• <
nauta_2024

Od nowego roku coraz większe zmiany na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 1-6/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Od nowego roku coraz większe zmiany na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 1-6/2023)

Partnerzy portalu

Od nowego roku coraz większe zmiany na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 1-6/2023) - GospodarkaMorska.pl

Początek roku to całkiem spora aktywność na rynku tonażowym. Intensywne transakcje były prowadzone w segmencie używanych masowców. Nieustannie zapotrzebowanie na jednostki do przewozu gazu utrzymuje się na wysokim poziomie. Według analityków rynek zbiornikowców czeka bardzo dużo strukturalnych zmian, co widać chociażby po wynikach ostatnich tygodni.

Rynek masowców


W tygodniu 1. nie odnotowano żadnych ruchów na rynkach tonażowych w segmencie masowców.

Tydzień 2. to czternaście transakcji kupna-sprzedaży masowców na kwotę 244 mln 950 tys. USD. Zezłomowano trzy jednostki o wielkości 261,898 DWT. Jednocześnie zamówiono cztery nowe statki o nośności 550 tys. i zainwestowanym kapitale 213 mln USD.

W tygodniu 3. odnotowano trzynaście zakupów używanych masowców na kwotę 236,5 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Z kolei nowych zamówień złożono aż dwanaście. Odpowiadało to kwocie kontraktowej na poziomie około 664 mln USD i DWT 1 341 000 DWT.

W tygodniu 4. doszło do czterech zakupów używanych masowców. Zainwestowany w nie kapitał wyniósł 64 mln 250 tys. USD. Było to o 69% mniej transakcji niż jeszcze tydzień wcześniej. W tym samym tygodniu zezłomowano zaledwie jeden masowiec o DWT 170 109. Doszło za to aż do dziesięciu zakontraktowań nowych jednostek wycenionych na 380 mln USD i o łącznej nośności 710 400 ton.

Tydzień 5. to dziewięć transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych i żadnych zaraportowań złomowań tego typu tonażu. Nie było również na rynku stoczni produkcyjnych żadnych nowych zamówień.

W tygodniu 6. doszło do dziesięciu transakcji kupna-sprzedaży (+11% wzrostu tydzień do tygodnia) używanych masowców na łączną kwotę transakcji w wysokości 154,3 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano jeden statek, ale o bardzo dużej nośności 175 775 ton. Tydzień 6. to również informacja na temat zakontraktowania dwóch masowców o łącznym DWT 81 tys.

Gazowce LNG


Tydzień 1. to podobnie jak w innych segmentach brak zaraportowanych inwestycji tonażowych lub też złomowań.

W tygodniu 2. doszło do dwóch transakcji kupna-sprzedaży używanych jednostek (59 mln USD). 

W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej z jednostek. Zamówiono za to trzy nowe statki o nośności 285 900 ton i wartości kontraktu na poziomie 500 mln 600 tys. USD

Tydzień 3. to informacja na temat trzech transakcji używanymi gazowcami, która opiewała na łączną kwotę 54 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań, ale za to zaraportowano aż pięć nowych zamówień o całkowitej nośności 492 tys. ton. Zamówienia te opiewały na kwotę kontraktów w wysokości 1,283,900 USD.

W tygodniu 4., 5. i 6. nie doszło do żadnych transakcji tonażem używanym. Doszło za to do jednego złomowania jednostki o wielkości 55 173 DWT. W tym samym tygodniu nie było też żadnych nowych zamówień.  

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopchodnych

Tydzień 1. to brak informacji o jakichkolwiek transakcjach w tym segmencie.

W tygodniu 2.. doszło do realizacji sprzedaży jedenastu zbiornikowców na łączną kwotę 322 200 mln USD. Zezłomowano 1 tankowiec o wielkości 5 980 DWT. Jednocześnie doszło do dwóch nowych zamówień tankowców o wielkości 100 000 DWT.

Tydzień 3. to aż dwadzieścia trzy transakcje używanymi tankowcami na kwotę ponad 549 mln USD. W tym samym tygodniu doszło również do złomowania pięciu tankowców, ale o niewielkiej nośności 25 381 ton. Ten sam tydzień obfitował również w osiem nowych zamówień zbiornikowców o DWT 839 tys. i wartości kontraktów na kwotę ponad 1 mld 463 mln USD.

Kolejny, 4. tydzień to informacja z rynku na temat dziewięciu sprzedaży zbiornikowców wartych łącznie 269 1 mln USD. W tym samym tygodniu nie doszło do żadnego złomowania jak również nie odnotowano żadnego nowego zamówienia.

Tydzień 5. to aż trzynaście transakcji, w których właścicieli zmieniły zbiornikowce. Całkowita suma tych inwestycji wyniosła 210 mln USD. W tym samym tygodniu nie było żadnych złomowań. Z kolei na rynku nowych budów pojawiły się trzy nowe kontrakty na jednostki o łącznej nośności 388 tys. ton. Zainwestowany w te planowane inwestycje kapitał wyniesie razem 196 mln USD.

Tydzień 6. to całkiem sporo, bo aż jedenaście transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych na łączną kwotę transakcji na poziomie 214,6 mln USD. W tym samym czasie nie doszło do żadnego złomowania. Złożono za to zamówienia na osiem nowych zbiornikowców o łącznej nośności 400 tys. ton i całkowitej wartości kontraktów wynoszącej ponad 343 mln USD.

Fot. Depositphotos


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.