Ratowanie migrantów na morzu nie jest przestępstwem - orzekł sąd w Trapani na Sycylii po siedmioletnim postępowaniu i oczyścił z zarzutów 10 oskarżonych, którzy prowadzili misje ratunkowe na pokładzie statku organizacji pozarządowych. Według ich działaczy ten proces nie powinien się w ogóle odbyć.
Na znaczenie sobotniego orzeczenia włoskiego sądu zwróciła uwagę organizacja Lekarze Bez Granic, której przedstawiciele byli wśród sądzonych członków załogi statku pomocowego Iuventa. Uczestniczyli oni w patrolowaniu Morza Śródziemnego w latach 2016-2017.
Zarzuty „ułatwiania nielegalnej imigracji” otrzymali też działacze organizacji Save the Children.
Sąd orzekł, że nie doszło do żadnego przestępstwa.
Włoska telewizja SkyTg24 zaznaczyła, że pełne oczyszczenie działaczy organizacji pomocowych ratujących migrantów zamyka sprawę, która stała się kwestią polityczną.
Media cytują wypowiedzi adwokata działaczy Alessandro Gamberiniego, który stwierdził, że był to proces dotyczący „zniesławienia i kryminalizacji działań organizacji pozarządowych, oskarżonych niesłusznie o to, że są wspólnikami przemytników” migrantów.
„Wizerunek ratowników został w tych latach zepsuty, wypaczony, sfałszowany” - dodał.
Adwokat stwierdził: „Mamy nadzieję, że to punkt wyjścia, by przywrócić na pierwsze miejsce ratowanie na morzu”. „Będziemy działać na rzecz tego, aby szanowane było prawo do ratowania życia tych, którzy wyruszają w te podróże, bo nie mają innego wyjścia” - zadeklarował włoski prawnik.
Całe postępowanie, jak podały organizacje humanitarne, kosztowało 3 mln euro. Proces w Trapani określiły jako „najdłuższy, najdroższy i największy, jaki wytoczono organizacjom pozarządowym zaangażowanym w misje poszukiwania i ratowania ludzi na morzu”.
„Ten proces nie powinien się w ogóle odbyć” – ocenili działacze.
„To było siedem lat fałszywych i zniesławiających oskarżeń” - oświadczyli Lekarze Bez Granic.
Podczas dyskusji publicystów we włoskiej stacji telewizyjnej Nove podkreślono, że w minionych latach w debacie publicznej utrwaliło się określenie „morskie taksówki”, jak niektórzy politycy nazywali statki organizacji pozarządowych, zarzucając im, że zajmują się przewozem migrantów na włoskie wybrzeża.
Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)
sw/ kar/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych