• <
KONGSBERG_2023

Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023)

Partnerzy portalu

Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023) - GospodarkaMorska.pl

Ostatnie tygodnie starego roku i pierwszy tydzień nowego roku to zdecydowanie okres zastoju w inwestycjach tonażowych. Niewiele było słychać na rynku obrotu tonażem używanym w segmencie drobnicowców wielozadaniowych jak i kontenerowców oraz wycieczkowców. Podobnie było również na rynku nowych zamówień.

Niemrawy w zakresie złomowań tonażu rok 2022 dobiegł końca. Nie inaczej było również w ostatnich tygodniach roku oraz na początku roku 2023. Czy taki trend w zakresie złomowań statków będzie kontynuowany przez cały rok 2023? Planowany napływ nowego tonażu w tym roku, w szczególności kontenerowców może spowodować, że sytuacja będzie zgoła odmienna. Niemniej jednak najbliższe tygodnie nie powinny się różnić od pozostałych, tzn. aktywność na rynku złomowań będzie raczej na minimalnym poziomie. 

Czy sytuacja na rynkach tonażowych z przełomu roku będzie symbolem tego, co czeka nas w całym 2023 roku? Niekoniecznie, bowiem okres świąt i okresu noworocznego już tradycyjnie wiążą się ze spowolnieniem w wielu dziedzinach aktywności gospodarczej. Nie inaczej jest w inwestycjach tonażowych. Niemniej jednak zmiany w 2023 roku są nieuniknione. O szczegółach ostatnich tygodni i ich wpływie na kolejne okresy w naszym cyklicznym raporcie dotyczącym inwestycji w statki.

Rynek jednostek wielozadaniowych i drobnicowców


Tygodnie 50 – 52 a także pierwszy tydzień 2023 roku to całkowity brak informacji o jakichkolwiek transakcjach jednostkami używanymi, czy też wysyłanymi na złom w tym segmencie. Nie było również na rynku żadnych informacji o nowych zamówieniach. 

Dzięki odpowiedzialnej i „szytej na miarę” polityce podmiotów żeglugowych w zakresie pozyskiwania tonażu a także stopniowym zmianom w ilości dużych inwestycji segment drobnicowców wielozadaniowych w znacznie wolniejszym tempie doznaje korekt rynków frachtowych. Ostatnie tygodnie to wręcz stabilizacja warunków na osiągniętym już jakiś czas temu poziomie. Z tych też względów w nowym roku należy spodziewać się kontynuacji ostrożnej polityki inwestycyjnej w zakresie kontraktowania drobnicowców wielozadaniowych z możliwością zmniejsza ich ilości w zależności od dalszych perspektyw.

Rynek statków kontenerowych


W tygodniu 50 i 52 jak również pierwszy tydzień 2023 roku doszło do zaledwie jednej transakcji używanym kontenerowcem. Na złom poszły dwie jednostki tego typu. Zanotowano też 3 nowe zamówienia kontenerowców o łącznej nośności 120 tysięcy ton.

Analitycy rozpatrują, czy poziom nowych zamówień kontenerowców spadnie. Natłok nowych zamówień składany przez przewoźników tuż przed i w trakcie trwania słabnącego rynku frachtowego nie był najlepszy w świetle globalnej polityki tonażowej i jej konsekwencji. Tym samym w kolejnych tygodniach i miesiącach spodziewany jest zwiększony wolumen złomowań tych jednostek. 

Rynek wycieczkowców


W przeciągu tygodni 50 i 52 oraz początek 2023 roku nie odnotowano żadnych zaraportowanych aktywności tonażowych w segmencie wycieczkowców. 

Czy nowy rok przyniesie oczekiwane odbicie na rynku nowych zamówień wycieczkowców? Raczej nie będzie to przełom, jednakże po najgorszym dla branży wycieczkowej okresie pandemii rynek odbudowuje się i w perspektywie kilku kolejnych lat może przynieść pozytywne owoce. Jednakże takie perspektywy być może zachęcą armatorów do odważniejszych decyzji, co do nowych zamówień.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.