• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu

rk

06.02.2023 11:40 Źródło: tradingeconomics.com
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu

Partnerzy portalu

Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu - GospodarkaMorska.pl

Główny indeks frachtu morskiego, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe, spadł piąty tydzień z rzędu, pod presją słabszych stawek w różnych segmentach statków. Ogólny indeks, który uwzględnia stawki dla statków typu capesize, panamax i supramax przewożących suche towary masowe, spadł o 19 punktów, czyli około 3%, do 621, najniższego poziomu od połowy czerwca 2020 roku.

Główny indeks spadł o 8,1% w ciągu tygodnia. Z kolei indeks capesize stracił 16 punktów, czyli około 3,6%, do ponad pięciomiesięcznego minimum na poziomie 429. Średni dzienny zarobek dla statków tego typu. transportujących ładunki do 150 000 ton, takie jak ruda żelaza i węgiel, spadł o 127 dolarów do 3 561 dolarów.

Na sytuację może mieć szczególny wpływ gospodarki w Chinach i tamtejszych potrzeb surowcowych, m.in. na stal, węgiel i inne towary służące dotąd w dynamicznym rozwoju gospodarczym Państwa Środka. Inwestorzy oceniają popyt w tym kraju jako budzący wątpliwości, sugerując też, że na tym rynku dochodzi do spekulacji cenowych.

Spadki dotyczą także panamaxów, których indeks stracił ogólnie 48 punktów, tj. około 4,9%, będąc na poziomie 940, najniższym od 15 czerwca 2020 roku. Średnie dzienne zarobki dla tego typu statków, które zwykle przewożą ładunki węgla lub zboża o masie około 60 000 do 70 000 ton, spadły o 438 dolarów do 8 456 dolarów.

Wśród mniejszych statków, indeks supramaxów spadł o 2 punkty do 682.


Gospodarka Morska
tradingview.com

Zła passa utrzymuje się od wielu miesięcy, nie licząc chwilowego wzrostu na początku roku. Bardzo możliwe, że na ceny frachtów mogą gwałtownie wpłynąć nie tylko wahania w Chinach, związane z importem oraz eksportem towarowym, ale też nałożone na Rosję sankcje, w tym ostatnio ogłoszone embargo na ropę i produkty ropopochodne.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.