• <
nauta_2024

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 27 kwietnia-1 maja

ew/MGMiŻŚ

13.05.2020 13:06 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 27 kwietnia-1 maja

Partnerzy portalu

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 27 kwietnia-1 maja - GospodarkaMorska.pl

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 25% do 22 013 USD/dzień,  przy średnim wzroście w ujęciu rok do roku o 59 %.

Największe gospodarki silnie odczuły wprowadzone blokady, w I kwartale, PKB w strefie euro skurczyło się o tymczasowe 3,8 % w ujęciu kwartał do kwartału (-3,3% r/r).

Europejski Bank Centralny ostrzegł, że nie jest wykluczone, że PKB w strefie euro może spaść w tym roku nawet o 12%, a jego poprawa może potrwać trzy lata. Włochy, Francja i Hiszpania zanotowały najostrzejsze spadki w ujęciu kwartalnym i choć inne duże gospodarki europejskie, w tym Niemcy i Wielka Brytania, nie podały jeszcze danych dotyczących PKB za I kwartał, to tam też oczekiwane są ostre spadki.

W Stanach Zjednoczonych, gdzie blokady zostały wprowadzone pod koniec marca, PKB spadł w ujęciu kwartał do kwartału o 1,2% (nieznaczny wzrost w ujęciu rok do roku), ale jest oczywiste, że rozpoczęła się recesja i spodziewany jest znacznie gwałtowniejszy spadek w II kwartale o prawie 10% w ujęciu kwartał do kwartału.

Przemysł stoczniowy


W przemyśle stoczniowym odnotowano kolejne zamówienia na nowe statki. W Chinach, BoCom Leasing sfinalizował kontrakt z grupą CSSC wspieraną przez Shell na 12 + 4 x 120 000 DWT tankowce LR2. Nowe statki, wyposażone w silniki dual fuel LNG, zostaną zbudowane przez dwie stocznie grupy CSSC, przy czym GSI Nansha otrzyma zamówienie na 8 jednostek w ramach zamówienia podstawowego i 4 jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, a Shanghai Waigaoqiao otrzyma zamówienie na 4 jednostki w ramach zamówienia podstawowego. Statki mają być dostarczone w 2022 i 2023 roku.

W sektorze gazowców, stocznia firma CIMC SOE otrzymała zamówienie na 3 + 2 x 5 000 m3 gazowce LPG. Statki mają być wyposażone w silniki dual fuel LPG i mają być dostarczone w 2022 roku.

Rosyjska stocznia otrzymała zamówienie od Atomflot na pojedynczy lodołamacz napędzany energią jądrową o długości całkowitej LOA 209 m, dostawa jest planowana na 2027 r. Stocznia Sredne-Nevsky zyskała kontrakt na budowę 2 promów pasażerskich o długości całkowitej LOA 99 m, dostawa ma nastąpić w 2023 roku.

Recycling statków

Ośrodki recyklingu na subkontynencie indyjskim nadal pozostają "zablokowane". Dodatkowo, rozpoczął się ramadan, w okresie którego zazwyczaj następuje spadek aktywności w zakresie recyklingu.

Indie przedłużyły okres blokady o kolejne dwa tygodnie. Mimo to, władze Indii zezwoliły ograniczonej liczbie pracowników na powrót do pracy w stoczniach recyklingowych w Alang w Indiach. Należy zauważyć, że nie oznacza to ponownego otwarcia rynku (nie zezwala się na rozbiórkę nowoprzybyłych statków).

Rynek czarteru na czas


W sektorze zbiornikowców, zbudowany w 2017 roku VLCC „SEA RUBY” został wyczarterowany
na okres 9-11 miesięcy w cenie 85 000 USD dziennie. MR „MERMAID” został wyczarterowany on okres 4 miesięcy w cenie 25 000 USD dziennie, MR „ATLANTIC TITAN” został wyczarterowany na 6 miesięcy w cenie 25 250 USD dziennie.

W sektorze masowców, wyczarterowano zbudowanego w 2005 roku masowca klasy wielkościowej capesize „ALIKI” na okres 8-11 miesięcy, stawka czarterowa została ustalona na poziomie 11300 USD dziennie. Słabsze nastroje na rynku spowodowały spadek stawek w ujęciu tydzień do tygodnia w sektorze masowców klasy wielkościowej capesize i panamax, stawka za jednostkę  non-eco capesize  wynosi 11250 USD dziennie.

Rynek kontenerowców

Około 10% pojemności floty kontenerowców jest niewykorzystywana, trwa tendencja spadkowa stawek czarterowych. Stawka za okres 6-12 miesięcy dla statku o pojemności 9000 TEU spadła w ujęciu tydzień do tygodnia o 7% do 31500/dzień, to jest o 20% mniej niż na początku marca.,

Rynek kupna i sprzedaży statków

W sektorze tankowców, Klienci Olympic Shipmanagement sprzedali klientom Altomare „OLYMPIC LEADER" (306 998 DWT, zbudowanego w 2005 roku przez Samsung HI), wyposażony w system zarządzania wodami balastowymi (Ballast Water Management System, BWMS) za 39,4 mln dolarów. Wskazuje to na wyraźnie wyższy poziom cen w tym sektorze w porównaniu ze sprzedażą jednostki „TAKASAKI" (300 390 DWT, wybudowanego w 2005 r. przez I.H.I. (Kure)), który został sprzedany
za 37,3 mln USD w poprzednim tygodniu. Klienci Eastern Mediterranean Maritime sprzedali jednostkę „LUCKY TRADER" (298 677 DWT, zbudowanego w 2000 roku przez Hitachi Zosen Ariake) za 30 mln dolarów.

W sektorze MR, d'Amico sprzedał jednostkę „GLENDA MEREDITH". (46 147 DWT, wybudowanego w 2010 r. przez Hyundai Mipo) za 19 milionów dolarów dla nieujawnionych nabywców. Ostatnia porównywalna sprzedaż była zawarta na początku marca, kiedy to „EAGLE MELBOURNE" (50 079 DWT, zbudowany w 2011 r. przez Onomichi Dockyd) został sprzedany za 18,4 miliona dolarów.

Spadek cen  w sektorze masowców jest już wyraźny. Na rynku sprzedaży i zakupu masowców klienci Borealis Maritime sprzedali  klientom Modion Maritime „PAGANINI" (75 118 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Hudong. Zhonghua) za cenę przekraczającą 8,1 mln. Dla porównania ceny, siostrzany statek, dwa lata starszy „PHOENIX BAY" (74 759 DWT, zbudowanego w 2006 r. przez Hudong Zhonghua) został sprzedany na początku roku za 8,1 miliona dolarów.

Rynek masowców


Na rynku masowców nadal utrzymuje się pesymizm. Zarobki masowców typu capesize spadły o 18% w ujęciu tydzień do tygodnia do 5616 USD dziennie.

Rynek tankowców do przewozu ropy naftowej

Na rynku tankowców do przewozu ropy naftowej nastąpił dramatyczny spadek stawek przy ograniczonych możliwościach załadunku, dotyczy to zarówno tankowców typu VLCC, Suezmax
i Aframax. Zarobki VLCC (Very Large Crude Carrier) spadły o 53% w ujęciu tydzień do tygodnia do 78 114 USD dziennie, jest to najniższy notowany poziom od dziewięciu tygodni.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,420 1-May-2020 ISSN: 1358-8028

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.