• <
PZT_980x120_gif_2020

BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa

Strona główna Porty, logistyka BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa
BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa - GospodarkaMorska.pl

PMK

12.03.2020 Źródło: własne

Podczas gdy koronawirus wywarł ogromny wpływ na segment masowców Capesize, mniejsze segmenty transportu masowego powoli zaczynają wracać do zysków- poinformowało stowarzyszenie żeglugowe BIMCO.

Jak wyjaśniono, częściowo wynika to z sezonowego wzrostu eksportu zbóż z Ameryki Południowej. Niemniej jednak, w miarę jak koronawirus nadal się rozprzestrzenia, ryzyko dalej istnieje.

Indeks Baltic Exchange Capesize po raz pierwszy wszedł na terytorium ujemne, ze względu na sezonowość, IMO2020 i wybuch koronawirusa. 6 marca średnie zarobki Capesize dla statku niewyposażonego w płuczkę wynoszą 2542 USD dziennie, głęboko na terytorium przynoszącym straty.

Z drugiej strony mniejsze segmenty transportu ładunków masowych: Panamax, Supramax i Handysize zaczęły powracać do rentownych stawek frachtowych.

Argentyna z mocnym rozpoczęciem roku

Pierwszy kwartał roku jest zwykle okresem powolnym dla rynku masowców, częściowo z powodu księżycowych obchodów nowego roku w Chinach i sezonowo niskich wielkości eksportu produktów rolnych z Ameryki Południowej.

Jednak niezwykle silny początek sezonu argentyńskiego częściowo spowodował wzrost zapotrzebowania na masowce.. W styczniu 2020 roku Argentyna wyeksportowała ogółem 6,2 mln ton zbóż. Ten wzrost eksportu oznacza 34% wzrost eksportu w porównaniu do stycznia 2019 r.

Eksport brazylijskiego ziarna spadł o 11%

Brazylia w zeszłym roku zajęła miejsce największego morskiego eksportera rolnego, zajmowane przez 20 lat przez Stany Zjednoczone. W nowy rok ten kraj wszedł jednak powoli ze względu na niski wolumen eksportu zbóż. Całkowity eksport za dwa miesiące tego roku spadł o 11% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Niezrównoważone podstawy rynku


Chociaż sezonowo silny eksport zbóż może zapewnić tymczasowe podniesienie stawek frachtu, zawsze warto zająć się słoniem w pokoju - strukturalną nadwyżką zdolności produkcyjnych.

Flota Panamax, Supramax i Handysize wzrosła o 4,5% w 2019 r, a przy zamówieniach w liczbie 25 mln dwt obecnie wydaje się mało prawdopodobne, aby rynek w najbliższym czasie powrócił do równowagi pomiędzy podażą i popytem.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,37 $ baryłka  0,07% 08:55
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2237,10 $ uncja  0,29% 08:52
 Platyna 1004,25 $ uncja  1,08% 08:55
 Srebro 27,77 $ uncja  2,55% 08:55
 Złoto 2052,60 $ uncja  0,61% 08:55

Dziękujemy za wysłane grafiki.