• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty Francji – nie tylko porty morskie. Analiza aktualnej sytuacji portowo – żeglugowej w regionie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty Francji – nie tylko porty morskie. Analiza aktualnej sytuacji portowo – żeglugowej w regionie

Partnerzy portalu

Porty Francji – nie tylko porty morskie. Analiza aktualnej sytuacji portowo – żeglugowej w regionie - GospodarkaMorska.pl
Haropa Port

Francja, zaraz po Niemczech jest największym importerem i eksporterem różnorakich dóbr w Europie. Predestynuje to posiadane porty do spełniania ważnej roli w całym systemie gospodarczym kraju.

Porty Francji – filary krajowej gospodarki morskiej


Silną pozycję branży portowej państwo zawdzięcza między innymi dzięki licznym posiadanym relacjom biznesowym utrzymywanym z wieloma krajami świata, w tym swoimi byłymi koloniami a także nadal funkcjonującymi zależnymi terytoriami zamorskimi. Te wszystkie relacje a także wypracowana przez wiele lat pozycja gospodarcza pozytywnie wpływają na rozwój wymiany handlowej prowadzonej morzem. Francja ze swoim rozległym zachodnim wybrzeżem wyeksponowanym na otwarty Ocean Atlantycki, Kanał La Manche oraz Morze Północne posiada na tym obszarze liczne porty ważne z punktu widzenia swojego przemysłu, ale również i konsumpcji oraz bezpieczeństwa państwa. Wiele z portów zachodniego wybrzeża to bardzo ważne ośrodki lokalnej jak i międzynarodowej gospodarki morskiej. Znajdują się tutaj bowiem stocznie, porty handlowe i rybackie a także pasażerskie, w tym jachtowe. Do kluczowych portów zachodniego wybrzeża Francji należy zaliczyć: Dunkierkę, Dieppe, Le Havre, Brest, St. Nazaire, La Rochelle, Bordeaux. Z kolei wschodnie wybrzeże, leżące nad Morzem Śródziemnym, to również bastion kluczowych dla Francji portów morskich, obsługujących głównie transport wewnętrzny, tj. żeglugę bliskiego zasięgu na Morzu Śródziemnym, ale również relacje z Afryką Północną i szlaki oceaniczne, łączące Francję z rynkami azjatyckimi.

Do najważniejszych portów tego regionu należy zaliczyć przede wszystkim Marsylię z łącznymi rocznymi przeładunkami na poziomie 88 mln ton. Kolejnym z ważnych portów jest Lyon, posiadający ważny dostęp do szlaków żeglugi śródlądowej. Port obsługuje rocznie około 12 mln ton ładunków. Posiada dwa terminale kontenerowe oraz terminal pasażerski. Jednakże porty morskie, to nie wszystko. Ich funkcjonowanie nie byłoby tak efektywne gdyby nie żegluga śródlądowa i sprawnie działające porty znajdujące się wewnątrz kraju. Wykorzystanie transportu rzecznego i kanałowego, pozwalające na ekologiczne, szybkie i przede wszystkim masowe rozprowadzanie po kraju towarów przywiezionych z portów morskich a także wsparcie tą drogą narodowego eksportu jest tutaj podobnie jak w Niemczech bardzo dobrze rozwinięte.

Francuskie porty zachodniego wybrzeża


Do zachodnich portów francuskich napływa wiele towarów z całego świata. Jednakże strona zachodnia kraju dedykowana jest głównie do obsługi ładunków z obu Ameryk oraz z Afryki Zachodniej. Kraje afrykańskie, w wielu przypadkach, będące dawnymi koloniami posiadają nadal bardzo ważne kontakty handlowe z Francją. Dodatkowo porty zachodniego wybrzeża to również ośrodki żeglugi bliskiego zasięgu, włączając w to żeglugę promową, łącząca Europę kontynentalną z Wyspami Brytyjskimi oraz Irlandią. Port Dunkierka to duży port pasażerski i rybacki. Zlokalizowany jest tutaj również przemysł stoczniowy. Port jest trzecim, co do wielkości we Francji.

