• <
bulk_cargo_port_szczecin

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

07.12.2021 23:40 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

Partnerzy portalu

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Światowa czwarta fala pandemii oraz nowe warianty wirusa zagrażają odbudowie globalnej gospodarki. W związku z obecną sytuacją jak i sezonowością rynków żeglugowych wiele z sektorów żeglugi wykazywało ostatnio korekty parametrów rynków frachtowych. Dla wielu z nich może to być dłuższa tendencja, dla innych jedynie krótkookresowa zmiana. W naszej cyklicznej analizie, przedstawiamy najnowsze dane z ostatnich tygodni.

NA RYNKACH ŻEGLUGOWYCH CZAS NA KOREKTY

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Baltic Dry Index – kompozytowy indykator gospodarczy, wskazujący na średni poziom stawek czarterowych w sektorach: Capesize (40%), Panamax (30%) i Supramax (30%), na początku grudnia oscylował w okolicach 3,100 punktów. Niemniej jednak ogólnie trend tego indeksu jest malejący, a jego poziomy osiągają wartości najniższe od około 5 miesięcy (niższy poziom 2,430 punktów miał miejsce w czerwcu). W sektorze Capesize okres mieszanych nastrojów. Szczególnie było to widoczne w tygodniu 48. Coraz mocniejsze spadki frachtów i stawek czarterowych obserwowano między innymi w sektorze Handysize. 


Wykres Baltic Dry Index / Źródło: The Baltic Exchange

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Dobre wyniki trzeciego kwartału dla przedsiębiorstw związanych z wydobyciem ropy naftowej przeniosły się na kolejny czwarty kwartał roku. Średnia cena baryłki ropy Brent dla października wyniosła bowiem bardzo dobre 84 USD, co było najwyższą średnią miesięczną ceną od października 2014 roku! Jednakże na przełomie października i listopada doszło do nieznacznego zachwiania podstaw rynku. Przyczyną był chcociażby zmniejszający się import surowca w Chinach a także poziom zapotrzebowania na ropę naftową w USA. Ostatnie tygodnie to głównie korekta cen ropy „w dół”. Na początku grudnia cena ropy WTI za baryłkę oscylowała wokół około 66 USD, natomiast ropy Brent wokół nieco poniżej 70 USD. Organizacja OPEC + dalej stopniowo zwiększała wydobycie ropy naftowej, kontynując wcześniej obraną politykę.

Rynek transportu gazu

Ze względu na coraz bardziej zaawansowany okres zimowy zwiększało się również zapotrzebowanie na gaz ziemny, stąd też na wielu trasach ceny frachtów rosły i to do rekordowych poziomów.

Na trasach azjatyckich i pacyficznych dzienna stawka czarteru statku do przewozu LNG sięgała już nawet USD 300 tys. (na początku listopada taka dzienna stawka za podobnej wielkości statek ok. 150 tys. m3 pojemności za okres czarteru 25 – 45 dni wynosiła nawet około 50 tys. USD).

Zapytania na rynku spot dla statków, które miały by być aranżowane pod przewozy na koniec grudnia pokazują, że oferowane stawki dzienne za czarter są już powyżej 300 tys. USD, a dodatkowo trzeba tutaj jeszcze doliczyć na przykład bonusy za przejścia bez ładunku, czyli pod tzw. balastem do portu załadunku.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

O sukcesach w kontraktowaniu specjalistycznego tonażu branży offshore informowało wiele z podmiotów rynku. Jednakże podawany przez różnorodne źródła rynkowe średni poziom utylizacji, a więc wykorzystania statków PSV na koniec 2021 roku wynosi około 59%. Jest to poziom podobny do tego, który został osiągnięty na koniec poprzedniego roku. Z kolei dla jednostek AHTS poziom utylizacji jednostek sięgał około 60%, co było więcej niż w zeszłym roku, kiedy taka średnia dla analogicznego okresu kształtowała się na poziomie około 56%. Dalsze wzrosty tych wskaźników przewidywane są przez analityków w kolejnym roku. Dla PSV zapowiada się osiągnięcie na koniec 2022 roku poziomu około 63%, natomiast w przypadku jednostek AHTS nawet 66%.

Przykładem sukcesów armatorów na rynku offshore był chociażby znany armator Siem Offshore, który chwalił się pozyskaniem intratnego kontraktu dla swojego statku MPSV „Siem Dorado”. Statek będzie wykorzystywany do pierwszego kwartału 2022. O swoich sukcesach informowała również firma Stena Drilling, która dla swojej jednostki wiertniczej (MODU – Mobile Offshore Drilling Unit) podpisała nowy kontrakt z Exxon Mobil Canada Ltd.

Za ogłaszanymi przez wiele podmiotów rynku sukcesami stały wzrosty oferowanych stawek kontraktowych i czarterowych niemal dla wszystkich sektorów jednostek offshore, tj. AHTS, PSV, OSV, OCV, itp. Jak się okazywało szczególnie atrakcyjny był w ostatnich tygodniach rynek Afryki Zachodniej.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Kontynuacja światowej pandemii oraz ponownie zaburzająca się konsumpcja paliw nie pozwalają jak na razie na poważną odbudowę rynku zbiornikowców. Z tego też względu wątpliwości i obawy wśród armatorów tankowców są znaczne. A to ze względu na bardzo słabe stawki frachtowe, które są na najniższym poziomie od około dekady. Nieco optymizmu dodają jedynie prognozy organizacji OPEC, które zakładają dalsze zwiększenie produkcji ropy naftowej w przyszłym roku o około 3,5%, co spowoduje jednocześnie dostęp do większej masy ładunkowej przeznaczonej do transportu.

Radosław Marciniak


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.