• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie

PMK

01.07.2020 22:49
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie
Rynek masowców radzi sobie z kryzysem wywołanym COVID-19. Przynajmniej w tym momencie - GospodarkaMorska.pl

Koszt przemieszczania towarów takich jak węgiel i ruda żelaza przez oceany rośnie, wraz z większymi zakupami Chin. To, czy rynek wytrzyma ekonomiczne wstrząsy wywołane pandemią, jest trudniejszym pytaniem.

Stawki dla statków typu Capesize wzrosły w środę do prawie 31 000 $, najwyższej kwoty w tej porze roku od 2009 roku. Rajd był napędzany wzrostem przepływów towarów z Australii i Brazylii, dwóch największych producentów rudy żelaza, w odpowiedzi na wzrost zakupów chińskich hut.

- Istnieje duży popyt ze strony Chin, a produkcja stali wzrosła w czerwcu o 5% w ujęciu rok do roku - powiedział Frode Morkedal, analityk w Clarkson Securities Ltd., jednostce największego na świecie brokera statków. - Zapasy rudy żelaza w portach są stosunkowo niskie, więc huty i handlowcy uzupełniają zapasy – dodał.

Według krajowego biura statystycznego produkcja stali w Chinach skoczyła w maju do rekordowego poziomu 92,27 miliona ton. Kraj ten odpowiada za 62% światowej produkcji tego stopu. Dostawy rudy żelaza z Australii, w tym z Port Hedland, osiągnęły rekordowy poziom 21,1 miliona ton w tygodniu do 26 czerwca, zgodnie z danymi Global Ports opracowanymi przez Bloomberg.

W dłuższej perspektywie losy rynku żeglugowego będą silnie powiązane z tym, w jaki sposób Chiny podtrzymują ożywienie gospodarcze, podczas gdy pandemia nadal się rozprzestrzenia - zwłaszcza jeśli inne kraje będą potrzebowały więcej czasu na odzyskanie sił.

Chiński przemysł stalowy przyjmuje około 70% morskiej rudy żelaza na świecie. Po złagodzeniu pierwszej fali kontroli wirusów popyt gwałtownie wzrósł, gdyż deweloperzy nadrabiali straty. Władze nakazały również przyspieszenie projektów infrastrukturalnych w celu przezwyciężenia kryzysu gospodarczego.

Szersza gospodarka kraju przechodzi tylko wstępne ożywienie, a lawina nowych przypadków Covid-19 w Pekinie powinna przypominać o tym, jak kruchy może być ten powrót.

Na razie jednak ceny frachtu wciąż rosną.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35362,00 $ tona 1,22% 17 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 1,50% 17 wrz
 Aluminium 2914,00 $ tona 1,60% 17 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.