PMK
Podczas gdy koronawirus wywarł ogromny wpływ na segment masowców Capesize, mniejsze segmenty transportu masowego powoli zaczynają wracać do zysków- poinformowało stowarzyszenie żeglugowe BIMCO.
Jak wyjaśniono, częściowo wynika to z sezonowego wzrostu eksportu zbóż z Ameryki Południowej. Niemniej jednak, w miarę jak koronawirus nadal się rozprzestrzenia, ryzyko dalej istnieje.
Indeks Baltic Exchange Capesize po raz pierwszy wszedł na terytorium ujemne, ze względu na sezonowość, IMO2020 i wybuch koronawirusa. 6 marca średnie zarobki Capesize dla statku niewyposażonego w płuczkę wynoszą 2542 USD dziennie, głęboko na terytorium przynoszącym straty.
Z drugiej strony mniejsze segmenty transportu ładunków masowych: Panamax, Supramax i Handysize zaczęły powracać do rentownych stawek frachtowych.
Argentyna z mocnym rozpoczęciem roku
Pierwszy kwartał roku jest zwykle okresem powolnym dla rynku masowców, częściowo z powodu księżycowych obchodów nowego roku w Chinach i sezonowo niskich wielkości eksportu produktów rolnych z Ameryki Południowej.
Jednak niezwykle silny początek sezonu argentyńskiego częściowo spowodował wzrost zapotrzebowania na masowce.. W styczniu 2020 roku Argentyna wyeksportowała ogółem 6,2 mln ton zbóż. Ten wzrost eksportu oznacza 34% wzrost eksportu w porównaniu do stycznia 2019 r.
Eksport brazylijskiego ziarna spadł o 11%
Brazylia w zeszłym roku zajęła miejsce największego morskiego eksportera rolnego, zajmowane przez 20 lat przez Stany Zjednoczone. W nowy rok ten kraj wszedł jednak powoli ze względu na niski wolumen eksportu zbóż. Całkowity eksport za dwa miesiące tego roku spadł o 11% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Niezrównoważone podstawy rynku
Chociaż sezonowo silny eksport zbóż może zapewnić tymczasowe podniesienie stawek frachtu, zawsze warto zająć się słoniem w pokoju - strukturalną nadwyżką zdolności produkcyjnych.
Flota Panamax, Supramax i Handysize wzrosła o 4,5% w 2019 r, a przy zamówieniach w liczbie 25 mln dwt obecnie wydaje się mało prawdopodobne, aby rynek w najbliższym czasie powrócił do równowagi pomiędzy podażą i popytem.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych