na statki typu capesize.
25.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu września 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
21.09.2020

Raport z rynku żeglugowego – uzależnieni od Chin (tydzień 35-37)

Odmrożenia światowych gospodarek po okresie „lockdown’u” przynoszą swoje efekty. Prognozuje się, że w najbliższym czasie bardzo duża część produkcji zostanie przekazana do transportu morskiego, co daje po raz kolejny nadzieję na poprawę rynków frachtowych. Obecną dynamikę gospodarczą dyktuje nadal gospodarka chińska, która po przejściu pandemii na przełomie roku nabiera coraz mocniejszego tempa.
16.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
09.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu sierpnia 2020

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
04.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
28.08.2020

Raport z rynku żeglugowego – morze niepewności (tydzień 30-32)

Wszystko wskazuje na to, że efekt pierwszego ciosu kryzysu pandemicznego oraz efekty gwałtownie załamującej się ceny ropy minęły. Wiele z segmentów żeglugi mozolnie podnosi się z gruzów tego, co powstało po wielkim zamieszaniu pierwszego półrocza. Czas trwania procesów kryzysowych rządzi się jednak swoimi prawami i może jeszcze niejednokrotnie zaskoczyć tym bardziej, że nadal wisi nad globalną gospodarką widmo nadchodzącej lub najprawdopodobniej już rozpoczętej drugiej fali pandemii wirusa COVID-19.
10.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu lipca 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
10.08.2020

Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec czerwca 2020 r.

Z końcem czerwca 2020 r. zaczynają pojawiać się zbiorcze i wiarygodne informacje dotyczące najważniejszych obszarów działalności stoczni w ujęciu globalnym. Przedmiotowe dane ukazują również realny wpływ pandemii Covid-19 na poszczególne obszary składające się na branżę stoczniową w ujęciu globalnym.
07.08.2020

Bałtycki Indeks Towarowy w końcu ze wzrostem

Bałtycki Indeks Towarowy w końcu zanotował wzrost, po siedmiu z rzędu sesjach ze spadkiem. Najwięcej zyskali na tym armatorzy masowców Capesize i Panamax.
30.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
24.07.2020

Raport z rynku żeglugowego – odbudowa i transformacja

Wiele z aktualnie krążących po świecie analiz rynku nie przewiduje pozytywnych perspektyw dla branży żeglugowej w najbliższym okresie od roku do półtora. Takie zapatrywania zdają się potwierdzać niskie poziomy zamówień nowych jednostek w ostatnich 6 miesiącach tego roku.
20.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początek lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
14.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu czerwca 2020 roku

Choć gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej gałęziach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
02.07.2020

Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie

Koszt przemieszczania towarów takich jak węgiel i ruda żelaza przez oceany rośnie, wraz z większymi zakupami Chin. To, czy rynek wytrzyma ekonomiczne wstrząsy wywołane pandemią, jest trudniejszym pytaniem.
01.07.2020

GoodBulk pozyskał 200 mln dolarów od swoich kredytorów

Właściciel i operator masowców, GoodBulk, dołączył do swoich branżowych partnerów w zakresie zabezpieczenia refinansowania.
25.06.2020

Raport z rynku żeglugowego – czy rynek odbija się od dna? (tydzień 24-25)

Po załamaniu się rynków żeglugowych na skutek kryzysu pandemicznego a także krachu na rynku ropy w ostatnich miesiącach, wiele wskazuje na to, że rynek frachtowy wielu segmentów odbija się od dna. Każde pozytywne informacje cieszą, ale według części międzynarodowych analityków nie będziemy świadkami szybkiego odbicia w kształcie litery „V” a bardziej prawdopodobnie stopniowego długookresowego wzrostu w kształcie litery „U”.
22.06.2020

Kolejny ogromny skok Bałtyckiego Indeksu Towarowego

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w czwartek największy jednodniowy skok, napędzany lepszymi wynikami masowców typu Capesize.
18.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu czerwca 2020 roku

