Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.
Podczas szóstej sesji z rzędu, zanotowanej w środę, wartość spadła o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca wynoszącego 2150 punktów. Indeks capesize, który śledzi statki zazwyczaj przewożące ładunki o masie 150 000 ton, takie jak ruda żelaza i węgiel, spadł o 5,4% do najniższego poziomu od 24 listopada i wynosił 3530 punktów. Wskazuje się tutaj słaby popyt na trasach atlantyckich, które kontrastują ze zwiększonym wykorzystaniem na Pacyfiku.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku indeksu supramax (statki charakteryzujące się nośnością od 50 tysięcy DWT do 59 tysięcy DWT), który przedłużył passę spadków na 11. sesję, tracąc 11 punktów do 1397 punktów. Podobny wzrost notuje indeks panamax (dotyczący jednostek zdolnych do pokonania Kanału Panamskiego, gdzie typowa nośność statku wynosi między 65, a 80 tysięcy DWT, a kontenerowce mają pojemność do 5000 TEU), który śledzi statki przewożące zwykle ładunki węgla lub zboża o masie od około 60 000 do 70 000 ton, wzrósł o 0,1% do 1917 punktów, odnotowując trzeci z rzędu wzrost. Odbywa się to w czasie, gdy w najbliższych miesiącach ma utrzymywać się tendencja ograniczania dziennego przepuszczania statków przez kanał z powodu trwającej suszy i spadku poziomu wody.

Fot. tradingview.com
Indeks nie podaje wartości dla suezmax (statków zdolnych do przejścia przez Kanał Sueski), niemniej także w tej materii można spodziewać się dalszych wzrostów, co wynika z trwającej sytuacji na Morzu Czerwonym w związku z groźbami ruchu Huti względem zapowiedzi dalszych ataków na statki.
Baltic Dry Indeks został stworzony na londyńskiej giełdzie towarowej i frachtowej Baltic-Exchange w 1985 roku. Jej celem jest śledzenie zmian w cenie frachtu. Indeks agreguje średnie ceny transportu surowców, który odbywa się drogą morska.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych