• <
siemens_gamesa_2022

Pierwszy wycieczkowiec chińskiej produkcji już na wodzie

jm

23.12.2021 16:40
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Pierwszy wycieczkowiec chińskiej produkcji już na wodzie

Partnerzy portalu

Pierwszy wycieczkowiec chińskiej produkcji już na wodzie - GospodarkaMorska.pl
Fot. CSSC

Prawie dziesięć lat zajęły Chińczykom prace nad urzeczywistnieniem planu zbudowania we własnych stoczniach własnego luksusowego wycieczkowca.

17 grudnia 2021 roku pierwszy duży wycieczkowiec „made in China” został zwodowany. Statek nie jest jednak jeszcze ukończony – teraz rozpoczną się prace wykończeniowe.

Chińczycy rozpoczęli realizację scenariusza wejścia na rynek budowy wycieczkowców w 2013 roku. W kolejnym roku udało im się doprowadzić do podpisania porozumienia między liniami Carnival Corporation, stoczniową grupą Fincantieri i towarzystwem klasyfikacyjnym Lloyd's Register, którego celem była współpraca na rzecz rozwinięcia rynku. W 2018 roku wpłynęło w końcu formalne zamówienie na dwa wycieczkowce o tonażu 135 tys. Miały zostać zbudowane przez joint venture między Carnival Corporation i China State Chipbuilding Corporation (CSSC).

Projekty statków bazują na jednostkach klasy Vista, które Fincantieri budowała dla Carnival. Włoska stocznia brała zresztą także udział w pracach nad chińskimi wycieczkowcami jako w charakterze konsultanta. Każdy ze statków będzie mierzył około 320 metrów długości i rozwinie maksymalną prędkość 22,6 węzła. Statki zasilane będą tradycyjnymi silnikami na paliwo dieslowskie. Każda z jednostek będzie mogła pomieścić ponad 5 tys. pasażerów. Na pokładzie znajdzie się też miejsce na restauracje, centra zakupowe, galerie, place zabaw, spa i baseny.

– Jako jedne z najtrudniejszych do zaprojektowania i zbudowania typów statków, duże wycieczkowce są jedynym rodzajem jednostek, jakich Chiny jeszcze nie podbiły – podało CSSC. Stocznia dodała, że ilość części i komponentów potrzebnych do zbudowania wycieczkowca była czasami pięciokrotnie większa niż w przypadku innych jednostek. Samo okablowanie łącznie mierzy 2600 mil, a łączny czas, jaki musieli poświęcić robotnicy na zbudowanie statku to 20-krotnie więcej niż w przypadku masowca klasy capesize.

Należąca do CSSC Waigaoqiao Shipbuilding rozpoczęła cięcie stali na potrzeby wycieczkowca w październiku 2019. Aby móc w ogóle myśleć o budowie tego typu statków, stocznia musiała doposażyć się w nowe obiekty w zasadzie na każdy etap projektu. Pierwszy statek ma wyruszyć w trasę w połowie 2023 roku.

Jak donoszą media, nie jest to koniec chińskich sukcesów na polu wycieczkowców. W połowie grudnia włoskie towarzystwo klasyfikacyjne RINA zaakceptowało pierwszy projekt dużego statku wycieczkowego, jaki powstał całkowicie w Chinach. Statek o tonażu 150 tys. ton ma mierzyć około 330 metrów długości.


Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.