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
18.06.2020

Bałtycki Indeks Towarowy przekroczył 1000 punktów po raz pierwszy od pół roku

Bałtycki Indeks Towarowy na wtorkowej sesji wzrósł na najwyższy od pół roku poziom, napędzany lepszymi wynikami masowców typu Capesize i Panamax.
16.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
10.06.2020

Raport z rynku żeglugowego – gospodarcze powikłania (tydzień 21-23)

Światowy organizm gospodarczy w wyniku trwającego kryzysu pandemicznego oraz załamania cen ropy wykazuje szereg zaburzeń i powikłań, odzwierciedlających się również w międzynarodowym handlu morskim oraz morskim rynku poszukiwawczym i wydobywczym. Międzynarodowe środowiska żeglugowe i stoczniowe wołają o wsparcie i pilne działania celem stymulacji światowej gospodarki. Depresja pogłębia się a scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Szczególne perturbacje obserwuje się aktualnie na rynku offshore „oil a
08.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu maja 2020

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
03.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu maja 2020

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
28.05.2020

Golden Ocean zainstalował już 23 skrubery na swoich statkach

Armator Golden Ocean Group Limited (GOGL), zajmująca się transportem suchych towarów masowych, zakończyła wszystkie 23 instalacje systemów oczyszczania spalin na pokładzie swoich statków Capesize.
27.05.2020

Kolizja masowca Capesize z chińskim masowcem w pobliżu Szanghaju [foto]

Masowiec CASTA DIVA zderzył się z chińskim masowcem MING LIAN, odnosząc poważne uszkodzenia. CASTA DIVA dziś opuściła dokowisko w Szanghaju, by poddać się naprawom w Hua Feng.
26.05.2020

Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec kwietnia 2020 r.

Z końcem kwietnia 2020 r. zaczynają pojawiać się zbiorcze i wiarygodne informacje dotyczące najważniejszych obszarów działalności stoczni w ujęciu globalnym na koniec kwietnia. Przedmiotowe dane ukazują również realny wpływ pandemii Covid-19 na poszczególne obszary składające się na branżę stoczniową w ujęciu globalnym.
25.05.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu maja 2020

Indeks ClarkSea spadł o 27% w ujęciu tydzień do tygodnia do 13 122 USD/dzień, co stanowi najniższy poziom od końca lutego. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 56% w ujęciu rok do roku.
21.05.2020

Rynek masowców na dnie. Tragiczne zarobki armatorów

Armatorzy masowców walczą o każdego dolara w momencie niższego sezonowego popytu na ładunki i pandemii Covid-19, która rujnuje handel i działalność przemysłową na całym świecie.
18.05.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 27 kwietnia-1 maja

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
13.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – upadek i nadzieja na powstanie (tydzień 16-17)

Na przestrzeni ostatnich dwóch tygodni na rynku żeglugowym było nadal bardzo ciężko. Na sytuację wpływały przede wszystkim: zapaść na rynkach ropy, powszechna niepewność co do dalszego rozwoju wypadków i jako konsekwencja wstrzymywanie oraz ograniczanie części inwestycji żeglugowych i offshorowych. Towarzyszyła temu stosunkowo niewielka liczba przeprowadzanych transakcji kupna – sprzedaży statków z drugiej ręki. Ceny statków, zarówno nowych jak i używanych, były stabilne dla niektórych segmentów jak tankowce, ale dla więks
27.04.2020

Nadchodzi ożywienie na rynku masowców wraz z końcem kryzysu wywołanego koronawirusem w Chinach

Stawki frachtowe masowców, które sięgnęły dna na początku tego roku, wykazują oznaki ożywienia.
21.04.2020

