Norweska firma żeglugowa Havila Kystruten odebrała dostawę Havila Capella, jednego z nowo budowanych statków o napędzie hybrydowym.
Według dostawcy usług zarządzania statkami OSM Maritime, Havila Capella wyruszyła ze stoczni Tersan Yalova w Turcji w kierunku Bergen 9 listopada 2021 roku. Statek rozpocznie rejsy tradycyjną trasą przybrzeżną z Bergen 1 grudnia.
Jednostka jest częścią kontraktu Havila z norweskim Ministerstwem Transportu na budowę czterech przyjaznych środowisku statków, które będą operować na trasie przybrzeżnej Bergen-Kirkenes.
Napęd na LNG i baterie
Havila Capella została zaprojektowana i skonstruowana w celu zapewnienia bezpiecznego, skutecznego, wygodnego, energooszczędnego i przyjaznego dla środowiska transportu, załadunku i rozładunku pasażerów i ładunku. Statek jest zbudowany zgodnie z wymogami i filozofią bezpiecznego powrotu do portu.
Jednostka jest napędzana płynnym gazem ziemnym (LNG) i bateriami. Jest wyposażona w dwa stery strumieniowe z napędem azymutalnym na rufie i dwa dziobowe stery strumieniowe tunelowe.
Hybrydowy układ napędowy ma zapewnić optymalną pracę i elastyczność, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa, emisję, hałas i wibracje podczas przejazdu i manewrowania.
Ponadto pakiety akumulatorów mogą być ładowane z lądowego przyłącza zasilania, a także służyć jako niezależne źródło zasilania dla ewentualnych rejsów „zeroemisyjnych”, m.in. jak w obszarze UNESCO fiordu Geiranger.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów