• <
siemens_gamesa_2022

Baltic Dry Index ponownie w dołku

11.09.2015 12:24 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Baltic Dry Index ponownie w dołku - GospodarkaMorska.pl

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, od trzech sesji ciągle spada. Oznacza to mniejsze zarobki przewoźników towarów masowych.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). W piątek osiągnął on poziom 830 pkt. proc., o 25 pkt. mniej niż w zeszłym tygodniu

Największy spadek zanotowały jednostki capesize, którym zarabiały o 510 dolarów mniej w ostatnim tygodniu (łącznie 8,662 dolary). Oznacza to spadek indeksu o 4,3 proc. (54 pkt.) do 1,202 pkt. O 194 dolary mniej zarabiały także panamaxy (łącznie 6,006 dolarów). W ich przypadku indeks spadł o 25 pkt, do poziomu 751 pkt.

Lepsze wyniki zanotowali armatorzy mniejszych jednostek, ale i tu nastąpił regres. Indeks masowców handysize spadł o 4 pkt do 468 pkt., a supramaxów o 14 pkt. do 824 pkt.

Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.