• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa

PMK

12.03.2020 21:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa

Partnerzy portalu

BIMCO: Segment masowców Capesize najbardziej dotknięty epidemią koronawirusa - GospodarkaMorska.pl

Podczas gdy koronawirus wywarł ogromny wpływ na segment masowców Capesize, mniejsze segmenty transportu masowego powoli zaczynają wracać do zysków- poinformowało stowarzyszenie żeglugowe BIMCO.

Jak wyjaśniono, częściowo wynika to z sezonowego wzrostu eksportu zbóż z Ameryki Południowej. Niemniej jednak, w miarę jak koronawirus nadal się rozprzestrzenia, ryzyko dalej istnieje.

Indeks Baltic Exchange Capesize po raz pierwszy wszedł na terytorium ujemne, ze względu na sezonowość, IMO2020 i wybuch koronawirusa. 6 marca średnie zarobki Capesize dla statku niewyposażonego w płuczkę wynoszą 2542 USD dziennie, głęboko na terytorium przynoszącym straty.

Z drugiej strony mniejsze segmenty transportu ładunków masowych: Panamax, Supramax i Handysize zaczęły powracać do rentownych stawek frachtowych.

Argentyna z mocnym rozpoczęciem roku

Pierwszy kwartał roku jest zwykle okresem powolnym dla rynku masowców, częściowo z powodu księżycowych obchodów nowego roku w Chinach i sezonowo niskich wielkości eksportu produktów rolnych z Ameryki Południowej.

Jednak niezwykle silny początek sezonu argentyńskiego częściowo spowodował wzrost zapotrzebowania na masowce.. W styczniu 2020 roku Argentyna wyeksportowała ogółem 6,2 mln ton zbóż. Ten wzrost eksportu oznacza 34% wzrost eksportu w porównaniu do stycznia 2019 r.

Eksport brazylijskiego ziarna spadł o 11%

Brazylia w zeszłym roku zajęła miejsce największego morskiego eksportera rolnego, zajmowane przez 20 lat przez Stany Zjednoczone. W nowy rok ten kraj wszedł jednak powoli ze względu na niski wolumen eksportu zbóż. Całkowity eksport za dwa miesiące tego roku spadł o 11% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Niezrównoważone podstawy rynku


Chociaż sezonowo silny eksport zbóż może zapewnić tymczasowe podniesienie stawek frachtu, zawsze warto zająć się słoniem w pokoju - strukturalną nadwyżką zdolności produkcyjnych.

Flota Panamax, Supramax i Handysize wzrosła o 4,5% w 2019 r, a przy zamówieniach w liczbie 25 mln dwt obecnie wydaje się mało prawdopodobne, aby rynek w najbliższym czasie powrócił do równowagi pomiędzy podażą i popytem.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.