Najważniejszym portem zachodniego wybrzeża Francji jest jednak La Havre. Jest to drugi pod względem wielkości przeładunków port w tym kraju. Port ten obsługuje szeroki wachlarz towarów. Roczny obrót kontenerowy wynosi ponad 2 mln TEU. Niewątpliwie jego zaletą jest to, że może on przyjąć wszystkie obecnie istniejące wycieczkowce świata bez względu na ich parametry oraz ilość przewożonych pasażerów. Port La Havre posiada również połączenia promowe do angielskiego Portsmouth obsługiwane przez krajowego armatora i operatora promowego - Brittany Ferries. Łączna ilość obsługiwanych rocznie pasażerów w tym porcie to blisko pół miliona osób.

Innym z portów zachodniego wybrzeża jest Port Deauville. Jest znany przede wszystkim ze swojej ważnej funkcji obsługi turystki morskiej, posiadając bardzo dużą i nowocześnie wyposażoną marinę jachtową. Wyróżniającym się na tym obszarze jest również port w Brest, posiadający wiele głębokowodnych nabrzeży, nowoczesne wyposażenie przeładunkowe i opinię bardzo dobrego oraz sprawnego serwisu obsługowego. Jest to również najważniejszy port francuskiej marynarki wojennej. W tutejszej bazie stacjonują między innymi okręty podwodne o napędzie atomowym.

Znanym i także istotnym elementem francuskiej gospodarki morskiej jest Nantes – St. Nazaire, gdzie z kolei znajduje się bardzo znana z budowy wielkich wycieczkowców stocznia Chantiers de l'Atlantique. Jest to jedna z największych stoczni produkcyjnych na świecie z tradycjami sięgającymi 1862 roku.

Ważnym dla gospodarki kraju jest również port La Rochelle. Jest on ważnym ośrodkiem dużej floty rybołówstwa morskiego.

Port Calais to z kolei istotny ośrodek żeglugi promowej, oferującej liczne połączenia na Wyspy Brytyjskie. Jest to czwarty największy port we Francji. Ze wszystkich portów obsługuje rocznie największą liczbę pasażerów. Port ten ma olbrzymie znaczenie dla miasta Calais, ponieważ odpowiada za ponad 30% aktywności gospodarczej tego miasta.

Kolejnym portem zachodniego wybrzeża jest The Trouveille-Sur-Mer Port. Głównymi funkcjami portu są turystyka i rybołówstwo.

Nie tylko porty morskie, ale również i śródlądowe


Sprawne funkcjonowanie portów Francji to nie tylko efekt silnych międzynarodowych relacji gospodarczych, ale również sprawnych i bogatych możliwości dostępu do portów nie tylko drogami, koleją, ale również i za pomocą żeglugi śródlądowej.

Doskonałe połączenie żeglugą śródlądową posiada między innymi stolica kraju, olbrzymi ośrodek miejski - Paryż, który szczyci się rocznymi poziomami przeładunków kontenerów na poziomie około 130 tys. TEU. Autonomiczny paryski port jak oficjalnie nazywa się ten ośrodek gospodarczy to też multimodalna platforma, pozwalająca na przeładunki wielu różnych kategorii towarów z różnych środków transportu.

Ważnym portem jest również Port of Gennevilliers. Jest to port śródlądowy, który ma swoją domenę między innymi w przeładunkach jednostek ciężkich i ponadgabarytowych oraz kontenerów. Wiele z tych ładunków jest związanych z branżą budowlaną. W związku z tym nie bez znaczenia są tutaj również towary masowe. Obecne w przeładunkach są także chemikalia.

Jaka przyszłość czeka francuskie porty?


Silna, zbudowana przez wiele setek lat pozycja portów francuskich pozwala branży na bycie istotną częścią krajowej gospodarki. Posiadanie przez Francję dużej floty rybołóstwa morskiego, ważnych ośrodków stoczni produkcyjnych i remontowych a także wielkich krajowych armatorów, transportujących wiele z ładunków dzięki utrzymywanej przez francuskich importerów i eksporterów gestii transportowej pozwala sądzić, że kolejne dziesięciolecia nie powinny zmienić ważnej roli, jaką pełnią francuskie porty w krajowym i europejskim systemie transportowym. Kolejne ważne inwestycje portowe oraz stabilność polityki portowej, pomimo zmieniającej się globalnej koniunktury cementują ten układ.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.