Cykle życia statku – recykling: dotychczasowe trendy

Epidemia koronawirusa oddziałuje na całą branżę morską. Niechybnie będzie miała przełożenie na rynek recyklingu statków w kontekście jego wzrostu, jako swego rodzaju opcję dla armatorów, ale też potencjalne wyzwanie realizacyjne dla stoczni.
18.04.2020

Nowy żuraw bramowy w HES Gdynia (foto, wideo)

31 marca br. w terminalu HES Gdynia nastąpił ostateczny odbiór kolejnej inwestycji. Nowy zakup to żuraw bramowy (chwytakowo-hakowy) Ardelt Tukan 3000, który pracuje na Nabrzeżu Holenderskim. Montaż urządzenia trwał kilka miesięcy, począwszy od września 2019 roku.
15.04.2020

Pacific Basin wstrzymuje plan rozwoju floty

Siedziba firmy Pacific Basin z siedzibą w Hongkongu wstrzyma swoje plany ekspansji floty w związku z trwającą niepewnością rynku spowodowaną pandemią koronawirusa.
07.04.2020

Kolejny trudny tydzień na rynku masowców

Za nami kolejny ciężki tydzień na rynku masowców. Pandemia koronawirusa odcisnęła piętno we wszystkich segmentach rynku.
30.03.2020

Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec lutego 2020 r.

Globalna branża produkcji okrętowej mocno wyhamowuje. Oprócz spadków rozmiaru portfela zamówień świat mierzy się także z epidemią koronawirusa, który wyraźnie zaczyna wpływać również na przemysł stoczniowy.
30.03.2020

Opóźnienie w dostawach masowców w chińskich stoczniach jest już pewne

Tylko jeden masowiec z planowanych 24 został dostarczony przez chińskie stocznie w lutym 2020 roku – poinformowała agencja consultingowa Maritime Strategies International (MSI).
23.03.2020

Wpływ kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa na rynek żeglugowy [raport]

Ostatnie dwa tygodnie były bardzo szokującymi i trudnymi dla międzynarodowych rynków żeglugowych a to za sprawą niezwykle szybko rozprzestrzeniającej się pandemii koronawirusa COVID–19, której epicentrum przeniosło się z Azji do Europy. Wirus uderzył nie tylko w ruch turystyczny, ale spowodował również mocne spowolnienia w usługach transportu ładunków 
w wyniku drastycznie malejącej konsumpcji i ograniczonych mocy przerobowych. Jak szacują analitycy kwartalne straty w globalnych transakcjach handlowych mogą wynosić około 3
23.03.2020

BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa

Podczas gdy koronawirus wywarł ogromny wpływ na segment masowców Capesize, mniejsze segmenty transportu masowego powoli zaczynają wracać do zysków- poinformowało stowarzyszenie żeglugowe BIMCO.
12.03.2020

Prezes greckiej firmy żeglugowej zarażony koronawirusem

Grecki armator Evangelos Marinakis zachorował na koronawirusa. 52-latek sam potwierdził w mediach społecznościowych, że wirus COVID-19 „wpadł do niego z wizytą”, ale dodał, że czuje się dobrze i podjął leczenie.
11.03.2020

Global Echo pomyślnie dostarcza płuczkę „MS-SOx” dla Hyundai Merchant Marine

Global Echo, koreańska firma specjalizująca się w produkcji płuczek, oznajmiła, że z powodzeniem dostarczyła do Hyundai Merchant Marine płuczkę „MS-SOx", którą można zainstalować w dwa tygodnie.
11.03.2020

Już 20 masowców Capesize trafiło na złom w tym roku

Słaby rynek transportu towarów masowych zmusił właścicieli do zezłomowania 20 masowców Capesize w tym roku. Przypomnijmy, że w całym zeszłym roku na złom trafiło zaledwie 8 takich jednostek.
05.03.2020

