O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi. Najbliższy okres najprawdopodobniej zapowiada się całkiem podobnie jak ostatnie tygodnie a nawet miesiące. Międzynarodowy rynek oczekuje przede wszystkim rozstrzygnięć w światowej polityce i ustabilizowaniu się wciąż dynamicznej sytuacji. Wypatruje się także przełomu w rozwoju światowych gospodarek. Tutaj jednak szybkich zmian raczej nie będzie a przewidywany rozwój nie będzie dynamiczny. W świetle przyrostu floty powinno to skutkować utrzymaniem się warunków na podobnym jak dotychczas poziomie.
Ostatnie tygodnie to odnotowywane spadki indeksu branżowego Baltic Dry Index prowadzonego przez londyński Baltic Exchange. Obecny poziom to nieco ponad 1.600 punktów. W samym tylko ostatnim tygodniu spadki indeksu sięgnęły około 10 %. Tym samym indeks obniżył się do najniższego poziomu od około połowy lutego bieżącego roku. Wolumeny ładunków transportowanych z Australii Wschodniej i innych obszarów Pacyfiku w ostatnim tygodniu wydatnie zmniejszyły się. Wolumeny towarów wysyłanych do Republiki Południowej Afryki utrzymują się na stałym poziomie od zeszłego tygodnia – napisał w środę w cotygodniowej notatce makler okrętowy Fearnleys. Dotkliwa susza, która wpłynęła na ograniczenia w tranzycie statków przez Kanał Panamski poważnie wpłynie na globalne łańcuchy dostaw w okresie wysokiego zapotrzebowania na usługi transportowe.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Źródło: The Baltic Exchange
Bardzo duże wzrosty w transporcie węgla obserwuje się na eksportowym kierunku indonezyjskim (w całym roku 2023 było to ponad 10 % więcej niż w 2022 roku. Podobna tendencja ma miejsce również w roku bieżącym i ostatnich tygodniach. Jak przewidują analitycy rynek masowy będzie się nadal wahał. Znajdą się momenty, w których przewoźnicy będą zyskiwali, ale również takie podczas których nie będzie możliwości dobrego zarobkowania. Kluczowym czynnikiem na wyniki najbliższego okresu będzie miała gospodarka chińska. Czy obserwowane tam spowolnienie będzie się miało ku końcowi? Czy Chiny powrócą na ścieżkę silnego wzrostu, a może nastał czas, kiedy światowy rynek przechodzi dynamiczną transformację na rzecz większego rozproszenia motorów światowej gospodarki? Wielu ze specjalistów rynku uważa, że to ma właśnie miejsce i Chiny nie powrócą do tak intensywnych wzrostów jak w przeszłości. Zyskać mają za to gospodarki lokalne, ale proces ten zmiany ma jeszcze potrwać.
W ostatnim czasie większość stawek czarterowych dla zbiornikowców pozostawała na stabilnym poziomie. Baltic Dirty Index wskazywał poziom około 1.100 - 1.200 punktów. Z kolei Baltic Clean Tanker Index wahał się od około 900 punktów do ponad 1.200 punktów. Pd ostatniej dekady marca obserwowano nieznaczne spadki w sektorze clean, a więc tankowcach przewożących produkty ropopochodne. Analitycy rynku przewidują na cały 2024 rok dobre perspektywy dla całej żeglugi zbiornikowcowej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych