Bałtycki Indeks Towarowy zanotował największy od roku wzrost, dzięki większemu popytowi na statki typu capesize i panamax.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: Capesize (pow. 80 tys. ton nośności), Panamax (60-80 tys. ton), Supramax (35-59 tys. ton) oraz Handysize (10-35 tys. ton). Główny indeks wzrósł o 51 pkt do 2,071 pkt. To najlepszy wynik od września 2019 roku.
Indeks Capesize wzrósł o 148 punktów do 4,135 pkt. Oznacza to, że zarobki armatorów tych jednostek wzrosły o 1,227 dolarów, do 34,293 dolarów.
- Popyt na firmy przewożące rudę żelaza z Australii, ale w szczególności z Brazylii, w ostatnich tygodniach stopniowo wzrastał - powiedział Peter Sand, główny analityk ds. Transportu w BIMCO. - To popyt na (rudę żelaza) pochodzący z Chin podnosi rynek - wszystkie inne miejsca importowe wciąż jeszcze podnoszą się po kryzysie COVID-19.
Import rudy żelaza w Chinach wzrósł w ostatnich tygodniach, gdyż tamtejsza gospodarka odbiła się po zakłóceniach spowodowanych pandemią koronawirusa.
Indeks Panamax wzrósł z kolei o 10 punktów, do 1,383 pkt. Zarobki panamaxów tym samym wzrosły o 88 dolarów, do 12,443 dolarów. Indeks Supramax spadł z kolei o 3 pkt, do 988 punktów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody