Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.
Podczas szóstej sesji z rzędu, zanotowanej w środę, wartość spadła o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca wynoszącego 2150 punktów. Indeks capesize, który śledzi statki zazwyczaj przewożące ładunki o masie 150 000 ton, takie jak ruda żelaza i węgiel, spadł o 5,4% do najniższego poziomu od 24 listopada i wynosił 3530 punktów. Wskazuje się tutaj słaby popyt na trasach atlantyckich, które kontrastują ze zwiększonym wykorzystaniem na Pacyfiku.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku indeksu supramax (statki charakteryzujące się nośnością od 50 tysięcy DWT do 59 tysięcy DWT), który przedłużył passę spadków na 11. sesję, tracąc 11 punktów do 1397 punktów. Podobny wzrost notuje indeks panamax (dotyczący jednostek zdolnych do pokonania Kanału Panamskiego, gdzie typowa nośność statku wynosi między 65, a 80 tysięcy DWT, a kontenerowce mają pojemność do 5000 TEU), który śledzi statki przewożące zwykle ładunki węgla lub zboża o masie od około 60 000 do 70 000 ton, wzrósł o 0,1% do 1917 punktów, odnotowując trzeci z rzędu wzrost. Odbywa się to w czasie, gdy w najbliższych miesiącach ma utrzymywać się tendencja ograniczania dziennego przepuszczania statków przez kanał z powodu trwającej suszy i spadku poziomu wody.
Fot. tradingview.com
Indeks nie podaje wartości dla suezmax (statków zdolnych do przejścia przez Kanał Sueski), niemniej także w tej materii można spodziewać się dalszych wzrostów, co wynika z trwającej sytuacji na Morzu Czerwonym w związku z groźbami ruchu Huti względem zapowiedzi dalszych ataków na statki.
Baltic Dry Indeks został stworzony na londyńskiej giełdzie towarowej i frachtowej Baltic-Exchange w 1985 roku. Jej celem jest śledzenie zmian w cenie frachtu. Indeks agreguje średnie ceny transportu surowców, który odbywa się drogą morska.
Fot. Depositphotos
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę