PMK
Koszt przemieszczania towarów takich jak węgiel i ruda żelaza przez oceany rośnie, wraz z większymi zakupami Chin. To, czy rynek wytrzyma ekonomiczne wstrząsy wywołane pandemią, jest trudniejszym pytaniem.
Stawki dla statków typu Capesize wzrosły w środę do prawie 31 000 $, najwyższej kwoty w tej porze roku od 2009 roku. Rajd był napędzany wzrostem przepływów towarów z Australii i Brazylii, dwóch największych producentów rudy żelaza, w odpowiedzi na wzrost zakupów chińskich hut.
- Istnieje duży popyt ze strony Chin, a produkcja stali wzrosła w czerwcu o 5% w ujęciu rok do roku - powiedział Frode Morkedal, analityk w Clarkson Securities Ltd., jednostce największego na świecie brokera statków. - Zapasy rudy żelaza w portach są stosunkowo niskie, więc huty i handlowcy uzupełniają zapasy – dodał.
Według krajowego biura statystycznego produkcja stali w Chinach skoczyła w maju do rekordowego poziomu 92,27 miliona ton. Kraj ten odpowiada za 62% światowej produkcji tego stopu. Dostawy rudy żelaza z Australii, w tym z Port Hedland, osiągnęły rekordowy poziom 21,1 miliona ton w tygodniu do 26 czerwca, zgodnie z danymi Global Ports opracowanymi przez Bloomberg.
W dłuższej perspektywie losy rynku żeglugowego będą silnie powiązane z tym, w jaki sposób Chiny podtrzymują ożywienie gospodarcze, podczas gdy pandemia nadal się rozprzestrzenia - zwłaszcza jeśli inne kraje będą potrzebowały więcej czasu na odzyskanie sił.
Chiński przemysł stalowy przyjmuje około 70% morskiej rudy żelaza na świecie. Po złagodzeniu pierwszej fali kontroli wirusów popyt gwałtownie wzrósł, gdyż deweloperzy nadrabiali straty. Władze nakazały również przyspieszenie projektów infrastrukturalnych w celu przezwyciężenia kryzysu gospodarczego.
Szersza gospodarka kraju przechodzi tylko wstępne ożywienie, a lawina nowych przypadków Covid-19 w Pekinie powinna przypominać o tym, jak kruchy może być ten powrót.
Na razie jednak ceny frachtu wciąż rosną.
Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto]
Ożywienie przeładunków w OT Port Świnoujście
Intensywny I kwartał w portach morskich - podsumowanie działań TSL Silesia
Raport: Kwiecień na rynku morskich przewozów kontenerowych
Chiny kupują porty i terminale na Jedwabnym Szlaku
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27800,00 $ | tona | 0,38% | 15 kwi |
Cynk | 2809,00 $ | tona | 0,72% | 15 kwi |
Aluminium | 2328,00 $ | tona | 1,35% | 15 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |