• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Indeks BDI lekko zwyżkuje. Reszta roku nie będzie jednak tak dobra

PMK

31.10.2016 11:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Indeks BDI lekko zwyżkuje. Reszta roku nie będzie jednak tak dobra

Partnerzy portalu

Indeks BDI lekko zwyżkuje. Reszta roku nie będzie jednak tak dobra - GospodarkaMorska.pl

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, w minionym tygodniu zanotował lekki wzrost. Więcej zarabiają przede wszystkim jednostki capesize.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). W przeciągu tygodnia indeks wzrósł o 23 pkt., do 857 pkt.

Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie.

Eksperci przewidują, że do końca roku armatorzy już nie mają co liczyć na duży wzrost stawek, mimo że okres październik-grudzień to przeważnie szczyt sezonu przewozów. A zima już za rogiem – a to z kolei najgorszy okres dla przewoźników towarów masowych.

Powodem załamania stawek jest przede wszystkim słabnąca produkcja stali w Chinach, która przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju. Państwo Środka odpowiada za prawie połowę produkcji stali na świecie i wygląda na to, że w tym roku zanotuje w tym segmencie największy regres od ponad 20 lat.

- To faktycznie główny powód tak złych kondycji rynkowych – przyznaje Eirik Haavaldsen, analityk z norweskiej firmy Pareto Securities AS. - Co widać jasno po stawkach frachtowych, które jeszcze nie były niższe w historii. Myślę, że wielu armatorów jest przestraszonych, tym bardziej, że w najbliższej przyszłości nie ma co się spodziewać polepszenia sytuacji – dodaje.

Za ten stan odpowiada nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośnie w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.