Zarobki masowców capesize wciąż na fatalnym poziomie

Bałtycki Indeks Towarowy na środowej sesji dalej utrzymywał się na wyjątkowo niskim poziomie. Powodem tej sytuacji są wysokie koszty paliwa wynikające z nowych przepisów dotyczących transportu oraz sezonowe spowolnienie pogorszone przez wybuch epidemii koronawirusa.
26.02.2020

Stawki frachtowe masowców dalej na drastycznie niskim poziomie

Sytuacja na rynku masowców jest wciąż dramatyczna. Obecnie stawki frachtowe dla tych jednostek znajdują się na najniższym w historii poziomie. Powodem tej sytuacji są wysokie koszty paliwa wynikające z nowych przepisów dotyczących transportu oraz sezonowe spowolnienie pogorszone przez wybuch epidemii koronawirusa.
13.02.2020

Zarobki masowców capesize na najniższym w historii poziomie

Indeks masowców Capesize uwzględniony w Bałtyckim Indeksie Towarowym spadł w czwartek na najniższy w historii poziom. Powodem tej sytuacji są wysokie koszty paliwa wynikające z nowych przepisów dotyczących transportu oraz sezonowe spowolnienie pogorszone przez wybuch epidemii koronawirusa.
30.01.2020

Genco zakończyło program instalacji skruberów

Genco Shipping & Trading z siedzibą w Nowym Jorku, firma zajmująca się transportem suchych ładunków masowych, zakończyła program oczyszczenia spalin, który polegał na instalacji skruberów na siedemnastu masowcach Capesize.
29.01.2020

Bałtycki Indeks Towarowy na najniższym od 3 lat poziomie

Główny indeks frachtu morskiego na giełdzie bałtyckiej spadł w poniedziałek do najniższego poziomu od kwietnia 2016 roku. Wpływ na to miał kurczący się popyt we wszystkich kategoriach statków.
27.01.2020

Bałtycki Indeks Towarowy z najniższym wynikiem od 9 miesięcy

Główny indeks frachtu morskiego na giełdzie bałtyckiej spadł w poniedziałek do najniższego poziomu od dziewięciu miesięcy. Wpływ na to miał kurczący się popyt we wszystkich kategoriach statków.
13.01.2020

Indeks BDI wciąż gwałtownie spada

Bałtycki Indeks Towarowy w ciągu tygodnia spadł o prawie 200 punktów. Powodem tego jest typowy dla tego okresu martwy sezon, który spowodował dużo mniejsza zarobki armatorów.
08.01.2020

Bałtycki Indeks Towarowy z największym spadkiem od sześciu lat

Bałtycki Indeks Towarowy w czwartek zanotował największy procentowy spadek z dnia na dzień. Powodem tego był mizerny popyt na masowce.
02.01.2020

Bałtycki Indeks Kontenerowy w końcówce roku dalej ze spadkiem

Bałtycki Indeks Towarowy w piątek zanotował kolejny spadek. Powodem tego jest słaby wynik masowców Capesize.
22.12.2019

Bałtycki Indeks Towarowy po raz dziewiąty ze spadkiem

Bałtycki Indeks Towarowy w poniedziałek zanotował dziewiąty z rzędu spadek. Powodem tego jest najgorszy od sześciu miesięcy wynik masowców capesize.
16.12.2019

Bałtycki Indeks Towarowy spada w końcówce roku

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w czwartek najniższy od pięciu miesięcy wynik, do czego przyczyniły się słabsze zarobki we wszystkich sektorach transportu masowego. Indeks główny spadł o 68 pkt. (4,45 proc.) do 1460 punktów.
12.12.2019

Bałtycki Indeks Towarowy z najniższym wynikiem od czterech miesięcy

Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w poniedziałek najniższy od czterech miesięcy wynik, do czego przyczyniły się słabsze zarobki we wszystkich sektorach transportu masowego. Indeks główny spadł o 22 pkt. (1,3 proc.) do 1675 punktów.
06.11.2019

Dziękujemy za wysłane grafiki.