• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Spadek wartości indeksu BDI

PMK

12.05.2016 09:49 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Spadek wartości indeksu BDI - GospodarkaMorska.pl

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował spadek na środowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to niższy popyt na masowce capesize i najmniejsze jednostki.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Ogólny indeks spadł o 15 pkt. do 579 pkt.

Największy spadek zanotował ideks capesizów, który obniżył się o 39 pkt., do 713 pkt. ogółem. Oznacza to, że zarobki dzienne armatorów tych jednostek spadły o 425 dol., do 5,5 tys. dolarów.
 
Lekko wzrósł za to (o 2 pkt.) wskaźnik dla panamaxów i osiągnął poziom 583 pkt. Armatorzy tych statków zarabiają więc dziennie 4,660 tys. dolarów o 14 dolarów więcej niż na ostatniej sesji.

BDI zanotował spadki także na mniejszych jednostkach: wskaźnik handysize obniżył się o 3 pkt. do 349 pkt, a supramaxów o 7 pkt. do 560 pkt.

-------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.