• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Baltic Dry Index zalicza spadek, ale jest lepiej niż było

rk

24.05.2023 09:33 Źródło: tradingeconomics.com
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Baltic Dry Index zalicza spadek, ale jest lepiej niż było

Partnerzy portalu

kontenery

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł we wtorek dziewiąty dzień z rzędu, osiągając poziom z 8 marca. Mimo trwających od dwóch miesięcy wahań, koszt transportu towarów największymi statkami utrzymuje poziom w porównaniu z okresem od grudnia do lutego, gdy wartość frachtu była najniższa od czasu wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku.

Główny indeks frachtu morskiego spadł w sumie o ok. 1,3% do 1 348 punktów, w obliczu spadającego popytu na wszystkie we wszystkich segmentach dotyczących przewozu z użyciem największych masowców. Przez długi czas aktywności żeglugowej i ograniczeń w popycie na transport ładunków masowych. Na sytuację wpływa szczególnie szereg sankcji na rosyjskie produkty, w tym szczególnie ropę naftową i gaz. Pewna poprawa notowań wiąże się ze zmianą restrykcji covidowych w Chinach, gdzie z powodu zagrożenia koronawirusem ograniczano transport morski oraz prace stoczniowe. Z tego powodu niektóre porty, m.in. południowokoreańskie i japońskie wprowadzały własne przepisy odnośnie statków kursujących z chińskich portów, narzucając im kwarantanny i badania członków załogi. To wpłynęło na niepopularność Państwa Środka, gdzie z roku na rok były dotąd bite rekordy przeładunków towarowych.

tradingview.com


Indeks capesize, który śledzi statki przewożące ładunki o masie 150 000 ton, takie jak ruda żelaza i węgiel, spadł o 1,2% i wahał się blisko najniższego poziomu od miesiąca, wynoszącego 2 040 punktów. Z kolei indeks panamax, który śledzi statki dostarczające najczęściej węgiel lub ładunki zbożowe o masie około 60 000 do 70 000 ton, odnotował już 20 raz z rzędu dzienny spadek, tym razem o 0,7% do najniższego poziomu od 23 lutego, wynoszącego 1 212 punktów. Wśród mniejszych statków indeks supramax spadł o 20 punktów, o ok.1,9% do poziomu 1 043 punktów.

Ta utrzymująca się od nieco ponad tygodnia tendencja nie musi jeszcze oznaczać gwałtownego spadku. Po gwałtownym skoku wzwyż w II poł. lutego i utrzymującym się wzroście przez kilka tygodni, można mówić o dążeniu do pewnej stabilności cen frachtu. Czy nagłe, ale niewielkie skoki będą się utrzymywać, bądź dojdzie do gwałtownej zmiany.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.