Bałtycki Indeks Towarowy w końcu zanotował największy od dwóch miesięcy wzrost, ponieważ duże dostawy rudy żelaza z Australii i Brazylii zwiększyły popyt na statki typu capesize.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: Capesize (pow. 80 tys. ton nośności), Panamax (60-80 tys. ton), Supramax (35-59 tys. ton) oraz Handysize (10-35 tys. ton). Główny indeks wzrósł o 179 pkt do 1,605 pkt. To najlepszy wynik od 20 lipca.
Indeks Capesize wzrósł o 512 punktów do 2,754 pkt. Oznacza to, że zarobki armatorów tych jednostek wzrosły o 4,249 dolarów, do 22,841 dolarów.
- Popyt na firmy przewożące rudę żelaza z Australii, ale w szczególności z Brazylii, w ostatnich tygodniach stopniowo wzrastał - powiedział Peter Sand, główny analityk ds. Transportu w BIMCO. - To popyt na (rudę żelaza) pochodzący z Chin podnosi rynek - wszystkie inne miejsca importowe wciąż jeszcze podnoszą się po kryzysie COVID-19.
Import rudy żelaza w Chinach wzrósł w ostatnich tygodniach, gdyż tamtejsza gospodarka odbiła się po zakłóceniach spowodowanych pandemią koronawirusa.
Indeks Panamax wzrósł z kolei o 22 punktów, do 1,361 pkt. Zarobki panamaxów tym samym wzrosły o 200 dolarów, do 12,247 dolarów. Indeks Supramax wzrósł o 12 pkt, do 983 punktów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej