• <
bulk_cargo_port_szczecin

Lepsze stawki małych jednostek doprowadziły do wzrostu Baltic Dry Index

Paweł Kuś

21.03.2016 10:59 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Lepsze stawki małych jednostek doprowadziły do wzrostu Baltic Dry Index

Partnerzy portalu

Lepsze stawki małych jednostek doprowadziły do wzrostu Baltic Dry Index - GospodarkaMorska.pl

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, ponownie wzrósł, ale przyczyniły się do tego panamaxy i mniejsze jednostki. Największe statki capesize wciąż znajdują się na dnie. Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Ogólny BDI wzrósł w środę o 3 pkt, do 398 pkt. Przypomnijmy, że wskaźnik stracił aż 97 proc. swojej wartości o maja 2008 roku, gdy jego poziom wynosił 11,793 pkt. Swój najniższy punkt osiągnął 10 lutego obecnego roku (290 pkt.). Od tego czasu powoli, ale konsekwentnie rośnie. Armatorzy największym masowców nie mają jednak powodu do zadowolenia, gdyż wskaźnik jako jedyny zanotował spadek do niskiego poziomu 197 pkt.

Oznacza to, że dzienne zarobki tych jednostek wynoszą obecnie 2,031 dolarów, o 5 dolarów mniej. Za kryzys na rynku masowym odpowiadają dwa czynniki. Przede wszystkim spowolnienie gospodarcze w Chinach, które przekłada się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju, powoduje mniejsze zarobki masowców. Sytuacji nie ułatwia nadpodaż jednostek, wynikający z dużej liczby zamówień podczas boomu w 2008 roku. Wskaźnik innych masowców poszedł za to w górę. BDI panamaxów urósł o 5 pkt. do 459 pkt. Armatorzy tych jednostek zarabiają więc dziennie 3,678 dolarów. Wskaźnik supramaxów wzrósł z kolei do 460 pkt. (11 pkt. w górę), a handysize do 262 pkt (2 pkt w górę).

-------------
Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.