Scandlines zawarło umowę ze stocznią Cemre w Turcji na budowę bezemisyjnego promu towarowego dla trasy między Puttgarden w Niemczech i Rødby w Danii.
Statek zostanie zbudowany z napędem hybrydowo-bateryjnym, ale będzie działał na przeprawie w trybie całkowicie elektrycznym. Wejdzie do eksploatacji na trasie w 2024 roku po przedłużeniu kabla zasilającego 50 kV / 25 MW do nabrzeży promowych w Rødby, gdzie zostanie zainstalowana stacja transformatorowa i ładująca. Początkowo będzie ładować się tylko w Rødby. Na dłuższą metę planuje się również ładowanie w Puttgarden, gdy Scandlines znajdzie dobre rozwiązanie na zakup zielonej energii.
Jednostka ma ładowność 66 jednostek frachtowych, co zwiększa obecną pojemność na trasie o 23 proc.
Transport ciężarówek będzie możliwy zarówno na górnym, jak i dolnym pokładzie. Będzie to wymagało przebudowy nabrzeża 3 w Rødby i nabrzeża 1 w Puttgarden, aby umożliwić załadunek ciężarówek również na górny pokład. W tym samym czasie w terminalu Puttgarden powstanie nowa powierzchnia składowania samochodów ciężarowych.
W przypadku bezemisyjnej przeprawy prom na trasie wynosi godzinę. Może być również eksploatowany jako hybryda, podobnie jak obecne promy pasażerskie na trasach Scandlines między Niemcami a Danią. Jako prom hybrydowy czas przeprawy wynosi 45 minut. W ten sposób prom może być również używany jako prom zapasowy, jeśli jeden z czterech promów dwustronnych, które obecnie obsługują trasę Puttgarden-Rødby, znajduje się w stoczni.
Modułowa konstrukcja statku umożliwia późniejsze przystosowanie go również do przewozu samochodów, co daje Scandlines elastyczność zarówno pod względem przyszłej technologii, jak i potrzeb.
– Scandlines od kilku lat koncentruje się na całym obszarze zrównoważonego rozwoju – mówi Vagn Sørensen, przewodniczący rady nadzorczej Scandlines.
– System hybrydowy był milowym krokiem w ekologicznej eksploatacji promów. Scandlines obsługuje nie tylko największą na świecie flotę promów hybrydowych, system jest również kopiowany na całym świecie i odniósł ogromny sukces. Teraz jesteśmy gotowi zrobić kolejny duży krok i uruchomić pierwszy prom o zerowej emisji.
Dane statku:
Długość: 147,4 metra
Szerokość: 25,4 metra
Zanurzenie: 5,30 metra
Zdolność przewozowa: 66 jednostek frachtowych (ok. 1200 metrów pasa)
Maks. ilość pasażerów: 140
Prędkość serwisowa: 18 węzłów
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów