Biznes kwitnie w morskich dokach w zachodniej Turcji, gdzie pięć potężnych statków wycieczkowych jest demontowanych w celu sprzedaży na złom po pandemii COVID-19, która prawie całkowicie zniszczyła branżę.
Statki wycieczkowe były domem dla jednych z najwcześniejszych ognisk infekcji COVID-19. W marcu władze USA wydały zakaz żeglowania dla wszystkich statków wycieczkowych, które pozostają na miejscu.
W piątek kilkudziesięciu pracowników zdjęło ściany, okna, podłogi i balustrady z kilku statków w doku w Aliaga, mieście 45 km na północ od Izmiru na zachodnim wybrzeżu Turcji. Trzy kolejne statki dołączą do już demontowanych.
Przed pandemią tureckie stocznie złomujące statki zazwyczaj obsługiwały statki towarowe i kontenerowce, powiedział agencji Reuters Kamil Onal, prezes stowarzyszenia przemysłowców zajmujących się recyklingiem statków.
- Ale po pandemii statki wycieczkowe zmieniły kurs na Aliagę. Nastąpił wzrost złomowań w sektorze z powodu kryzysu. Kiedy statki nie mogły znaleźć pracy, trafiły do rozbiórki – powiedział.
Około 2500 osób pracowało na stoczni w zespołach nad demontażem statku pasażerskiego, który zajmuje około sześciu miesięcy. Statki przybyły z Wielkiej Brytanii, Włoch i Stanów Zjednoczonych.
Stocznia dąży do zwiększenia ilości zdemontowanej stali do 1,1 mln ton do końca roku, z 700 000 ton w styczniu - powiedział.
- Staramy się zmienić kryzys w szansę - powiedział.
Dodał, że nawet niemetalowe okucia statków nie idą na marne, ponieważ operatorzy hoteli przychodzą na stocznię, aby kupić przydatne materiały.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów