Paweł Kuś
Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, ponownie wzrósł, ale przyczyniły się do tego panamaxy i mniejsze jednostki. Największe statki capesize wciąż znajdują się na dnie. Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Ogólny BDI wzrósł w środę o 3 pkt, do 335 pkt. Przypomnijmy, że wskaźnik stracił aż 97 proc. swojej wartości o maja 2008 roku, gdy jego poziom wynosił 11,793 pkt. Swój najniższy punkt osiągnął 10 lutego obecnego roku (290 pkt.). Od tego czasu powoli, ale konsekwentnie rośnie. Armatorzy największym masowców nie mają jednak powodu do zadowolenia, gdyż wskaźnik jako jedyny zanotował spadek do najniższego poziomu w historii – 171 pkt.
Oznacza to, że dzienne zarobki tych jednostek wynoszą obecnie 2,291 dolarów, o 36 dolarów mniej. Za kryzys na rynku masowym odpowiadają dwa czynniki. Przede wszystkim spowolnienie gospodarcze w Chinach, które przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju, powoduje mniejsze zarobki masowców. Sytuacji nie ułatwia nadpodaż jednostek, wynikający z dużej liczby zamówień podczas boomu w 2008 roku. Wskaźnik innych masowców poszedł za to w górę. BDI panamaxów urósł o 7 pkt. do 364 pkt. Armatorzy tych jednostek zarabiają więc dziennie 2,920 dolarów. Wskaźnik supramaxów wzrósł z kolei do 350 pkt., a handysize do 220 pkt.
-------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął