• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Baltic Dry Index kontynuuje spadek

PMK

20.06.2016 13:32 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Baltic Dry Index kontynuuje spadek - GospodarkaMorska.pl

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował kolejny spadek na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy.  Spowodował to niższy popyt na masowce capesize.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Ogólny indeks spadł o 4 pkt. do 582 pkt.

Spadek zanotował tylko indeks capesizów, i to aż o 30 pkt., do 897 pkt. ogółem. Oznacza to, że zarobki dzienne armatorów tych jednostek spadły o 218 dolarów, do 6315 dolarów.
 
Na takim samym poziomie utzymał się wskaźnik dla panamaxów i osiągnął poziom 546 pkt. Armatorzy tych statków zarabiają więc dziennie 4,365 dolarów.

Lepsze wyniki zanotowały także mniejsze jednostki: wskaźnik handysize wzrósł o 1 pkt. do 312 pkt, a supramaxów o 4 pkt., do 559 pkt.

-------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.